Olie verversen met Action olie?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Een luchtfilter is wel weer AX specifiek, maar voor motordelen mag het geen probleem zijn.
Image Image Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

AlexanderB moet zijn filtertjes morgen bij de wintercheck bij de dealer meenemen en verder gewoon naar van Bemmelen gaan ;)
www.garagevanbemmelen.nl

Voor de vloeistoffen zit de Brezan er 100 meter naast.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

kijk, dat is nog eens een tip :D

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Rio97 wrote:AlexanderB moet zijn filtertjes morgen bij de wintercheck bij de dealer meenemen en verder gewoon naar van Bemmelen gaan ;)
www.garagevanbemmelen.nl

Voor de vloeistoffen zit de Brezan er 100 meter naast.
:sign3:

Helemaal met Rogier eens! Erg fijn bedrijf(je)!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Olie verversen met Action olie?

Post by j0achim »

Sorry dat ik een oud topic omhoog trap, maar zou deze olie ook geschikt zijn voor de GTI. Ik heb geen onderhoudsboekje, maar ook geen vloeistoffen meer in mijn blok. Dus ik moet olie en kv hebben. Nu wilde ik dit gewoon bij de action halen omdat het hier veel goedkoper is dan bij de benzinepomp.
(ik wil over 1000 kilometer toch de olie weer vervangen, de auto eeft 7 jaar stil gestaan en de vorige eigenaar heeft lekker lang met een lekke koppakking gereden waardoor ik nu overal witte smurrie vandaan haal.)

Zoals ruitenwisservloeistof kost me bij de Hornbach 2,69 voor 5 liter en bij de benzinepomp 9,95 voor 4 liter. Ik merk geen verschil.
Maar omdat de GTI waarschijnlijk wel stevig gebruikt gaat worden vroeg ik me af of deze olie dan ook geschikt is. En welke olie er volgens de fabriek in moet.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Olie verversen met Action olie?

Post by Wheelnut »

-Zolang de viscositeit van de olie juist is, maakt het echt geen enkel verschil welk merk je gebruikt. Punt.
10w40 kan over het algemeen in elke wat oudere motor. Bij nieuwe motoren is het eerder 5w30.

-Blauw/groene KVS óf G12 maakt ook geen donder uit. Wel is het belangrijk om niet blauw/groen én G12 er in te doen.
De additieven gaan dan met elkaar reageren, en vreten je koelkanalen verrot.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Olie verversen met Action olie?

Post by j0achim »

Oudere motor? Ze is pas 18, schaam je! Nee hoor bedankt voor de info.
De KVS wist ik niet. Ik heb ook geen idee wat er nu in zit, misschien moet ik hem maar leeg gooien, vullen met gewoon water, motor een tijdje laten lopen, leeggooien en dan mijn eigen KVS erin? Of is dat erg omslachtig?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Olie verversen met Action olie?

Post by AlexanderB »

dat is... omslachtig, maar wel het netste, als het goed is komt dr met t water mee echt n onwijze bult drek mee, maar dat merk je vanzelf :) gewoon doen als je dr zin in hebt..

action olie in n GTI moet prima kunnen, de action 10w40 olie voldoet aan n bepaalde DOT standaard die zelfs al hoger is dan wat er aanbevolen word door Citroën (waar nieuwer = beter) anyway.. ik zie geen nut om olie te gebruiken die 16x zo duur is als van de action en verder dezelfde specificaties heeft..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Re: Olie verversen met Action olie?

Post by Happytree »

Allemaal lekker kort door de bocht :)

Denny heeft ooit een mooi artikel van een Subaru forum af getrokken met een goede uitleg tussen de verschillende olie soorten.

Ik vind dat de olie die je gaat gebruiken niet alleen afhankelijk is van in welke auto die gebruikt maar ook de manier waarop. zo gooi ik altijd goede (in sommige ogen) veel te dure olie in de auto maar ik gebruik ze dan soms ook stevig op circuit en wil hiermee evt. motor schade voorkomen.

Rij je gewoon normaal met een auto kan je prima goedkope olie kopen maar hou er rekening mee dat deze wel eerder in kwaliteit inleveren.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Re: Olie verversen met Action olie?

Post by Pascal »

En dan nóg maakt het geen verschil !
Zolang het motorblok niet getuned is, kun je met "gewone" huis-tuin & keuken motorolie prima uit de voeten.
Een gewone automotor is gemaakt op duurzaamheid en dus mild getuned: láng niet alles wat er uit zo''n blok gehaald kan worden wordt er ook uitgehaald.
Dan volstaat een motorolie zoals de fabrikant deze voorschrijft, want alle onderdelen zijn ontwikkeld op een lange levensduur.
Gebruik je dezelfde auto ongewijzigd op het circuit (misschien met sportuitlaat en open luchtfiltertje), dan heb je niets wezenlijks aangepast en volstaat de voorgeschreven olie of eventueel iets dunner (een 10W40 ipv een 15W50 bijvoorbeeld)
Een sportauto heeft een hooggetunede motor die niet op duurzaamheid maar op power is ontwikkeld; daar worden héél andere eisen gesteld aan de motorolie en zit je vaak vast aan een volsyntheet (5W50 of 60).
Zo'n motorblok gaat meestal ook geen tonnen mee...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Olie verversen met Action olie?

Post by Wheelnut »

Autofabrikanten wíllen ook niet dat een blok zo lang mee gaat.
Want dan kopen de mensen geen nieuwe auto's meer...

Maar da's geloof ik een beetje off-topic...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Re: Olie verversen met Action olie?

Post by Happytree »

Pascal wrote:En dan nóg maakt het geen verschil !
Zolang het motorblok niet getuned is, kun je met "gewone" huis-tuin & keuken motorolie prima uit de voeten.
Een gewone automotor is gemaakt op duurzaamheid en dus mild getuned: láng niet alles wat er uit zo''n blok gehaald kan worden wordt er ook uitgehaald.
Dan volstaat een motorolie zoals de fabrikant deze voorschrijft, want alle onderdelen zijn ontwikkeld op een lange levensduur.
Gebruik je dezelfde auto ongewijzigd op het circuit (misschien met sportuitlaat en open luchtfiltertje), dan heb je niets wezenlijks aangepast en volstaat de voorgeschreven olie of eventueel iets dunner (een 10W40 ipv een 15W50 bijvoorbeeld)
Een sportauto heeft een hooggetunede motor die niet op duurzaamheid maar op power is ontwikkeld; daar worden héél andere eisen gesteld aan de motorolie en zit je vaak vast aan een volsyntheet (5W50 of 60).
Zo'n motorblok gaat meestal ook geen tonnen mee...
En die motor is ontworpen voor straat gebruik! zo zal de olie temperatuur op circuit veel hoger oplopen dan met sportief straat gebruik en hierop is zowel die olie als de motor niet ontworpen. bij een hufterproof TU blok hoef je je niet meteen zorgen te maken maar dat het geen verschil maakt is gewoon niet waar!

Verder zegt 15w40 vs. 10w40 niet dat 10w40 op bedrijfs temperatuur dunner is dan 15w40 dan moet je toch wat meer specs van de olie erbij pakken.

Verder hebben we het nu alleen nog maar over de viscositeit die van belang is, maar ook anderen factoren die in een eerder gepost artikel naar voren kwamen (ik zal nog eens zoeken) zijn van belang.

Uiteindelijk is vooral de temperatuur die bepaald welke olie geschikt is, krijg je het voor elkaar om een raceblok te maken waar de olie temperatuur max 100-110 graden word zal je geen 10w60 nodig hebben.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Olie verversen met Action olie?

Post by Browny »

Een betere/duurdere type olie heeft (meestal) ook een hogere viscositeits-stabiliteit bij hogere temperaturen. Simpele/goedkope olie kan bij een verhoogde temperatuur (bijv. circuitgebruik) wel eens instorten vwb viscositeit en dan is de smering "weg".

Post Reply