[GTI] loopt nog steeds niet mooi

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Ben nog steeds erg benieuwd :P
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

ecu is terug.. ze kunnen geen volledige test uitvoeren zonder de auto.. maar ze sturen me een offerte wat het kost om dit uit te gaan zoeken mét auto.. als er iemand is met een 100% goede ecu, dan zou ik graag eens een keer de ecu willen proberen om te wisselen, zoadat we kunnen kijken of dat helpt voordat ik de auto volledig lat analyseren (wat niet goedkoop gaat worden vrees ik) :roll:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

tonny
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: ThuMar24, 2005 9:09:00 PM
Location: tietjerk

gti loopt slecht

Post by tonny »

Ik heb een gti met het zelfde probleem.
Alles wat jij hebt gedaan heb ik ook al eens geprobeerd en niks helpt.
Wat ik alleen nog kan verzinnen is een lekkende injector(en) omdat hij vol gas wel goed loopt.
Zodrade benzine toevoer wordt verminderd beginnen de problemen, net of ie dan nog iets benzine krijgt ( en geen lucht, luchtklep is namelijk dicht) en daarom verzuipt/smoort.
Ik ben van plan om de injectoren te laten controleren, ik zou verder niet weten waar ik het nog moet zoeken.
Ik weet niet of het bij jou ook zo is maar als ik de warme motor na een half uurtje wil starten wil ie niet meteen aan slaan dan moet ik even door starten en gas bij geven en dan slaat ie zenuwachtig aan, koud is geen probleem.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Re: gti loopt slecht

Post by GTi Ruudje »

tonny wrote:Ik heb een gti met het zelfde probleem.
Alles wat jij hebt gedaan heb ik ook al eens geprobeerd en niks helpt.
Wat ik alleen nog kan verzinnen is een lekkende injector(en) omdat hij vol gas wel goed loopt.
Zodrade benzine toevoer wordt verminderd beginnen de problemen, net of ie dan nog iets benzine krijgt ( en geen lucht, luchtklep is namelijk dicht) en daarom verzuipt/smoort.
Ik ben van plan om de injectoren te laten controleren, ik zou verder niet weten waar ik het nog moet zoeken.
Ik weet niet of het bij jou ook zo is maar als ik de warme motor na een half uurtje wil starten wil ie niet meteen aan slaan dan moet ik even door starten en gas bij geven en dan slaat ie zenuwachtig aan, koud is geen probleem.


exact hetzelfde probleem :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

tonny
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: ThuMar24, 2005 9:09:00 PM
Location: tietjerk

ax gti slecht lopend

Post by tonny »

Heb jij de injectoren al eens laten controleren?

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Re: AX gti slecht lopend

Post by GTi Ruudje »

tonny wrote:Heb jij de injectoren al eens laten controleren?


nee nog niet, ze zijn er wel uit geweest bij de cilinderkop rivisie, maar zover ik weet zijn ze niet gecheckd op fouten.
denk trouwens niet det het de injectoren zijn, want ik denk dat ie dan te rijk zou lopen, bij mij worden de bougies te wit (te warm) en dat komt door een té arm mengsel..

ik heb nu bougies gehaald met een hogere warmtegraad (bosch) en die ga ik er morgen indraaien als ik de kleppen ga stellen. (meteen even de beurt uitvoeren (zit toch aan de kilometers) :wink:

ik heb momenteel een universele lambda sonde van de aftermarktet handel in de auto (wel van bosch en ook voor mijn auto, maar ik heb een vermoeden dat de lambdasonde van de dealer met de stekkers enzo eraan wel eens de oplossing kon zijn. Mijn bobine van de aftermarket handel gaf ook niet zo'n best resultaat, terwijl ik nu een bobine met bougiekabels van de dealer erin heb, en nu loopt ie een stuk beter.. maar nog niet goed genoeg...

dus ik laat morgen even weten hoe die loopt met de andere bougies :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

de nieuwe bougies et een hogere warmtegraad helpen niet :? ..

even sparen voor de nieuwe lambda sonde dan maar.. :roll:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

tonny
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: ThuMar24, 2005 9:09:00 PM
Location: tietjerk

gti loopt slecht

Post by tonny »

Je kunt een lambda sonde pakken van elke willekeurige ax , als de stekkers maar passen.
Er is geen onderscheid tussen lambda sondes ze doen allemaal het zelfde.
Ik heb al 3 verschillende sondes geprobeerd met allemaal het zelfde resultaat.... niks.
Als een lambda sonde niet werkt dan moeten de meetwaarden voor het co ook dramatisch zijn.
Bij mij zijn de co waarde en verbrandingswaarde perfekt maar hij loopt er niet mooier om.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

oh, dan kan ik me dat dus besparen... maar wat het dan wel is.... :?
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Misschien een stomme vraag; maar iemand al eens zijn kabelboom doorgemeten? Ik ben bij het motorblok vervangen van mijn GT tot de conclusie gekomen dat die kabelbomen na 15 jaar behoorlijk gara willen zijn. Vooral ook omdat ik tijdens de problemen ook aan mijn injectie en lambda zat te denken, maar dit het achteraf niet bleken te zijn, maar gewoon een gare (verteerde) kabelboom.

Met een schemaatje uit de Haynes kun je hem zo doorpiepen en checken hoe alle contacten zijn.
Freude am Fahren.

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

De kabelboom heb ik niet doorgemeten, maar ik heb hem wel vervangen voor een orrigineel exemplaar die er nog goed (lees niet verrot) uitzag..

helaas geen oplossing kunnen vinden. wel alle aansluitingen schoongemaakt en in de (zuurvrije) vaseline gezet. dus daar kan het vrees ik niet aan liggen..

zou het niet de vaccumslang van de rembekachtiger kunnen zijn? of de rembekrachtiger zelf misschien.. en hoe is dit te testen??
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

tonny
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: ThuMar24, 2005 9:09:00 PM
Location: tietjerk

ax gti loopt slecht

Post by tonny »

Ik heb de kabelboom helemaal door laten meten en er mankeerde helemaal niks aan.

Rembekrachtiging slang heb ik nog niet gecontroleerd, zou heel misschien kunnen , poreuze slang dat ie daardoor valse lucht trekt.

Als de rembekrachtiger lekt dan remt/ werkt ie ook niet meer

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Re: AX gti loopt slecht

Post by GTi Ruudje »

tonny wrote:Ik heb de kabelboom helemaal door laten meten en er mankeerde helemaal niks aan.

Rembekrachtiging slang heb ik nog niet gecontroleerd, zou heel misschien kunnen , poreuze slang dat ie daardoor valse lucht trekt.

Als de rembekrachtiger lekt dan remt/ werkt ie ook niet meer


oké dus dan zou de slang de boosdoener kunnen zijn.. weet iemand waar je die kunt krijgen? of is een test met een stuk gewone slang ook te doen?
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

vacuumslang is het ook niet :( maar nu heb ik het volgende probleempje..

als ik gas geef dan gaat mijn dynamolampje op het dashboard zacht knipperend branden.. laat ik het gas los, dan gaat het lampje ook uit..
het brandt niet constant, maar het knippert onregelmatig..

ik vrees voor mijn kabelboom, maar dat is niet het ergste. Ik heb een kabelboom met 2 opties die volgens mij niet standaard zijn..

1 aansluiting voor lambdasonde (zoals elke nederlandse GTi met kat en lambda)

2 een aansluiting voor een co regelklepje (en dit zat alleen op de ax gti zonder kat en lambda sonde.

nu vind ik het erg handig om beide systemen te kunnen gebruiken.. met het regelklepje kan ik de co dusdanig netjes afstellen dat keuren zonder kat geen probleem is.
Tevens kan ik de auto heel netjes laten lopen door hem iets rijker te stellen en dan bokt ie niet bij lage toeren.

de andere optie gebruik ik om op provinciale en snelwegen te rijden, want dan bokt ie niet en rijdt ie met active lambda sonde veel zuiniger en schoner (lees: minder roet in de motor en uitlaat) dus ik wil mijn kabelboom wel vervangen voor een vers exemplaar, maar kan ik een kabelboom bestellen bij citroën die beide opties heeft (zoals de mijne nu heeft) of moet ik dan later de co stelklep er tussen maken (geen idee hoe dat moet :oops: ) en wat zijn de kosten van een nieuwe kabelboom??

accu is nieuw en dynamo geeft laadstroom ven 13,8 volt bij draaiende motor :?

help :)
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Zacht oplichtend lampje duidt op slechte laadstroom... je Dynamo is dus aan het overlijden...
Freude am Fahren.

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

GTi Ruudje wrote:
accu is nieuw en dynamo geeft laadstroom ven 13,8 volt bij draaiende motor :?



Je bedoeld de laadspanning ;)
Komt eens voor dat bijv. een accupool niet goed vastzit ( als voorbeeld )

En dat je dan wel overal +- 12 volt meet.
Als je dan componenten gaat belasten, kan het zijn dat ineens de spanning wegvalt. Simpelweg omdat er dan teveel vermogen/stroom wordt gevraagd. Dan wordt dus de overgangsweestand van de loszittende accupool dus te groot ;)
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

mijn accupool zit heel goed vast, en ik heb goede massa.

als ik lichten aan of uit maak heeft dat geen effect op het lampje. zelfs met alle stroomverbruikers aan, licht het lampje niet feller op dan zonder..

zou het dan toch de dynamo zijn?

ps.
Zacht oplichtend lampje duidt op slechte laadstroom... je Dynamo is dus aan het overlijden...


hoe verklaar je dan als ik het gas los laat, dat het lampje dan dooft??
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

GTi Ruudje wrote:hoe verklaar je dan als ik het gas los laat, dat het lampje dan dooft??


Geen idee, maar heb precies hetzelfde gehad en toen deed hij het na 2 weken niet meer...
Freude am Fahren.

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

Check ook even de aansluitingen op je dynamo, de kleine draad op de dynamo wil wel eens doorslijten. Deze draad is voor het lampje en is erg dun uitgevoerd..

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

arnie wrote:
GTi Ruudje wrote:hoe verklaar je dan als ik het gas los laat, dat het lampje dan dooft??


Geen idee, maar heb precies hetzelfde gehad en toen deed hij het na 2 weken niet meer...


oh.. dat schept een band :lol:
is een dynamo te testen? en zo ja hoe dan?? :roll:

kabeltje van de dynamo is idd dun, maar wel in tact voor zover ik het kan volgen :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

Post Reply