Koppeling

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Eriks wrote:80 euro is wel heel goedkoop. Heb je dan wel alles nieuw, of gereviseerde onderdelen?

Maar goed, hoe dan ook, ik ben nog steeds blij dat het project geslaagd is met een mooie dag sleutelen!


Ik w8 met smart op je verslag. Kon er helaas niet bij zijn.... :roll:
Freude am Fahren.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Same here...

Leuk dat je het gelukt is.
En ik wil wel een uitgebreid verslag natuurlijk! :)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

komt woensdag.

Ik zal de punten uit de vraagbaak overnemen, maar dan een en ander verduidelijken.

Het probleem was af en toe dat je niet precies wist waar bouten zaten, of hoeveel bouten er zaten voordat je een of ander los had. Soms bleek iets toch nog ergens vast te zitten. Olving is niet altijd compleet.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

How to: Koppeling

Post by Eriks »

How to: Koppeling

Wat heb je nodig:
- dopsleutels, steeksleutels en ringsleutels (ook in zeldzame maten (frans) als 16 en 19.
- Een grote dopsleutel die op de moer van de aandrijfas-wielzijde past (32 dacht ik) met een stevige dopsleutelset en waarschijnlijk een verlengstuk voor op de set om meer kracht te zetten.
- Een klophamer (dus niet van hard metaal)
- Inbussleutel, stevig en vrij groot
- Een deurkruk met dat vierkanten ijzer, of een 4kantensleutel. Die past namelijk op de dop om de bakolie af te tappen!
- Liefst 2 pompkrikken die stevig staan. Zo kun je de auto steeds net ff hoger of lager zetten. En blokken om de auto op te zetten. Ook handig om de versnellingsbak mee te laten zakken, blok voor blok.
- Schroevendraaiers
- Een systeem om je motor in te hangen of te ondersteunen als de bevestigingspunten los moeten
- Een put om in te werken is erg handig. Zorg dat je goed onder de auto kunt
- Een TL lamp en zaklamp. Goed licht!

Wat moet je aanschaffen:
- versnellingsbakolie (ca. 1.8-2.0 lit) (vrij duur spul!)
- nieuwe koppelingsset (vanaf 100 euro, brezan 135 euro)
- evt nieuwe steekas/aandrijfas keringen (ca. 10 euro voor 2, de een is groter dan de ander!)

Werkwijze:

Eigenlijk hoeft alleen de versnellingsbak onder je AX vandaan. Daarvoor moet je de nodige ruimte maken om de bak vrij baan te geven. En er zit nogal wat aan je v-bak bevestigd, zoals kabels. Dat spul moet allemaal los. Mocht je iets niet direct kunnen vinden, sla dat punt dan eerst over. Als je andere dingen weg hebt, komt het van zelf in het zicht.

- auto oprikken met blokken ondersteunen
Ruimte maken:
- motorkap maximaal openzetten of beter even helemaal verwijderen (4 boutjes)
- de accu los halen en verwijderen. Ook de accubevestiging
- het luchtfilter verwijderen, inclusief aanzuigslang
- de startmotor moet er af. Deze zit met 3 bouten vast. Wij konden er eerst maar 2 vinden. De 3e zit via de andere kant, min of meer door de versnellingsbak heen. Volgens mij kun je daar amper bij in deze fase, dus je kunt die 3e nog even laten zitten en later verwijderen
- maak de bedrading van de achteruitrijdlichten los. Die zit boven op de bak.
- maak de massadraad van het versnellingsbakcarter los. Die kon ik eerst ook niet vinden en heb ik uiteindelijk bijna als laatste gedaan. Hij zit iets (van voor de auto) naar achter en rechts van de achteruitrijdlicht kabel
- maak de kilometer kabel los aan de bak of bij een tussenstukje
- maar de koppelingskabel los en verwijder het beugeltje waardoor die geleid wordt
Uitbouwen:
- nu moeten de aandrijfassen uit de bak. (makkelijks met 2 man!)
o Tap eerst je bakolie af. Het tappunt zit aan de onderkant. Je krijgt het open met een vierkantensleutel. Ik gebruikte hiervoor een deurkruk. Er zitten (kwam ik later achter) 2 aftappunten. Ik heb de achterste gebruikt.
o Vervolgens maak je de moer van de aandrijfas los met dopsleutel 32 (dacht ik) en een buis als verlengstuk van je stevige dopsleutelset. Laat iemand even remmen, anders draait je wiel nogal onhandig mee. Draai hem los, maar haal hem er nog niet van af. Anders dondert je steekas er bij het volgende punt misschien ongewild onder je ax uit.
o Dan maak je de bouten van de fusekogels los (beide kanten, een voor 1) en haal je de arm naar beneden om de kogel los te maken. Dan kan vrij lastig gaan en hoe lastig hangt af van de hoogte en schuinte hoe je auto staat. Varieer dus wat. Gaat het te lastig, draai dan even de klem van de stabilisator stang deels of geheel los.
o Nu kan het wiel wat naar buiten. Draai de moer nu helemaal los en verwijder hem. Trek het wiel wat naar buiten en trek de as uit de versnellingsbak en uit het wiel. Kijk meteen even naar de staat van je aandrijf assen en hoezen. En ook naar de keringen die in de bakopening liggen. Bij mij leken ze goed, maar bij terugplaatsen lekte er bakolie weg door de keerring. 2 nieuwe ringen bij citroen: 10 euro!
- Maak de 3 stangen van de versnellingsbakbediening los (aan de achterkant ? gewoon lostrekken)
- De motor hangt aan het chassis met 3 steunen. 2 daarvan moeten los om de versnellingsbak los te krijgen
o Hang eerst de motor in een takel. Ik heb de auto iets verder omhoog gekrikt en de motor met een touw aan de hanenbalken van de garage gehangen. Mijn motor heeft een speciaal oog rechts van het kleppendeksel. De auto weer iets laten zakken en het touw staat gespannen en de motor steunen ontspannen. Je kunt ook wat anders bedenken. Zorg wel dat het veilig is voor je zelf en de motoronderdelen!
o Draai nu de bout van de reactiearm los zodat de motor daar vrij komt
o De andere steun die los moet zit onder de accu (waar die zat) Hier 2 bouten van de accuklem losdraaien en de klem verwijderen daarna de bout van de motorsteun losdraaien.
- Nu kun je de bak los gaan maken van de motor. Dit zijn 4 inbusschroeven (dank je Master-Arnie). Hoewel je veel weg en los hebt, kun je bij sommige nog erg lastig bij!
- De bak hangt nu nog met 4 busjes die tussen bak en motor zitten aan de motor. Daardoor lijkt de bak nog niet los te komen en ga je twijfelen of er nog een inbusbout ergens zit! Voorzichtig los zien te krijgen. Zorg dat je de bak met een krik kunt laten zakken of direct op een aantal blokjes kunt leggen.
- Manoeuvreer de bak onder de auto uit.

Nu de bak eraf is zie je in de bak het druklager liggen. Aan de motorkant de drukgroep en daarachter de koppelingsplaat. Vervang alle drie!

Terugplaatsen
- in principe in omgekeerde volgorde
- reinig het contactvlak tussen bak en motor aan beide kanten
- reinig het vliegwiel
- de plaat moet gecentreerd teruggeplaatst worden. Mijn draaiding van de dopsleutelset paste precies in het gat zodat ik kon centreren. Er mag maar een 0,5mm speling in zitten! Even ronddraaien en aan alle kanten kijken of het goed zit.
- Wat verder belangrijk is bij het terugplaatsen is dat het druklager op de plek blijft zitten aan de bakzijde. Dat lukt alleen door hefboom waar de koppelingskabel aan zit/zat, niet te bewegen bij het terugplaatsen van de bak. Als je deze boom beweegt, dus eigenlijk koppelt/ontkoppelt, vliegt het lager van de geleider.
- Wij hebben nog vloeibare pakking gedaan tussen bak en motor. Let wel op dat je een en ander dan de volgende keer heel wat lastiger open krijgt en weer schoon.

Succes en heb je nog vragen, mail even, of PB

Dit is al vast een begin. Ik voeg binnenkort nog even wat plaatjes bij!


Erik
Last edited by Eriks on SatAug28, 2004 5:11:32 PM, edited 1 time in total.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

:evil: Dit is niet grappig om te lezen als je volgend weekend ook moet beginnen :( Nou ja, mijn pa zegt dat het piece of cake is zolang we de spullen er maar voor hebben.....
Freude am Fahren.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

OK het was ff uitgesteld, maar a.s. vrijdag en zaterdag gaat het toch echt gebeuren! Ik heb alle onderdelen reeds in huis en dit weekend komt de nieuwe koppeling erin!

Zijn er mensen die bij deze klus willen helpen cq kijken? Stuur me een mail of PB dan laat ik je weten waar je precies in Gorinchem moet zijn.
Freude am Fahren.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Hulde voor de how-to :cheers: :cheers:

Ik hoop echter niet dat ik dat ooit allemaal bij m'n huidige ax moet doen :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Denk aan de foto's :wink:

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Kakelbont wrote:Hulde voor de how-to :cheers: :cheers:

Ik hoop echter niet dat ik dat ooit allemaal bij m'n huidige AX moet doen :wink:


dank je!

Ik vond de vraagbaak niet compleet. Door een paar kleine extra puntjes weet je veel makkelijker waar je bijvoorbeeld bouten moet vinden, en hoeveel er los moeten.

Ik zal binnenkort nog wat plaatjes maken die het verhaal compleet maken! Foto's maken is echt lastig bij zo'n klus. Je hebt je handen al vol en vies!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ok, ik ben net thuis en we hebben de bak eraf liggen en hebben de nieuwe koppeling+drukgroep gemonteerd. Morgen gaan we alles weer in elkaar zetten.

Wat een tifus-f*cking-Kl*ote klus zeg! Die fuseekogels wilde niet losgaan! Me inbusbouten zaten vastgerot en allemaal van zulk soort gein! Maar goed hij is los en we gaan alles mooi en schoon maken en weer monteren!

btw: ideaal zo'n heftruck, kraan, snap-on gereedschap, spanbanden, XXL breekijzer en al die shit! Kortom ik ga vaker bij me pa op de zaak klussen :P
Freude am Fahren.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Oke, dan schiet het op! Goed gereedschap is het halve werk. Zeker als dingen erg vast blijken te zitten. Handig dat je dan even inventief kunt zien als je al die spullen voor handen hebt!
Inbouwen is zo gepiept. Bak eronder positioneren kan wat lastig zijn, maar verder is het gewoon rustig inbouwen en starten maar!

Bij mij zat de boel niet echt vast. Ik had meer het probleem dat ik bij bepaalde bouten niet bij kwam of onder een rare hoek moest los halen.

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Fuseekogels gaan een stuk makkelijker los als een wig of een klein breekijzer of iets dergelijks in de opening tikt waar de fuseebout doorheen zat. Daardoor komt ie langzaam wat verder 'open' te staan. Scheelt een heleboel geram met een vuistje en breekijzer op de draagarm.
Ik heb daar wel foto's van, maar geen webspace.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Had jij niet ook een nieuwe koppeling nodig, Antoine?

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Mensen! Hij hangt erin! En loopt weer als een gek!

Ik heb helaas echt geen tijd gehad om foto's te maken. maar kan wel de how to op sommige dingen verbeteren, want deze is toch niet 100%. No offense Eriks :wink: Maar het zijn 4 inbusbouten inplaats van 5 en 1 bout om de motorsteun los te draaien inplaats van 2. :lol:

Bak hadden we er vanochtend zo weer onder en de rest ging ook gesmeerd (letterlijkl en figuurlijk). Zo zie je maar hoe een beetje opschuren en invetten wonderen doet. Alles wat gisteravond vast en tegen zat viel er vanochtend mooi en gelijkdelijk weer in 8)

btw: ik moet opnieuw leren rijden in me AX, want die koppeling pakt veel sneller op en grijpt harder aan :twisted:
Freude am Fahren.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

master-arnie wrote:het zijn 4 inbusbouten inplaats van 5 en 1 bout om de motorsteun los te draaien inplaats van 2. :lol:

btw: ik moet opnieuw leren rijden in me AX, want die koppeling pakt veel sneller op en grijpt harder aan :twisted:


Mooi dat het je gelukt is. Best veel werk, maar ook wel te doen, dacht ik!

Dat wennen had ik ook! Rijdt echt anders!

Motorsteun onder de accu, idd 1, reactiearm heeft aan weerszijde een moer. Aan de bak kan ook 4 zijn, dat weet ik nu echt niet meer, in ieder geval inbus!

Maar euh...heb je ze bij het losdraaien of bij het vastdraaien geteld :?: Misschien ligt die 5e nog ergens in je garage nu en valt je bak er bij een drempel onderuit :lol: :lol:

Grapje hoor:!: :!:

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Oke, ik heb de How-to ff bijgewerkt:
4 inbusbouten en 1 voor de motorsteun onder de accu!

dank je!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

De bak viel er al bijna af na losdraaien van 4 inbusbouten. Dus 1 laten zitten en motorsteun loshalen. Daarna weghalen en bak van onder opvangen :wink:

Btw. als ik me koppeling laat opkomen hoor ik nog wel dat rattelende geluid va nde drukgroep :? Lijkt net odtie alweer is versleten, mar dat kan nooit. Had jij dat ook?
Freude am Fahren.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Nee, dat heb ik niet. Ik had in het begin wel dat ie in de 2 bij lage toeren (na een drempel oid) wat eerder gaat stoten daan voorheen. Soms ga ik zelfs terug naar de 1 (van 4).

Weet je zeker dat het druklager op zijn plek is gebleven bij het terugplaatsen van de bak?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

hmm dat heb ik ook .. maar mijn beunhaas die verzekerde me dat de kopeling goed er was in gezet.. dus dat is mijn garantie..

maar hij kopelt verder wel goed..

wel totaal anders als eerst daar moet je ook wel ff een tijdje aan wennen denk ik althans ikke wel ..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ach, binnenkort haal ik de bak er misschien weer is af om te kijken. Ik weet nu hoe alles los moet en nu zit er niks meer vastgerot :wink: Die bak is er nu zo onderuit als het moet.

Denk dat ik maar eens een motorkraantje ga kopen. Kan ik van de winter als de AX in de loods staat me blok eruit takelen. Ik heb nu voor een groot gedeelte gezien hoe alles vastzit enzo en dat stelt echt niks voor.
Freude am Fahren.

Post Reply