Benzinepomp vervangen ivm 1.6i motor en wat vage draden

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou dit is helaas mislukt. Vanaaf samen met een maat de pomp aan het demonteren. Willen de metalen klip van de bovenkant van de pomp eraf halen breekt het af. Een soort keramisch materiaal was het. Oftewel pompje naar de kloten. Balen maar helaas...

Alternatief is een AX GTI brandstofpomp kopen. Kost 190euro. Past deze 100% zeker in de tank? En weet iemand hoeveel bar die levert? De 106 1.6i pomp levert 3.5 bar. De 1.1i pomp die ik nu heb levert 1.2 bar.

Had het trouwens niet voor problemen gaan zorgen als ik nu een 3.5 bar pomp in mijn tank had gehangen? Had mijn 1.4i monopoint dan niet veel te veel gaan zuipen?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

zolang de monopoint motor er in zit moet je de lagedruk pomp laten zitten. bij monteren van de hogedrukpomp zal de boel meteen verzuipen of nog erger.

3,5 bar max bedrijfsdruk klopt vrij goed, de regelaar zorgt voor 2,5 - 3 bar op de injectoren.

volgens mij past een 205 GTI pomp zo in de tank, is ook een optie. Zal overigens eens op zolder zoeken of ik nog een AX GTI pomp heb liggen, laat dat nog wel even weten.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb nu van de sloop een 106 XSI multipoint pomp uit 1992. Die levert denk 3 bar. Zal dat genoeg zijn? Een halve bar minder?

Volgens mij pas die ook zo in de tank. De 106 pomp die ik had, had achteraf misschien ook wel gepast. Die schroefdop is dan wel anders... Maar volgens mij past ie gewoon in het gat en zet je hem dan met torx vast.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Drukregelaar in de injectie-rail is ook 3bar.
Altijd meer PK's dan jou!

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Mark wrote:Nou dit is helaas mislukt. Vanaaf samen met een maat de pomp aan het demonteren. Willen de metalen klip van de bovenkant van de pomp eraf halen breekt het af. Een soort keramisch materiaal was het. Oftewel pompje naar de kloten. Balen maar helaas...
Das k*t :( ik heb er geen problemen mee gehad en had ook niet het idee dat het breekbaar was eigenlijk...
Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Hier een foto van een 106 XSI pomp uit eind 91 (rechts). En de 106 PH2 pomp uit 97. (links).

Image

Als ik het zo zie past iedere 106 / Saxo pomp eigenlijk wel!?

Ik heb me laten misleiden door die dop waar je bij de 106 de pomp mee vastschroeft. Bij de AX is dat een koperen ring met torx. Maar volgens mij past alles gewoon in je tank. Dit is nu een pomp uit 91 met 2ton erop. Zal dat uithalen? Zijn ook auto's zat die 4ton rijden...

En ja dat het breekbaar was kwamen wij ook pas te laat achter. Ga je idd niet vanuit.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nou ik ben eruit. Benzinepompen van Saxo, 106 en AX zijn gewoon onderling uitwisselbaar. Ze passen gewoon. Ingewikkeld doen en de pomp open slopen is niet nodig. Bij de 106 en Saxo zit er een schroefdop op waardoor het lijkt dat ze anders zijn. Maar het past gewoon. En sluit perfect af.

Jammer dat ik er niet eerder achter ben gekomen dan had mijn 106 xs pomp nog heel geweest. Heb vanaaf de tank leeggezogen door een 106 pomp uit 91 in de PH2 106 te schroeven en met acculader aan te sluiten. Ging perfect.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Mark wrote:Alternatief is een AX GTI brandstofpomp kopen.
Is dat nieuw bij de dealer? Valt best mee..
Altijd meer PK's dan jou!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Stervensduur een nieuwe pomp. Bij de dealer helemaal. Heb nu een 106 XSI pomp uit 92 liggen. Die doet het nog wel. Is ook multipoint. Zal wel dezelfde pomp zijn als uit een AX GTI.

Maar bij bartebben heb je voor 50 euro ook een 106 3.5 bar pomp. AX GTI is 3 bar. Weet niet of dat uithaald 0.5 bar verschil.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply