Max KM/U

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

190 met een AX :shock:

Mijn 1.1 gaat net over de 160 (carburateur) en dat vind ik toch wel hard zat. Hij's niet verlaagd dus dan zwiep je alle kanten op. Verlagen komt nog wel, mischien v/d zomer :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

axlover wrote:Wel moet ik zeggen dat hoe harder de AX gaat hoe minder hij schud en trilt hij gaat steeds "lekkerder" rijden :D je moet op dat moment alleen geen noodstop maken of uitwijken :?


AX lover


Ik noem dat al gauw vliegen! :shock: :D :D

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Wat een betere methode is om de ecu te resetten is gewoon even de stekker van de ecu eruit te trekken en weer terug te plaatsen is ie meteen gereset. Tevens hoef je dan niet je radio overnieuw in te stellen en of je klokje ofzo. Als je hem daarna een stationair warm laat draaien. Wordt zn stationair toerental eerder mooi dan als je er meteen mee gaat rijden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Ik heb gisteren nog even lopen ijken aan de hand van de stopwatch en hectometerpaaltjes (ik reed 140 continu, lekker snelheidje met GT). De mijne (originele 14" bandjes) wijkt op de teller 6,5% af. Dus 130 op de teller is 122 zeg maar. 190 zou dan 178 km/h in het echt zijn.

Hieronder officiele max.snelheden:
1.1 carb 158 km/h
1.4 carb 168 km/h
GT carb 180 km/h
1.1 inj. 167 km/h
1.4 inj. 173 km/h
GT inj. 178 km/h

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Dus mijn 1.1inj. zou dan op de teller max 177.8 km/h halen?

(167*106,5)/100 = 177,85 km/h....

Of zit ik nu verkeerd?

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Brutus wrote:Dus mijn 1.1inj. zou dan op de teller max 177.8 km/h halen?

(167*106,5)/100 = 177,85 km/h....

Of zit ik nu verkeerd?

Rekening houdend met bandenmaat en -spanning moet dat officieel kloppen ja.
Ik denk dat bergafwaarts, wind mee nog wel iets sneller kan. De vraag is of je krukas dat leuk vindt...
Overigens voelt 140 km/h in mijn GT veel relaxter aan dan in een 1.1 met 145'ers.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Ik rij met m'n 1.1tje 185 op de teller... nou heb ik wel een BX versnellingsbak. En omdat een BX 14" wielen heeft komt ie ongeveer wel rond de 170. Hoe kan je na het checken van je afwijking er iets aan doen?? Kan het uberhaupt wel??

Groeten LumbRjack
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

Je kilometertellerplaatje aanpassen, of steeds blijven rekenen. :shock:

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Ik kwam met mijn GTinj niet verder dan 175... doe ik niet weer, verbruikt dan veel te veel, maar dit terzijde.

Mijn vraag, mijn andere GT had een bandenspanning van 1.1 bar voor en 1.5 achter. Dat stuurt zwaar kan ik je zeggen, en ik had het idee dat mijn oude GT (exact hetzelfde) pittiger was. Kan dit aan de bandenspanning liggen?
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

1.1 wat dacht je ervan om ze es op 2,1 te zetten. Mijn god dat doen je alleen als je met 30 over sneeuw rijd ofzo. Als je een beetje fanatiek de bocht doorgaat leggen je banden van je velgen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Rob GT wrote:Ik kwam met mijn GTinj niet verder dan 175... doe ik niet weer, verbruikt dan veel te veel, maar dit terzijde.

Mijn vraag, mijn andere GT had een bandenspanning van 1.1 bar voor en 1.5 achter. Dat stuurt zwaar kan ik je zeggen, en ik had het idee dat mijn oude GT (exact hetzelfde) pittiger was. Kan dit aan de bandenspanning liggen?

Ja, dan is het ook niet zo gek dat je 'maar' 175 haalde... Je bandenomtrek was veel te klein. Bovendien levensgevaarlijk om met 1.1-1.5 te rijden! Doe er minimaal 2.0 in.

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Handjes wrote:Ja, dan is het ook niet zo gek dat je 'maar' 175 haalde... Je bandenomtrek was veel te klein.


@Handjes: kan je deze logica uitleggen? Als je bandenomtrek te klein is dan geeft je teller toch juist m??r aan dan ie werkelijk gaat? Bij mij is het omgekeerde het geval met 195-50R15; teller geeft lagere top aan dan hij in werkelijkheid heeft.

Dat een auto met lage bandenspanning minder hard gaat door verhoogde rolweerstand is w?l weer waar....

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

AXVTS wrote:
Handjes wrote:Ja, dan is het ook niet zo gek dat je 'maar' 175 haalde... Je bandenomtrek was veel te klein.


@Handjes: kan je deze logica uitleggen? Als je bandenomtrek te klein is dan geeft je teller toch juist m??r aan dan ie werkelijk gaat? Bij mij is het omgekeerde het geval met 195-50R15; teller geeft lagere top aan dan hij in werkelijkheid heeft.

Dat een auto met lage bandenspanning minder hard gaat door verhoogde rolweerstand is w?l weer waar....


met grotere omtrek geeft hij idd te laag aan! ik rij met 195/45/15 185 op de teller (durfde toen niet harder wegens omstandigheden) maar kon wel
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

AXVTS wrote:@Handjes: kan je deze logica uitleggen? Als je bandenomtrek te klein is dan geeft je teller toch juist m??r aan dan ie werkelijk gaat? Bij mij is het omgekeerde het geval met 195-50R15; teller geeft lagere top aan dan hij in werkelijkheid heeft.

Dat een auto met lage bandenspanning minder hard gaat door verhoogde rolweerstand is w?l weer waar....

Euh, ja. Verkeerd om gedacht ;)
Maar misschien zorgt een te lage bandenspanning inderdaad voor te veel geflubber van het rubber (dat je geen klapband krijgt met 1.1 bar op hoge snelheid is een wonder).

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Zorgt sowiezo voor een veeeeel hogere rolweerstand!

Kan me het trouwens eigenlijk niet voorstellen dat die 1.1 klopt. Er blijft helemaal niets van je banden over, ook op lagere snelheden. Denk dat na een paar bochten de hele zijkant van je band al aan gort ligt. Als hij er nog niet afgelopen is!!

Kijk maar eens naar wat er met een zachte fietsband gebeurt!!

Swatchyaxowner
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 281
Joined: ThuJun12, 2003 6:37:25 PM
Location: Hillegom
Contact:

Post by Swatchyaxowner »

1.1 Bar :shock:

Sorry maar dan staat de mijne gewoon op zun velg hoor :S
Ofterwijl daar kan jij niet mee rijden !!

Mijne staan meestal 2 bar +

Gr Jeffry

En zachte banden kost brandstof dus lekker vol die wieltjes maar 2,5 bar is al wat aan de hoge kant
Type en Spellings Fouten voorbehouden !!!

Getinte ramen ASO ?? Wel nee dat is pas klasse hebben :D

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Hoho jongens! Ik heb het niet over die grijze! De banden daarvan had ik altijd netjes op spanning! En nog amper 175 halen. :cry:

Maar bij mijn 'nieuwe' zijn de banden behoorlijk leeg, helaas deed het luchtapparaat bij 2 benzinepompen het niet maar kon wel meten hoeveel er nog inzat. Niet veel dus. Wil de banden graag oppompen maar de auto wil niet starten :x

En er zat echt 1.1 bar in volgens het apparaat. Heb dus geluk gehad... :roll:
Image

Nachtapotheker
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 44
Joined: ThuOct30, 2003 7:03:58 PM
Location: Utrecht

Post by Nachtapotheker »

Sander wrote:130 is wel weinig hoor ik haal met mn 1.1tje de 170. officieel moet je 167 gaan. Dus ik vermoed dat er iets niet helemaal 100% is. Misschien es een compressietestje (laten) doen.
180 moet je ook nog wel halen :P

Image

Met een plaisir 1.1i uit 1991 met dik 2ton op de klok :D
Heb ook een keer 185 gehaald iets afdalend en windje mee maar had toen geen fototoestel bij :P
AX 1.5 D -> 1995

marco
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 23
Joined: ThuAug21, 2003 5:30:37 PM
Location: Utrecht

Post by marco »

Image

gereden in duitsland op een vlakke weg :P

De AX rules!

Groetjes Marco

Nielsz
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: ThuJan01, 2004 9:34:52 PM
Location: Heerhugowaard

Post by Nielsz »

Zo wat een reacties weer.....
Lekker Forum dit! :D

APK vanochtend laten doen....uitkomst....gehaald!
Ruimschoots...aanbevolen werd wel om de banden aan het eind van de zomer te laten vervangen....
Dus heb nog ff om te sparen!
Voor de rest...uitlaat lek(je) net voor de einddemper gelast, dashbordlampje achter km-teller gemaakt, rechtervoorlamp gemaakt.

Ben trouwens wel vergeten die compressietest te noemen...heb het nog ff aan een vriend gevraagd wat dat precies inhoudt...maar lijkt me idd een goed plan..
Ik weet alleen niet of die garage daar de mogelijkheden voor heeft.

Maar dat laat ik dan wel misschien tegelijk met die banden doen, en uitdeuken :oops:
Zat er nog van een aanrijding, scherpe deuk net boven knipperlicht rechts voor.

Oh en dan nog ff een vraaggie:
Als de ECU na de reset nieuwe gegevens gaat verzamelen tijdens het rijden, en je wilt dat ie dus wat harder gaat, is het dan logischer om een paar keer zo snel mogelijk te gaan zodat ie dan gemiddeld sneller gaat dan nu het geval is?
Of moet dat niet uitmaken?

Ik w8 met spanning jullie antwoord af 8)
AX Plaisir 1.1i, 1991, standaard.

Post Reply