stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

Lees wrote:Mijn vraag is nu, waarom haal je dit hele ding niet weg. Als ik het goed heb zitten hier 2 buisjes aan. Een grote naar je karter en een kleine. Op je karter kan je zo'n klein ontluchtings filtertje plaatsen, dus dan kan de grote buis weg. Je houdt dan dat kleine buisje over en de vraag is wat doet die en waar laat ik hem.

Door hat ding aangegeven met de blauwe pijl (geen idee hoe het heet) weg te halen kan je een buis maken die een stuk minder weerstand geeft dan als je dat ding laat zitten en daar dan een buis aan vast maakt (die dan vreemde kronkels moet gaan maken) Denken jullie dat het iets uit maakt in prestatie?

dit heb ik ook gedaan is goed te doen ik heb voor aanzuigbuis tussen carb en filter de slang met alu gebruikt van de warmte toevoer die op de orgineel zit, de luchtvoorverwarmslang zeg maar, het is nog niet ideaal, deze buis is licht geribbeld aan de binnenkant, zorgt voor weerstand maar kon zo gauw niks anders vinden en wou weer rijden :lol:
Image
Image

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Ik ben dit eventjes geinteresseerd aan het volgen aangezien ik zoiets ook wil gaan doen. Er is alleen 1 vraagje:
In de originele situatie wordt de lucht uit de carter aangezogen door die dikke slang. Als je daar een ontluchtingsfilter op zet wordt er dus niks meer aangezogen. Heeft dit geen nadelige effecten?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

bij overdruk heb je kans op meer olie onder de kap,. EN het is APK afkeur!


ik heb hetzelfde project klaar liggen sinds de zomer :oops:

voor de bekende techneuten ik wil gaan gebruiken de BX techniek :wink:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Flamme
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 183
Joined: TueMar01, 2005 1:26:50 PM
Location: Dedemsvaart

Post by Flamme »

Joost wrote:bij overdruk heb je kans op meer olie onder de kap,. EN het is APK afkeur!


ik heb hetzelfde project klaar liggen sinds de zomer :oops:

voor de bekende techneuten ik wil gaan gebruiken de BX techniek :wink:


wat is precies apk afkeur?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

een open filtertje op je kleppendeksel (dus die kleine)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Joost wrote:bij overdruk heb je kans op meer olie onder de kap,. EN het is APK afkeur!


Ach, die buenhaas waar ik hem laat controleren kijkt toch niet onder de motorkap, dus dat zit wel goed :twisted:
Overdruk en olie onder de kap, kleine kans toch dat dat gebeurd?


Lees wrote:Dat dunne slangetje moet ik dus koppelen aan de PVC buis die van de injector naar mijn filter gaat??? Op de karter ontluchting komt dan een apart klein karter filter.

Heb ik het nu bij het juiste eind??? Zo moet het allemaal goet gaan toch??


Kan iemand (Sander?) me nog vertellen of dit inderdaad correct is. Ik zag dat dunne slangetje niet zitten bij de foto's van Flamme, maar dat is ook een carb ipv een injectie. Of praat ik nu (alweer) onzin :lol:

Lees

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Nee dat gaat goed. Dat slangetje wat aan je spruitstuk vastzit moet ergens tussen je luchtfilter en je gasklep verbonden worden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Ik had bij m'n BX de carter overdruk via een buis in een fles, zodat de druk wel weg kon maar het water tijdelijk werd opgevangen. Bij de APK leverde dat geen problemen op, sterker nog een APK keurmeester heeft me dat geadviseerd.
Maar ik begrijp nu dat het dus niet mag?
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De carterdamp moet afgezogen worden door de motor. Waarom mag Joost weten (nou Joost). Omdat het stinkt of zo
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Image

zo heb ik het.. ook geen stank meer in de auto
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

milieu eisen anders komt de olie damp zo in de lucht terecht

en anders wordt ie verbrand
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het probleem met hierboven is dat de carterdruk nog steeds niet weg kan. Daar is dat slangetje juist voor. Zodat ie zn over en onderdruk, die onstaan door het op en neer gaan van de zuiger, kwijt kan raken
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Sander wrote:Het probleem met hierboven is dat de carterdruk nog steeds niet weg kan. Daar is dat slangetje juist voor. Zodat ie zn over en onderdruk, die onstaan door het op en neer gaan van de zuiger, kwijt kan raken


Maar als je op die laatste foto van ttf, het flesje vervangt door een ontluchtingsfilter kan de over en onderdruk wel weg toch?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja maar dan dump je je carterdampen weer de wijde wereld in
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

volume in dat flessie en die (redelijke) dikke slang lijkt mij genoeg om je carterdruk te bufferen. Helemaal drukloos is het natuurlijk niet, maar kwaad kan het ook niet geloof ik.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Het volume van dat flesje en die slang is niets vergeleken met het volume in je systeem. Dus hij buffert niets. Je motor blaast meer door de carterontluchting dan dat ie zuigt. Met als gevolg dat je druk verhoogt. Je hebt een opening naar buiten nodig .
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

blaast meer dan dattie zuigt??

Zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik vind het moeilijk te geloven. Elke cilinder neemt per 2 klappen een nieuwe hap lucht. Elke keer dat je zuiger van BDP naar ODP gaat en weer terug, vindt er in je blok dus ook een drukverplaatsing plaats. Er is dus idd twee keer zoveel luchtverplaatsings activiteit onder de zuigers, dan boven de zuigers.

Het mooie is alleen dat wanneer je ene zuiger omlaag komt gaat de andere omhoog. In mijn ogen is er dan sprake van een balans. Natuurlijk ontstaat er vacuum en overdruk in de onderblok, maar die zijn meen ik niet zo geweldig groot. (anders blaas je je pakkingen en oliekeerringen eruit).

Volgens mij is dit flesje ook een bewijs van deze theorie. Als je blok daadwerkelijk meer blaast dan je motor verse lucht zuigt > zou dat flesje er niet meer aanhangen maar eraf geblazen zijn.

Correct me if I?m wrong

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

dat zou inderdaad waar zijn als je een gesloten systeem zou hebben. Maar die ouwe motortjes van ons die willen nog wel eens lekken langs de cilinderwand waardoor je druk opbouwt. Dat dat flesje erop blijft zitten is alleen maar een teken dat de opgebouwde druk niet hoog genoeg is om het flesje eraf te duwen. Overigens zal de opgebouwde druk na het uitzetten van de motor snel weer verdwijnen langs de zuigerveren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

daar moet ik u idd ook gelijk in geven, maar dan ben ik het nog niet eens met de stelling dat er meer lucht door de carterontluchting verdwijnt dan er door de kleppen de motor ingaat.

Voor de gein eens een barometer aan de carterontluchting hangen. Denk wanneer je 1,3 bar (dus 0,3 bar overdruk) haalt > dat het veel is.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

bokkie wrote:daar moet ik u idd ook gelijk in geven, maar dan ben ik het nog niet eens met de stelling dat er meer lucht door de carterontluchting verdwijnt dan er door de kleppen de motor ingaat.

Voor de gein eens een barometer aan de carterontluchting hangen. Denk wanneer je 1,3 bar (dus 0,3 bar overdruk) haalt > dat het veel is.


HAHAHAHA u :lol:

In een perfecte wereld zou de lucht die door de kleppen de motor ingaat nooit bij de carterontluchting kunnen komen. Het is een combinatie van zuigers die 16 keer per seconde heen en weer staan te stampen (stationair). En druk die langs je zuigerveren lekt. Vergis je niet hoor carterdruk kan dermate hoog oplopen dat de olie uit je peilstokgat spuit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply