Koel probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ik wou al zeggen.. dat lijkt haast wel kalkaanslag.. (maar kan idd ook gewoon te arm zijn, door valse lucht bijvoorbeeld inderdaad..)

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

OK, Zijn er nog dingen die ik kan doen uit te sluiten of het wel/niet de koppakking is?
Als er valse lucht in 1 cilinder komt kan dat lijkt me alleen de pakking tussen inlaatspruitstuk en kop zijn. Toevallig loopt daar ook een koelkanaal door, vlak onder de derde cilinder. Het lijkt me alleen sterk dat er daarvandaan lucht in het koelsysteem komt, het drukverschil is precies de andere kant op.
Ik twijfel dus nog of ik de koppakking ga vervangen of niet, en wat het anders kan zijn. De luchtbellen die maar blijven komen wijzen wel op een lekke pakking, maar de compressie is wel weer goed :? . Als het buiten nou 20 graden was geweest met een lekker zonnetje erbij was het geen probleem geweest, maar nu wil ik het wel zeker weten voor ik eraan begin.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Vandaag eindelijk de kop eraf gehaald. Een groot deel van de koelvloeistof doorvoeren in de koppakking zitten dichtgeslibt:
Image

Ik kan hiermee nog niet direct verklaren hoe er hierdoor lucht in de koelvloeistof kan komen, maar goed is het in ieder geval niet. De koppakking zag er verder nog wel netjes uit, geen zichtbare lekken. Misschien is de circulatie van de koelvloeistof hierdoor wel te weinig geweest, dat kan dan wel het niet aanslaan van de fan verklaren. Er kwam te weinig hete koelvloestof door de kop naar de radiator. Op het laatst begon de motor ook te pingelen, ik denk omdat hij te heet werdt.
Er zat ook onder de koppakking wel erg veel zooi in de koelkanalen. Ik had in de tussentijd het motorblok wel een keer goed gespoeld met de tuinslang, maar dit heeft kennelijk niet zoveel effect gehad:
Image

De derde cilinder heeft meer koolaanslag dan de andere. Ik weet niet precies hoe dat komt.
Image

De kop is verder nog wel netjes vlak, ik krijg nergens mn voelermaatje van 0,05mm eronderdoor. Ik laat hem dan ook niet vlakken, dan kan ik hem morgen meteen weer in elkaar schroeven. Ik hem nu alleen wel een koppakking van 1,5mm dik liggen, ik hoop maar dat dit niet te veel vermogensverlies opleverd.

Ik ga nog wel de kleppen opnieuw inslijpen, in de cilinder met de koolaanslag lijken de kleppen iets hoger te liggen.
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

Post Reply