1.6

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nou zeg ik het nog 1 keer een 1.6 205 blok past niet. Klaar als je dat wel wilt doen dan moet je serieus gaan slopen aan je auto. Hou het nou gewoon op een TU blok.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

relAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonMar15, 2004 9:14:00 AM
Location: Dongen

Post by relAX »

wat moet ik nog meer veranderen als ik een 1.6 in mn AX wil bouwen.
Ik zat al te denken aan 8er schijven, maar is dat genoeg of moet het hele onderstel anders, en met een 4-bak zal ook niet opschieten denk, dus da zal ook 5 moeten worden, maar ik kan dus een kaal 1.6 blok met cilinderkop voor een redelijk prijsje krijgen (k geloof dat t een tu5jp4 is)
alvast bedankt
**always chillin', relAXin' and tryin' to reach tha highest level**
next concert 11 september @ Ground Zero Fest

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als het een tu blok is dan past het gewoon. Weinig aanpassingen. Behalve als je een oud type dashboard heb. Dan zal je iig ook de tellerset en de kabelboom moeten vervangen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Sander wrote:Behalve als je een oud type dashboard heb. Dan zal je iig ook de tellerset en de kabelboom moeten vervangen.


't zal ook wel weer niet :?

Ik zit nog te twijfelen, en bovendien gaat dit niet op korte termijn gebeuren....maar om nou de hele kabelboom om te zetten...... :shock
Image

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

[quote="relAX"]wat moet ik nog meer veranderen als ik een 1.6 in mn AX wil bouwen.
Ik zat al te denken aan 8er schijven, maar is dat genoeg of moet het hele onderstel anders, en met een 4-bak zal ook niet opschieten denk, dus da zal ook 5 moeten worden, maar ik kan dus een kaal 1.6 blok met cilinderkop voor een redelijk prijsje krijgen (k geloof dat t een tu5jp4 is)
alvast bedankt[/quote]

Schijfremmen achter is ook makkelijker gezegd dan gedaan denk ik!!

relAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonMar15, 2004 9:14:00 AM
Location: Dongen

Post by relAX »

de achteras van een saxo/106 past toch, k weet allen niet wat da kost om da erop te bouwen, of dat het ook mogelijk is om dat zelf te doen, maar met die kabelboom lijkt me dan weer net iets teveel gekloot en als ik dat ook nog moet kopen word t wel net iets te veel in een keer vor mn bankrekening denk ik(geen idee wat een 8eras en kabelboom kosten dus)
maar iig almaal weer bedankt voor de antwoorden
**always chillin', relAXin' and tryin' to reach tha highest level**
next concert 11 september @ Ground Zero Fest

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

relAX wrote:........mn bankrekening .....



@relAX: Heb je sleutelervaring? Anders zou ik in ieder geval niet aan beginnen...

Achteras is niet belangrijk! Het gaat om de voortrein. Tuurlijk je kan net als Kmvrtr, ax16v en mijzelf een andere achteras monteren, maar het is niet nodig. Je h?eft de voortrein ook niet te vervangen als je er een 1.6 in gaat zetten, maar het is w?l aan te raden! Sterkere aandrijfassen en remmen zijn haast een must...

Maar nogmaals: als je geen sleutelervaring hebt; begin er niet aan ?f zorg dat iemand met w?l sleutelervaring je kan helpen / leren.

relAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 98
Joined: MonMar15, 2004 9:14:00 AM
Location: Dongen

Post by relAX »

k heb iemand(garage eigenaar) die erg goed kan helpen en op gebied van motoren heb ik redlijk wat verstand, maar van de rest van de auto weet ik niet zoveel, maar wat niet is komt nog :)
maar als k het zo is zie komt er net iets teveel bij kijken, maar 1.6 en 8er trommelrem leek me niet echt een goed idee, maargoed ik heb daar niet zo'n verstand van. allen bedankt en ik kijk nog wel, want ik kan de motor wel lekker goedkoop krijgen, maar wat de rest kost zou ik echt niet weten en ik heb ffies niet superveel geld, dus dan ga ik maar eerst voor de uiterlijke veranderingen van mn AX denk ik.
Toch nog bedankt allen
**always chillin', relAXin' and tryin' to reach tha highest level**
next concert 11 september @ Ground Zero Fest

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Mag het trouwens qua APK / RDW type goedkeuring om andere achterassen en andere remmen e.d. te monteren??

Je bent namelijk wel hele essentiele onderdelen en daaraan gekoppelde karakteristieken van de auto aan het veranderen..

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Over achteras en remmen doen ze niet moeilijk. Tis alleen even adem inhouden bij de motor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Pas bij een vermogenswinst van meer dan 15% zou je officieel een RDW-keuring moeten laten doen. Ik heb dat ooit eens uitgezocht toen ik in mijn BX 1.4 een 1.9 GTI motor wilde hangen.
AX GTi, sold!

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Maar over die 15% ga je waarschijnlijk royaal heen als je van een 1.1 naar een 1.6 gaat. Zelfs van 1.4 naar 1.6 zal toch wel een vermogenswinst van 15% geven neem ik aan??

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Het is wat Sander ook zegt, zolang de motor er ongeveer hetzelfde uitziet zeurt er waarschijnlijk niemand. Er is ook geen hond die let op de minimale verschillen tussen een 1.1 of 1.4 (of 1.6 als die er ook ongeveer hetzelfde uitziet) onder de kap.

Maar wil je het legaal doen dan zal bij een vermogens winst van 15% of meer een nieuwe RDW keuring nodig zijn en krijg je een nieuw kentekenbewijs. Je moet dan ook je auto verzekeren voor een 1.4 of 1.6.

Veroorzaak je een ongeval en komt de verzekering erachter dat er op je papieren 1.1 staat en er zit een 1.6 in (en hij is dus niet omgekeurd) dan ben je goed de sjaak! Maargoed zo'n verzekeringsinspecteur ziet helemaal het verschil niet, dus ook dat risico is minimaal.

Dus punten waar het spannend is dat zijn de APK keuring en bij een schadeopname van de verzekering.

Goh heb ik dat toch niet allemaal voor niks uitgezocht een jaartje terug.
AX GTi, sold!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Tot een vermogenswinst van 40% kost een rdw keuring iets van 50 euro trouwens. Daarna moeten ze wat meer testen gaan doen en komt er 250 bij. Als ik 24 ben dan laat ik hem wel keuren door de rdw. Dan is de premie toch al drastisch omlaag gegaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

40% is het inderdaad i.p.v. 15% trouwens, dat geldt voor de gehele topic.
AX GTi, sold!

paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Post by paulus »

oooh dan kun je nog best leuke dingen doen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

How w8 voordat je gaat juichen. Zodra je er een andere (grotere) motor inzet moet je officieel langs de rdw. Pas als je meer dan 400% winst hebt wordt de keuring belachelijk duur.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

[quote="Sgurk"]

Je moet dan ook je auto verzekeren voor een 1.4 of 1.6.

Veroorzaak je een ongeval en komt de verzekering erachter dat er op je papieren 1.1 staat en er zit een 1.6 in (en hij is dus niet omgekeurd) dan ben je goed de sjaak! Maargoed zo'n verzekeringsinspecteur ziet helemaal het verschil niet, dus ook dat risico is minimaal.
[/quote]

Dat "goed de sjaak" is nog een understatement. In feite rij je in een onverzekerde auto rond (volgens de verzekeringsmaatschappij). En je krijgt dus geen cent van de verzekering als je een ongeluk krijgt ... Wat trouwens tot kosten kan leiden die in de tonnen of zelfs miljoenen ligt!

Maar misschien nog wel erger: het zou me niet verbazen als je ook strafrechtelijk aangepakt gaat worden (als er lichamelijk letsel is veroorzaakt bijvoorbeeld)!!

Maar goed, zolang niemand het door heeft kom je er mee weg inderdaad!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik las vanmiddag op de site van het openbaar minestirie dat zelfs vermogensverhogende uitlaten (mooi woord) officieel verboden zijn
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Sander wrote:Ik las vanmiddag op de site van het openbaar minestirie dat zelfs vermogensverhogende uitlaten (mooi woord) officieel verboden zijn


Waar heb je dat gevonden? Heb je een link?
Image

Post Reply