Stil vallen en code 52 !

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SunMar28, 2004 10:14:03 AM
Location: Arnhem

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by wilfred »

Zou het niet aan de injectoren kunnen liggen?

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

Buiten dat de bougies erg wit/grijs zijn loopt hij stationair soms nog niet top en als ik optrek geeft hij zoon wel/niet gevoel, dus hij heeft veel meer vermogen dan wat hij nu geeft, tijdens bijvoorbeeld 80 km rijden lijkt allles goed te gaan.

Hebben jullie mischien nog tips voor de klep afstelling van een KFZ motor ?
Ik wil voor de zekerheid even de kleppen stellen, maar ik las volgens mij dat er voor een rally blok andere maten worden gehanteerd dan wat de fabiek opgeeft, is dat met dit blok ook zo ?
Volgens mijn gegevens moet hij IN=20 UIT=40
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

:evil: Ik snap er nu helemaal niets meer van :evil:

Het probleem doet zich nu bij elke start voor, als ik hem start slaat hij meteen aan, zakt weg in toeren, begint te roken uit de uitlaat, lampje gaat branden, hij slaat dan bijna af en heeft de straat blauw gezet van de rook, motor komt weer op toeren en doet het daarna netjes !

Brandstof filter is vervangen en injectie reiniger in de tank gedaan, lijkt allemaal niets te helpen.

Ook heb ik nu code 33 (gasklep positie sensor) er bij gekregen, dus nu 52 en 33 in de ecu.

Nu zat ik te denken dat mischien mijn brandstofdruk regelaar stuk is, als ik het slangetje van de mapsensor (zit in de ecu) en van het inlaatspruitstuk afhaal, waar ook mijn brandstofdruk regelaar via een t-stukje tussen zit, blijft de motor lopen, als ik nu det gaatje op het spruitstuk dicht hou gaat de motor uit, als de motor loopt en ik doe het slangetje op het spruitstuk hoor je hem in het spruitstuk sissen lijkt het, klopt dit wel ?
Ik snap de werking van dit systeem niet helemaal, is de brandstofdruk regelaar net zo iets als de zomer/winter klep bij de singelpoint motoren ?
Dus als er een vacuum op komt gaat hij open en hoe meer vacuum hoe verder hij open gaat ?
Sluit hij helemaal als er geen vacuum is ?
Hoort de motor niet door te draaien als ik het pijpje van die vacuum slang dicht hou ?

Graag dus weer wat hulp heren, was ik blij dat ik een singelpoint door had, koop ik een multipoint, kan ik alles opnieuw gaan leren :wink:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by citrofenwick »

ter info,
Bij mijn ene GTI staat er een batterijsleutel op, en die vergeet dus altijd wat er in de ecu staat. Bij het starten loopt die altijd direct goed.

Als je geen andere lambda hebt, maar wel een grN chip kan je die ook eens testen. Een grN chip schakelt de lambdasensor uit :)
AX-kopen is verslavend.

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

Is er nou niemand die weet hoe de brandstof druk wordt geregeld bij deze motoren ? :shock:

Zo de hele week lekker helemaal niets gedaan aan mijn auto, ik had er geen zin in !
Laatste wat ik heb gezien was dat hij veel carter druk opbouwt, als ik de carterdamp slang van het luchtfilter haal en deze dicht hou bouwt hij behoorlijk druk op :x en hij heeft het hele inlaat systeem vol gegooit met olie, dus dat zal hem ook geen goed doen, slangen naar en van de luchtomloopklep zitten ook lekker vol met bagger, maar de klep zelf viel me alles mee.
Vandaag mijn bestelde compressie meter binnen gehad, dus we gaan eerdaags eerst maar eens meten wat de zuigertjes nog doen, volgens de vorige eigenaar moet dit goed wezen, maar volgens het luchtfilterhuis en de bougies niet. :?
Kan iemand mij trouwens vertellen waarom je een compressie test met warme motor moet doen en waarom er soms wordt aangegeven om dit koud ook te doen ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by AlexanderB »

word geregeld op vacuuum. bij laag vaacuuum (dus gasklep vol open) is de brandstofdruk hoger (zodat de injectietijd korter zijn kan)..

compressie.. loopt je motor uberhaupt lang genoeg om op temperatuur te komen? (warm is de compressie iets beter, maar koud kan je ook n goed idee krijgen of het een beetje kloppende waardes zijn.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

Dus als ik het goed begrijp kan ik dus om te kijken of de brandstof druk mischien te laag is het t-stuk tussen de vacuum slang weg halen en alleen de map sensor op het vacuum aansluiten en de brandstofdruk regelaar er af laten, op deze manier zou ik dus de volle brandstofdruk op de injectoren moeten hebben staan tijdens stationair draaien ?
Is er ook bekent hoe hoog dit vacuum ongeveer moet wezen tijdens stationair toerental ?

De auto rijd hoor, echter niet goed, hij houd in, maar blijft wel lopen.
Als ik de motor start slaat deze meteen aan, maar gaat na een paar tellen zeer onrustig lopen en je kan dan geen gas meer geven anders slaat hij uit, op dit punt krijg ik dan ook mengselregel storing en gaat hij heel erg roken, als ik hem dan met rust laat gaat hij na een minuut ofzo weer rustig genoeg lopen en gaat het storings lampje ook weer uit en dan kan ik weg rijden.
Dit doet hij met zowel koude als warme motor.
Deze storing had hij ook als ik van het gas af ging tijdens het rijden, maar na vervanging van de water en lucht sensors heeft hij het alleen met starten, terwijl hij het hiervoor niet met starten had maar alleen tijdens het rijden als ik van het gas af ging. :?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

Vandaag weer even lekker aan de slag geweest.
Compressie gemeten, deze lijkt niet zo verkeerd, auto eerst even goed :wink: warm gereden :
Droog :
1=10.5
2=10
3=10
4=10.5
Nat :
1=11.5
2=11.0
3=10.5
4=10.5
Wat me wel opviel is dat ze er nogal de tijd voor nemen om op druk te komen, ik heb begrepen dat dit aan de kleppen zou leggen, kijkend naar het roken van de auto en hoe vies de inlaat is lijkt me dat ook niet zo vreemd.

We zijn ook weer wat verder met de storing, meteen na het starten begint deze en na 2 minuten ongeveer is het weer weg, met koude motor is het er wel, maar kan je er mee rijden, met warme motor moet je eerst wachten totdat de motor goed loopt, anders kom je niet weg.
Je merkt ook dat de ecu het niet lukt om het stationair toerental goed te krijgen, je hoort hem bijna zoeken, als je storing ook weg gaat loopt het stationair toerental op tot 2000 toeren en wordt dan door de ecu terug gebracht naar de 850-950 toeren wat het moet zijn.
Als ik het nu zou moeten uitleggen zou ik zeggen dat er te kort brandstof druk is, welke dus opgebouwd moet worden en er dan zomaar is.

Bij het warm rijden trouwens eens even die naald naar het rode vlak gebracht om de troep even schoon te branden, hierbij viel het me op dat de auto vaak wel en dan weer niet lijkt te gaan als de brandweer, ik heb de singelpoint auto nog ter vergelijking, en merk dus dat de xsi vaak ongeveer net zo snel is als de singelpoint, maar dat het ook vaak gebeurt dat hij er echt als een speer vandoor wil, vooral dat hij soms wel, soms niet wil is vreemd.

De bougies waren trouwens na het rijden alle vier mooi grijs van kleur.

ra ra ra wat gaat hier fout :roll:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by Joost »

afgelopen week soortgelijke storing opgelost. had geen vermogen bij hoge toeren. het was een verstopte einddemper
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

Van de week de gasklep vervangen, de motor luisterd nu al een stuk beter, echter het starten blijft slecht, koud altijd een dikke pluim uit de uitlaat en warm blijft hij slecht starten en die code 52 geven, ik weet ondertussen dat code 52 niet de storing is maar gewoon een opmerking van de ecu dat hij door heeft dat het niet goed gaat.
Mijn einddemper kan niet verstopt zitten :wink: is open demper, van de cat weet ik het niet.
Zelf denk ik dat ik het in de brandstofdruk regelaar moet zoeken, maar zou niet weten hoe ik die kan testen ?
Als ik de motor laat lopen en ik haal de vacuum slang van de mapsensor (zit in de ecu) en de brandstofdrukregelaar los dan valt de motor uit, sluit ik alleen de map sensor aan op vacuum dan loopt de motor mooi, als ik nu aan de vacuum aansluiting van de brandstofdrukregelaar een slang maak en hier zuig ik aan gebeurt er volgens mij niets, zou de motor hier op moeten reageren ?
Even voor de duidelijkheid, mijn brandstofdrukregelaar zit op de injectorrail.
Als de brandstofdruk regelaar werkt zoals eerder hier omschreven, dus zonder vacuum de volle druk en naarmaate het vacuum hoger wordt wordt de brandstofdruk verlaagt, zou dit het slechte starten met warme motor en code 52 kunnen verklaren als deze klep vast staat, de motor krijgt dan met starten veel te veel brandstof wat door de lambda en de ecu niet terug te regellen valt dus komt storing 52 ?
Echter zit ik dan weer even met de vraag waarom het hem dan na een minuut wel lukt om hem 'goed' te laten lopen ?
Met warme motor tijdens het starten even het gas intrappen lijkt soms enige verbetering te geven, maar niet altijd.

Zo weer genoeg vragen, nu de oplossing nog, anders ben ik toch bang dat hij naar een garage moet :oops:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by AlexanderB »

ik heb hier nog n brandtofrailtje incl regulator liggen.. ben je op de meeting zondag?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

Nee, jammer genoeg staat mijn zakgeld dat niet toe(nu zeker niet :( ),met een verbruik van 1 op 7 is het nog niet echt leuk rijden.
Er is nu trouwens wel wat geks aan de hand, want hij start sinds gister gewoon goed de hele tijd !? :shock:
Wel raad ik je aan achter de auto weg te blijven, want hij stinkt nog wel heel erg, dus er gaat nog steeds iets niet goed.

Het is jammer dat je zo ver weg woont want anders had ik hem kunnen halen, maar ik moet uit enkhuizen komen dus dat is puur zoon stukkie rijden :wink:

Kan iemand mij vertellen wat normaal de klachten zijn bij een niet lekker werkende brandstofdruk regelaar ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

Daar zijn we weer, al weer een heel eind verder, hij rijd goed nu ! :)

De grootste storing is gevonden, lambda sensoren lusten geen motorolie ! :lol:

De kleppen stonden veel te krap en hij had GEEN klepseals meer op de uitlaat kleppen :roll:
Dat de kop op de werkbank stond zag je de olie via de klepstelen nog de uitlaat poorten in lopen :oops:
Dus wat die verstopte uitlaat betreft dat kan wel eens kloppen, de kat zal wel helemaal dicht zitten met olie.
Maar na weer wat werk en veel schoonmaken en slijpen is de rook weg en het vermogen terug ! :wink:

Nu hoop ik alleen dat de kat het wil overleven, of deze nog schoon wil worden, vermogen heb ik, al weet niet wat het hoort te zijn, maar ik heb al meer dan met de singelpoint motor die ik had, alleen onderin is het nog niet lekker, als hij stationair staat te draaien is hij erg aan het zoeken, hij hikt ook soms even en dan hoor je dat de ecu schrikt en het toerental verhoogt om het vervolgens weer te laten zakken, tevens komt hij bij 3500 toeren 'los' je voelt dat hij dan echt lekker gaat verbranden.
Als ik te lang stil sta moet ik ook echt gas geven om weg te rijden anders slaat hij af.

Koppel heb ik trouwens zat, in zijn 5e versnelling 50 rijden vind hij geen probleem en in zijn 3 komt hij de stad wel door, maar hij loopt gewoon niet mooi.

Ik heb nu de bougies, bougie kabels, lambda sensor en gasklep al vervangen, stationair regelklep is schoon, slangen er naar toe heb ik schoon gemaakt (zaten ook vol olie) vacuem slangetjes gekontroleerd en nog loopt hij onderin niet lekker.

Iemand nog een idee ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by MNM(tm) »

Dat zoekende gedrag bij stationair lijkt mij toch vrij duidelijk door een versleten gasklep-positiesensor veroorzaakt te worden. Zeker met dat 'schrikachtige' gedrag. De ECU heeft daar trouwens eerder al over gemopperd met code 33. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by Bossie »

lekkersimpel wrote:....tevens komt hij bij 3500 toeren 'los' je voelt dat hij dan echt lekker gaat verbranden....
Ik weet niet hoe het karakter van een XSI blok is ten opzichte van een blok uit de AX GTI, maar een AX GTI gaat ook echt wat doen als je in de buurt van de 3.500 rpm komt, dat klopt wel.
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by AlexanderB »

hoewel de Group N chip wel n hoop meer pit toevoegt vooral onderin..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

We hebben hem vandaag al een stuk rustiger gekregen, distibutieriem stond te slap, weet het ik ben een lul dat ik daar niet meer aandacht aan had besteed met plaatsen, had hem met het zelf gemaakte speciale gereedschap op spanning gezet, maar niet lang genoeg rond gedraait voor ik de 2e keer de spanning had gecontroleerd.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

:evil: En nu ben ik hem zat :evil:

Vandaag op advies van een garage een andere bobine gaan halen vanwegen het onrustige lopen, sta ik in de stromende regen een bobine los te boren van een sloper ( boutjes waren verrot en de onderdelen worden schaars hier in de buurt), wil ik daarna naar huis rijden, gaat dat kl*te lampie weer branden op het dashbord ! :x
Weer code 52 (mengsel regel storing) en hij liep net zo mooi !
Hij start goed, loopt mooi rustig ( helemaal na vervangen van bobine), lampje gaat branden, lampje blijft branden (je ziet dat hij 2x achter elkaar de fout leest), lampje gaat uit, auto loopt k*t ! (storing was er al voor dat de bobine vervangen is)

Gister 170 km gereden, grootste deel snelweg, deed hij prima, wel helemaal gek van de herrie van de einddemper, dat snap ik ook niet helemaal, die einddemper is van remus en hoort onder deze auto, hij zat op de oude auto (single point) en daar hoorde je bijna niet dat het een sport demper is ( ook niet achter de auto ), op deze auto maakt dat ding een herrie man als je de motor belast in toeren jaagt !
Daaruit lijkt het mij ook dat mijn cat. niet verstopt kan zitten want dan had je die einddemper ook niet zo gehoort.

Morgen maar weer aan de knutsel en maar weer het brandstof systeem uit elkaar :(
Heeft iemand van jullie al eens brandstof druk gemeten met een drukmeter van een cv ketel, zo ja, werkt dat ?
Ik kan namelijk kiezen uit een drukmeter van een cv ketel of mijn compressie meter of het laten meten, maarja de geldboom begint aardig uit te dunnen zo, dus zelf doen heeft voorkeur.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by AlexanderB »

heh.. ja, een drukmeter van de cv zou op zich moeten werken :) die gaan meestal tot n bar of 4, en de juiste brandstofdruk is uiteraard 3..

hm, remus maakt wel wat meer herrie als er niet een kat voor zit.. gokje: kat bij deze auto leeggeklopt?

maakt de kabelboom niet gewoon ergens (soms) kortsluiting?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Stil vallen en code 52 !

Post by lekkersimpel »

Vandaag brandstof druk gemeten met drukmeter van cv, dit gaat keurig, mits je geen silecone slang gebruikt, die klapt na een minuut :lol: , en dan staat je motor ruimte vol benzine :roll:
Brandstof druk was goed, met de motor uit 0 bar, met de startmotor draaiend 3.2 bar en met draaiende motor stationair 2.6 bar, bij gas geven vliegt de druk kortstondig weer even naar 3.2 bar om weer terug te landen op 2.6 bar.
Volgens mijn compressor heeft zijn bandendruk meter en meter op de compressor zelf heeft mijn cv drukmeter een afwijking van 0.2 bar, dus zou je kunnen zeggen dat de druk 3.4 om 2.8 bar is.
Volgens autodata moet je dit meten zonder dat de motor draait en dan met vacuem pomp enzo, zoals ik het heb gedaan met draaiende motor mag toch ook wel neem ik aan ?
Dus volgens mij kan de pomp blijven zitten, want de druk is goed.
Morgen maar injectoren eruit en kijken wat we daar aan zien, nog tips hiervoor ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Post Reply