Peugeot 1.3 Rallye blok in Citroen AX 1.1 Volcane '95

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

jeffrey van dal wrote:wat voor motor is het nou?? van een 205 rallye met webers of een 106 met injecite?

paar nieuwe schijven en blokken(van een goed merk) remt opzich ook hard zat.

Groeten


106 staat er in zijn begin post..

dat remt misschien een paar keer goed.. maar wat als je een paar keer achter elkaar hard op de rem moet.. :roll:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

TTF wrote:
jeffrey van dal wrote:wat voor motor is het nou?? van een 205 rallye met webers of een 106 met injecite?

paar nieuwe schijven en blokken(van een goed merk) remt opzich ook hard zat.

Groeten


106 staat er in zijn begin post..

dat remt misschien een paar keer goed.. maar wat als je een paar keer achter elkaar hard op de rem moet.. :roll:


ow sorry niet goed gelezen, mwa ik denk niet dat er veel gebeurd dat die gewoon blijft remmen, maar wanneer moet je nou gruwelijk hard remmen en veel achter elkaar? niet op de openbare weg :wink:

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

"wanneer moet je nou gruwelijk hard remmen en veel achter elkaar? niet op de openbare weg"

Bij een beetje "sportief" weggebruik is volgens mij geen enkele Ax bestand. Ik vind zelfs de GTI remmen niet voldoen aan z'n taak.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

TwoTone wrote:"wanneer moet je nou gruwelijk hard remmen en veel achter elkaar? niet op de openbare weg"

Bij een beetje "sportief" weggebruik is volgens mij geen enkele AX bestand. Ik vind zelfs de GTI remmen niet voldoen aan z'n taak.


hij komt van eigens tot stilstand :lol: maar ik bedoel te zeggen, als je nu opeens 101 pk hebt wow dan gaat die wel heel supper hard :? , je zult toch niet veel harder rijden dan met een 1.1 op smalle en verradelijke wegen.
en de top word wel hoger maar ook niet gek veel.

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

ehm... Ik kan beamen dat de standaard GT remmen niet afdoende zijn eigenlijk. Als je (met je 101pk) rijdt haal je op korte tussenstukjes veel hogere snelheden dan met 60pk. Wat dan weer inhoudt dat je harder moet remmen om de bocht te halen.

Top wordt niet hoger? Ik haal op het moment 130 km/u op een stukje van 400 meter. En dan op diezelfde 400 meter ook nog even weer tot stilstand komen. Dat red ik met m'n 1.1i lang niet.

Je vertelt mij niet dat je 101pk in je AX lepelt om rustig te rijden. Als dat wel zo is, zijn er vast momenten dat je (net als ik) even een stukje lekker los gaat. Na een paar bochten begint een AX met standaard remmen dan al flink minder te remmen. Als je dood wilt lekker de remmen standaard laten, we zeggen het niet voor niets.
AX GTI '91

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

-Henry- wrote:ehm... Ik kan beamen dat de standaard GT remmen niet afdoende zijn eigenlijk. Als je (met je 101pk) rijdt haal je op korte tussenstukjes veel hogere snelheden dan met 60pk. Wat dan weer inhoudt dat je harder moet remmen om de bocht te halen.

Top wordt niet hoger? Ik haal op het moment 130 km/u op een stukje van 400 meter. En dan op diezelfde 400 meter ook nog even weer tot stilstand komen. Dat red ik met m'n 1.1i lang niet.

Je vertelt mij niet dat je 101pk in je AX lepelt om rustig te rijden. Als dat wel zo is, zijn er vast momenten dat je (net als ik) even een stukje lekker los gaat. Na een paar bochten begint een AX met standaard remmen dan al flink minder te remmen. Als je dood wilt lekker de remmen standaard laten, we zeggen het niet voor niets.


ja daar zit ook wel iets in, maar mijn maakt het niet veel uit, dat er nu grote of kleine remmen onder zitten, maar dat is mijn mening.
en op kleine stukjes meer snelheid dat is geen top 8) maar je acceleratie.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Laat ik het zo stellen, ik heb een first met GT blok (75pk)

en wat gaat er eerst veranderd worden?

juist ja, de remmen, en flink ook gezien zelfs op 75pk die al levensgevaarlijk zijn bij het wat snellere rijgedrag.

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

Drake wrote:Laat ik het zo stellen, ik heb een first met GT blok (75pk)

en wat gaat er eerst veranderd worden?

juist ja, de remmen, en flink ook gezien zelfs op 75pk die al levensgevaarlijk zijn bij het wat snellere rijgedrag.


je hoort mijn niet zeggen, dat je het niet mag doen, maar ik vind het niet nodig, voordeel van gefentileerde schijven als je heel vaak hard moet remmen dat ze het dan wel wat beter blijven doen, maar die enkele keren dat je flink hard moet remmen en vaak achter elkaar tja..
onder de axjes die wij in de speedway gebruiken hebben altijd kleine remmen onder gezeten, en die hebben me nooit in de steek gelaten, ook niet na 25 ronden.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

dan hebben we het ook over een gestripte ax.. :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Met de chic na een kwartiertje spelen zoveel last van fading gehad dat ik nagenoeg geen remmen meer had.... en das niet zo leuk als je met 180 op een kruising afrijd :roll: (gelukkig kwam er niemand aan)

De remmen dus absoluut afstemmen op het vermogen!
Image

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

peter wrote:Met de chic na een kwartiertje spelen zoveel last van fading gehad dat ik nagenoeg geen remmen meer had.... en das niet zo leuk als je met 180 op een kruising afrijd :roll: (gelukkig kwam er niemand aan)

De remmen dus absoluut afstemmen op het vermogen!


remvloeistof verversen, dat sheelt een hele hoop,

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

jeffrey van dal wrote:
peter wrote:Met de chic na een kwartiertje spelen zoveel last van fading gehad dat ik nagenoeg geen remmen meer had.... en das niet zo leuk als je met 180 op een kruising afrijd :roll: (gelukkig kwam er niemand aan)

De remmen dus absoluut afstemmen op het vermogen!


remvloeistof verversen, dat sheelt een hele hoop,


Tja of niet remmen als een mietje. Je moet in een keer goed aanremmen en niet in ettapes tot een bocht proberen te komen. Met mijn sport moest het al redelijk extreem gaan wilde hij gaan faden en daar zat gewoon standaard materiaal onder.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

wil ik bij deze even heel duidelijk maken dat ik mij bij voorbaat volledig distantiëer van enige vorm van aansprakelijkheid als je jezelf naar de kl*te rijdt.
Het is je nu door diverse leden vaak en duidelijk genoeg gezegd dat je je remmen moet aanpakken als je er een pittiger blok in legt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

denny wrote:
jeffrey van dal wrote:
peter wrote:Met de chic na een kwartiertje spelen zoveel last van fading gehad dat ik nagenoeg geen remmen meer had.... en das niet zo leuk als je met 180 op een kruising afrijd :roll: (gelukkig kwam er niemand aan)

De remmen dus absoluut afstemmen op het vermogen!


remvloeistof verversen, dat sheelt een hele hoop,


Tja of niet remmen als een mietje. Je moet in een keer goed aanremmen en niet in ettapes tot een bocht proberen te komen. Met mijn sport moest het al redelijk extreem gaan wilde hij gaan faden en daar zat gewoon standaard materiaal onder.


mietje of geen mietje.
Ik moet me toch aansluiten bij Denny.
Ook met standaard materiaal gewoon lekker remmen (ook @ Zolder na 2x60km)

Btw Denny doen wij niet iets verkeerd. het is carnavalszaterdag :roll:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

heb kort gereden met een 1600 met rond de 120 pk en originele ph1 GT remmen (in goede staat, verse blokken en nog volop dikke schijven).

kan simpelweg zeggen dat dat niet goed remt. Remmen vanaf 215 op de teller naar 80 resulteerde in een hoop stank in de auto waar je misselijk van werd en erg snel ging dat ook niet.
Probeer dat eens met een originele GTI setup en je zal merken dat het prima gaat: Die schijven zijn geventileerd en dat scheelt juist met zo'n acties een hoop, al kan je het verschil grotendeels toeleggen op het feit dat GTI-blokken véél meer contactoppervlak hebben dan die van een originele ph1 GT.

Overigens vind ik persoonlijk dat het er gewoon bij hoort: Hard rijden met een AX is niet een hoge top hebben, maar op een krap en bochtig weggetje snoeihard optrekken en zo hard weer afremmen dat je lippen de voorruit raken.

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

Joost wrote:
denny wrote:
jeffrey van dal wrote:
peter wrote:Met de chic na een kwartiertje spelen zoveel last van fading gehad dat ik nagenoeg geen remmen meer had.... en das niet zo leuk als je met 180 op een kruising afrijd :roll: (gelukkig kwam er niemand aan)

De remmen dus absoluut afstemmen op het vermogen!


remvloeistof verversen, dat sheelt een hele hoop,


Tja of niet remmen als een mietje. Je moet in een keer goed aanremmen en niet in ettapes tot een bocht proberen te komen. Met mijn sport moest het al redelijk extreem gaan wilde hij gaan faden en daar zat gewoon standaard materiaal onder.


mietje of geen mietje.
Ik moet me toch aansluiten bij Denny.
Ook met standaard materiaal gewoon lekker remmen (ook @ Zolder na 2x60km)

Btw Denny doen wij niet iets verkeerd. het is carnavalszaterdag :roll:


ja vind ik ook als je voor een bocht aan komt keer goed op de rem trappen en niet remmen los vast los vast, gewoon in 1 keer goed doen.
waar ga je heen joost btw?? ook na den bosch dan kom ik je vanavond mischien weer eens keer tegen

Groeten Jeffrey

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

kevin.broke wrote:Overigens vind ik persoonlijk dat het er gewoon bij hoort: Hard rijden met een AX is niet een hoge top hebben, maar op een krap en bochtig weggetje snoeihard optrekken en zo hard weer afremmen dat je lippen de voorruit raken.


Hehe, dat is de sport ja. Als je een snelle ax hebt en binnendoorweggetjes pakt op állerlaatste moment maximaal remmen, klein beetje gas houden en halverwege de bocht weer vol gas.

Wie z'n (standaard, niet GTI) remmen dan niet aan het faden krijgt mag een rondje achter mij aanrijden op de binnenweggetjes hier.

@ Joost, ik begreep anders van de rondjes Zolder dat veel van de AX-deelnemers hun mistlampen moesten verwijderen voor remkoeling?
AX GTI '91

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

-Henry- wrote:
kevin.broke wrote:Overigens vind ik persoonlijk dat het er gewoon bij hoort: Hard rijden met een AX is niet een hoge top hebben, maar op een krap en bochtig weggetje snoeihard optrekken en zo hard weer afremmen dat je lippen de voorruit raken.


Hehe, dat is de sport ja. Als je een snelle AX hebt en binnendoorweggetjes pakt op állerlaatste moment maximaal remmen, klein beetje gas houden en halverwege de bocht weer vol gas.

Wie z'n (standaard, niet GTI) remmen dan niet aan het faden krijgt mag een rondje achter mij aanrijden op de binnenweggetjes hier.

@ Joost, ik begreep anders van de rondjes Zolder dat veel van de AX-deelnemers hun mistlampen moesten verwijderen voor remkoeling?


De eerste keer dat Hester de GT mee had na de Vroemdag, vroeg ze wat ik met de remmen had gedaan. Hij remde niet zo goed meer als voor de Vroemdag :oops:
Image Image Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

hehe dat probleem had ik nou ook .. :oops:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

De truuk is inderdaad kort en hard remmen, maximaal remkracht, minimaal tijdsverloop.

Echter merkte ik een enorm verschil kwa remkracht en mogenlijkheid toen de 106gti ferrodo blokken had en omp group N schijven, en ik heb nu ondertussen al 13 sessies op zandvoort gereden.

De remmen die nu onder de first zitten houden dat niet eens 5 min uit, en dan kan ook niet gezien we over 238 massieve schijven praten met blokken die meer hitte dan remkracht geven.

Post Reply