1.1 wil niet starten, startmotor draait wel gewoon.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

CAX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: SatDec31, 2005 12:03:38 PM
Location: IJmuiden

Post by CAX »

TwoTone wrote:Ik heb net een heel stukje geschreven over uitlezen van storingscode's

Check het F.A.Q. technisch maar eens ;) Misschien heb je er wat aan.


Het enige wat er gebeurt is dat het lampje konstant brand.
Geen geknipper dus. :(

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Lampje gaat ook pas uit na een minuut of zodra de motor gestart is en loopt op eigen kracht.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

CAX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: SatDec31, 2005 12:03:38 PM
Location: IJmuiden

Post by CAX »

MNM(tm) wrote:Lampje gaat ook pas uit na een minuut of zodra de motor gestart is en loopt op eigen kracht.


1. Zet het contact van je auto op stand 2( dus dat alle lampjes branden)
2. Druk de schakelaar +- 3 seconde in.
3. Dan gaat nu het motorstoringslampje knipperen.
4. 1 keer knipperen, een korte pauze, en dan 2 keer snel achter elkaar, als het goed gaat.
Daarmee is de uitleesprocedure gestart.

:shock: :?: :?:

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

CAX wrote:
TwoTone wrote:Ik heb net een heel stukje geschreven over uitlezen van storingscode's

Check het F.A.Q. technisch maar eens ;) Misschien heb je er wat aan.


Het enige wat er gebeurt is dat het lampje konstant brand.
Geen geknipper dus. :(


Heb ik ook!!! Naja nadat ik er een lampje in heb gedraaid :roll: En alles klopt schakelaartje, massa van de accu dus zou goed moeten gaan.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


CAX
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: SatDec31, 2005 12:03:38 PM
Location: IJmuiden

Post by CAX »

Ook de ECU heb ik vervangen, maar weer niks ! :(

Iemand nog een idee na het lezen van het hele verhaal ?
Snap er niks meer van !

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Kortom: geen brom van benzinepomp (dus geen benzine). En geen vonk bij starten. En aanduwen helpt ook niet. Startmotor doet ?t wel (dus dan is accu nog wel okee). Bij contact 1 klik. Een relais vervangen, ECU zelf ook.

En dat helpt allemaal niks, en storingscodes uitlezen lukt ook niet?

Ik neem aan dat dit zomaar ineens op is gekomen, en dat je voor de tijd gewoon startte en wegreed? Of zijn er langzaamaan allerlei kwaaltjes opgekomen?

Bij contact zou je kort na elkaar een paar klikken moeten horen. Onder de ECU zit een dubbelrelais. Eentje stuurt in elk geval de brandstofpomp aan, om benzinedruk op te bouwen voor de start. Die tikt twee keer: aan en na een paar seconden weer uit, en in de tussentijd bromt je benzinepomp. Wat die andere doet weet ik niet, ik dacht dat dat zeg maar de hoofdschakelaar is. Maar die moet volgens mij ook tikken bij contact.

Heb je nu beide relais vervangen, of maar eentje?

Je gaf al aan dat je je verdelerkap hebt vervangen (het kunststof bakje waar je bougiekabels op uitkomen, bij mij is dat bruin) als ik je goed begrepen heb (n.b: ook de rotor in de verdelerkap kan verslijten, maar dat verklaart je problemen niet: dan zou je alleen geen vonk hebben). De bobine is een transformator (de bougies krijgen hoogspanning, die wordt gemaakt in de bobine). Dat is een rechthoekig stalen blok met een zwarte halve cilinder erop. De verdelerkap zit daarop gemonteerd. Daar vlakbij zit ook een klein rechthoekig zwart blokje, dat is je ontstekingsmodule. Die twee verslijten samen: de interne weerstand van de bobine daalt wanneer de isolatie om de wikkelingen doorslaat (veroudering en slijtage door langdurige blootstelling aan hoge stroomsterktes). Daardoor neemt het stroomverbruik toe, en daardoor branden circuits in de ontstekingsmodule door. En dan doet-ie niks meer, als je pech hebt (als je minder pech hebt loopt-ie nog op een noodprogramma).

Het kan zijn dat je ontstekingsmodule doorgebrand is. Bobine en module samen zijn duur. Even zoeken naar een combi van de sloop is geen gek idee. Zorg dat je het juiste type krijgt. Als je een losse module gebruikt, zorg er dan voor dat je ook warmtegeleidende pasta gebruikt (tussen de achterkant van de module en het metaal waarop je het ding vastzet), anders brandt ze zo weer door.

En het zou ook nog een hele lompe kabelbreuk kunnen zijn (of een losse stekker). Kijken, meten, vermoeden (weten is zo optimistisch :wink: ). Maar dat moet je snel uit kunnen sluiten, omdat je auto dus echt helemaal niks meer doet. Dus dan zit het hoog in de boom, c.q. erg vooraan in het proces. Zo gek veel mogelijkheden zijn er niet. Ga na of de ECU en de bobine bij contact wel spanning hebben. Zo niet, zoek dan uit waar nog wel spanning is.
Helemaal lomp zou een aantal kabelbreuken op verschillende plaatsen zijn. Maar dan wordt het wel erg toevallig, daar zou ik niet van uit gaan.

Post Reply