Startproblemen - please help!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ik vond de uitleg van Joost wel aannemelijk.
Kijk ook even aan de binnenkant van het kapje. In de hoekjes zitten driehoekige contactpuntjes. Als die al aardig versleten zijn en/of wit uitgeslagen is het tijd voor een nieuwe.
Zoek ook ff het merk op. Bijv ducellier of bosch.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

@joost
je hebt gelijk... te snel gevraagd.. sorry :)

heb de kap er na veel gezeik eindelijk afgekregen. Het onderste schroefje zat niet eens handvast gedraaid :o... het bovenste schroefje zat muurvast en was al half kapot gedraaid :S.... toen ik hem er eindelijk uit had bleek hij voor de helft verroest (=vocht?!).... hieronder de foto's... de kunsttof ring die om de rotor heen zit viel al half uit elkaar toen ik de kap er af trok.. dat hoort neem ik aan niet ? :D

Hier de foto's (sorry dat ze zo groot zijn :S)
http://stam.homelinux.org/IMG_0677.JPG
http://stam.homelinux.org/IMG_0678.JPG
http://stam.homelinux.org/IMG_0680.JPG
http://stam.homelinux.org/IMG_0682.JPG

wat vinden jullie (als experts ;)) ?

Groet!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Naja, duidelijk een (versleten!) verdeelkap dus. :)

Maarreh, dan kan het dus GEEN HDZ blok zijn (volgens de Haynes dan)!
(HDZ en HDY blokken werken met een Magnetti Marelli ECU, en die was er tijdens type 1 nog niet.)
Of ze moeten bij de bouw net in de overgangsfase gezeten hebben, waardoor het onderblok een HDZ is en de bovenbouw nog H1A.

Of heeft Citroën en gewoon weer een inconsequente zooi van gemaakt?

Ikke ben iig ff de draad kwijt. :roll:


[off-topic]
Misschien dat mod's er met een sticky eens wat meer op kunnen aandringen dat nieuwe posters met vragen over en/of problemen met de motor meteen in hun startpost DUIDELIJK aangeven wat voor AX en wat voor blok het is! Scheelt een enorme berg giswerk!
[/off-topic]
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ja, zonder accu start ie natuurlijk niet :lol:
(Kun je gewoon laten zitten, onderste boutje maak ik altijd los met een plat sleuteltje)
En nog een tip: trek dat zakje eraf dat om het kapje heen zit. In de praktijk houden die zakjes alleen maar vocht vast.

Voor zover ik weet worden die kapjes al jaaaren niet meer in het zwart gemaakt, kun je nagaan.
Ziet er aardig versleten uit idd.
Al een nieuwe gehaald?
Vergeet een nieuw rotortje niet en meteen ff nieuwe bougies ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

@MNM(tm)
nee dat klopt... heb die lijst bekeken maar de combi (kW/type/etc.) voor 1.1 HDZ komt niet in die lijst voor... iig niet van bouwjaar 91... dus dat snapte ik ook al niet helemaal.. denk dat het idd zo'n transitiemodel is waar ze gewoon van alles door elkaar geflikkerd hebben.... (of er is al e.e.a. eerder al "creatief" vervangen)

@rio97
haha ja idd... kon er gewoon beter bij om dat bovenste, vastgeroeste boutje los te halen.... was bang om de kop van de schroef te vernaggelen (niet dat dat uiteindelijk niet gebeurd is :lol:)

Ik heb nog geen nieuwe kap gehaald..... kon het nergens meer halen om half zes... dat wordt w88 tot maandag....:S

boodschappenlijstje...
1x verdeelkap
1x rotor
4x bougies.

dat is het wel zo'n beetje toch ? :)
En nu maar hopen dat dat alle problemen oplost ;)

Nogmaals bedankt allen en I'll check back in monday :D

Groetjes,

Jan-Jaap

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

j_stam_84 wrote:@MNM(tm)
nee dat klopt... heb die lijst bekeken maar de combi (kW/type/etc.) voor 1.1 HDZ komt niet in die lijst voor... iig niet van bouwjaar 91... dus dat snapte ik ook al niet helemaal.. denk dat het idd zo'n transitiemodel is waar ze gewoon van alles door elkaar geflikkerd hebben.... (of er is al e.e.a. eerder al "creatief" vervangen)

Naja, je weet nu waar de verdeelkap zit. Als je nu verder naar de voorkant van de auto kijkt, kom je het thermostaathuis tegen (met daaraan een dikke slag die naar de radiator gaat).
Als je nu nog een stukje meer naar de voorkant gaat en een stukje naar links, en dan recht naar beneden gaat (dus voor het blok langs), dan zie je daar het typeplaatje zitten waar de motorcode op staat. ;)

Image
Bij de pijl RECHT naar beneden kijken! (Eventueel ff die luchtpijp tussen hitteschild en luchtinlaat weg halen.)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

eeeuuhhh die motorcode had ik toch al gegeven ? :?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ow. Was niet zeker meer of je die nu uit 1-of-andere lijst had gehaald of echt van 't blok zelf had. ;)
Hoedanook: Citroën ten voeten uit! :D
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

Had nog twee vraagjes voordat ik morgen een nieuwe verdelerkap ga kopen... hoe weet ik welk merk het is? het staat er nml. niet op. Laatste vraagje; past de nieuwe rotor er maar op 1 manier op of moet ik hem aftekenen (zo ja, zou het me niet verbazen dat dat op 10e van mm gedaan moet worden; wat is dan de makkelijkste manier?)

Thanks a mill :)

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Bij de meeste auto zaken geef je gewoon de kenteken en of chasis numer en dan vinden ze de juiste. Wel na kijken of het hetzelfde is want ik heb laatst de foute distributie riem gekregen met dit methode.

Ik geloof dat de rotor aleen om een manier derop kan. Je moet wel elke bogie kabel weer op dezelfde plek zeten, want anders gaan je cylinders in de foute volgorde ontsteken. maar hier ben ik niet 100% zeker van
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De bougie-kabels er op de juiste volgorde terug opzetten is WEL DEGELIJK BELANGRIJK!
Handigste is als je de kabels op de oude laat zitten als je die eraf haalt en dan pas 1-voor-1 overprikken op de nieuwe kap als die nieuwe kap op z'n plek zit. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

Ja dat dacht ik ook al .. .anders gaan we raar liggen ontsteken he ? ;) :D voordat ik de (oude) verdeelkap er af haalde, heb ik opgeschreven hoe ze zaten. Wat blijkt ? het staat ook bij de aansluitpunten op de verdeelkap zelf :)

Heel mooi dat die rotor er maar op 1 manier op past.. .vanmiddag maar even dat spul halen :)

I'll let you guys(/girls) know :)

Groet!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

je moet toch even opzoek naar type ducellier of type Bosch
en een verdeler die niet 100% vast zit is A vragen om problemen en B vocht
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

hee mensen... nou ik heb de rotor & verdelerkap vervangen. Hij startte dus mooi niet :(:(:( ... nu d8 ik... zou het komen omdat ie ongeveer een week heeft stilgestaan ?

heb m wel weer aangeduwd (om te kijken of alles goed had gedaan) en hij loopt bij het aanduwen echt als een zonnetje.... 20 meter mee gereden, terug in het parkeervak gezet en motor afgezet. Toen ik daarna probeerde te starten, deed hij het in 1 keer. Vervolgens nog 6 keer geprobeerd en er zaten probeersels tussen waarbij het ong. 3 of 4 sec. duurde voor hij startte.. als laatste heb ik hem warm laten draaien en de motor uitgezet.. nu ff w88 tot hij weer is afgekoeld... dan ga ik het nog een keer proberen... al heb ik geen goede hoop...

Ik weet het niet meer... jullie nog een idee ?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Heb je de kabels aan de kant van de bougies nou al eens bekeken?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

mnopz... ben van plan dat straks te doen (ga 4 nieuwe bougies plaatsen)... begon een beetje heel erg hard te regenen dus heb een (eet)pauze ingelast... da's het laatste wat ik straks nog ff kan doen....

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Vóór je de bougies eruit draait: EERST met een stofzuiger de boel schoonmaken!!!

En de nieuwe bougies vastdraaien met een momentsleutel op 25Nm!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

heb de bougies geprobeerd te vervangen... je laatste bericht (EERST... etc.) las ik te laat... ik heb voorzichtig met een pijpsleutel de bougies vervangen.. alleen kon ik de tweede van rechts niet vervangen omdat ik de hoek niet kon maken met de pijpsleutel..... maareh... the results:

* Bougiekabels zien er prima uit... heb ze voor de zekerheid nog wel schoongemaakt.... overigens ook aan de kant van de verdelerkap...

* Voor het vervangen nog geprobeerd te starten... no dice.... :(

* Na het vervangen geprobeerd te starten... again.. no dice :(

* Bougies helemaal zwartgeslagen... zien er overigens niet versleten uit.. dat ze zwart uitgeslagen zijn kan ik me voorstellen (veel geprobeerd te starten achter elkaar, etc.) of is dit niet logisch ?

Maar hij doet het dus nog steeds niet :(
Wat kan ik nu verder doen ?

Groet!

j_stam_84
AX driver
AX driver
Posts: 36
Joined: FriAug24, 2007 10:11:01 PM

Post by j_stam_84 »

Niemand een idee ? :( (of ben ik gewoon weer te ongeduldig ? ;))

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

trek de benzine toevoerslang eens los, en (even met zijn 2en)
Zet de sleutels op contact komt er dan al benzine uit of nog niet?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply