Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Moderators: denny, vtspower, webmasters
...en dat invetten van die geleidebussen kun je best doen met gewoon lagervet of speciaal vet van Molykote. géén copaslip gebruiken, omdat dat te stug is!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Heb ik hier een revisiekit voor nodig of niet (voor het gangbaar maken van de zuigers in de klauw?).Bossie wrote:Dat denk ik ookMastenhose wrote:En ik denk dat YUP dan weer het setje uit mijn post bedoeld...Bossie wrote:Ik denk dat mnm de geleidebussen bedoeld waarover de klauwen heen en weer schuiven.
En ik denk ook dat YUP de bussen waar de remklauwen over heen en weer schuiven goed schoon moet maken en goed moet invetten(naast het gangbaar maken van de zuigers in de klauw)
Ik ga gewoon zo doorrijden totdat alles op is, wat ik ECHT kl*te vind is dat de rechterblokken gewoon vrijwel nieuw zijn, en de buitenste linkerblok gewoon bijna helemaal op. Ik denk dat dat ook de reden is dat de schijf krom is: de remblok blijft hangen/remmen en daardoor overhit de schijf waardoor ie krom trekt.
Trouwens als ik mijn rem rustig intrap remt de auto onregelmatig, net alsof de schijf extreem krom is, dit heeft ook met de remklauw te maken denk ik?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
De hele remklauw schuift over twee stalen bussen (1.4i/GTi/GTI) of twee stalen pennen (1.1i) die aan de veerpoot vast geschroefd zitten.
Als de remklauw niet of niet goed genoeg soepel over die bussen/pennen kan glijden, blijft deze het buitenste remblok tegen de schijf aan duwen.
Daar helpt dat revisie-kitje van een tientje niet tegen.
Wat je moet doen is de boel eens helemaal uit elkaar halen en GOED schoon maken. Smeer de stalen bussen/pennen in met kogellagervet.
Als de remklauw niet of niet goed genoeg soepel over die bussen/pennen kan glijden, blijft deze het buitenste remblok tegen de schijf aan duwen.
Daar helpt dat revisie-kitje van een tientje niet tegen.
Wat je moet doen is de boel eens helemaal uit elkaar halen en GOED schoon maken. Smeer de stalen bussen/pennen in met kogellagervet.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Ik zou geen kogellagervet nemen voor zoiets, de klauwen worden warm, en daar kan kogellagervet niet zo best tegen, beter om kopervet te gebruiken bij de remmerijMNM(tm) wrote:De hele remklauw schuift over twee stalen bussen (1.4i/GTi/GTI) of twee stalen pennen (1.1i) die aan de veerpoot vast geschroefd zitten.
Als de remklauw niet of niet goed genoeg soepel over die bussen/pennen kan glijden, blijft deze het buitenste remblok tegen de schijf aan duwen.
Daar helpt dat revisie-kitje van een tientje niet tegen.
Wat je moet doen is de boel eens helemaal uit elkaar halen en GOED schoon maken. Smeer de stalen bussen/pennen in met kogellagervet.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Bij remmen NOOIT kogellagervet gebruiken, en zoals IceByte al schreef alleen koperveT.IceByte wrote:... Ik zou geen kogellagervet nemen voor zoiets, de klauwen worden warm, en daar kan kogellagervet niet zo best tegen, beter om kopervet te gebruiken bij de remmerij
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Tip komt trouwens van een Citroën monteur zelf af!
En kopervet is -nogmaals- ook GEEN goed idee (vooral niet op de glijbussen), omdat dat spul gewoon te stug is! Kleine vervormingen in de remschijf kunnen dan niet meer door het soepel mee bewegen van de remklauw worden opgevangen, waardoor de hele voorpoot gaat trillen.
Als je echt lagervet wilt afraden, pak dan het speciale spul van Molykote.
En kopervet is -nogmaals- ook GEEN goed idee (vooral niet op de glijbussen), omdat dat spul gewoon te stug is! Kleine vervormingen in de remschijf kunnen dan niet meer door het soepel mee bewegen van de remklauw worden opgevangen, waardoor de hele voorpoot gaat trillen.
Als je echt lagervet wilt afraden, pak dan het speciale spul van Molykote.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Klik
Alle verschillende remdelen voor een Peug 106 1.1 fase 1. Staan plaatjes van de blokken bij, daar kun je het aan zien.
Alle verschillende remdelen voor een Peug 106 1.1 fase 1. Staan plaatjes van de blokken bij, daar kun je het aan zien.
Vandaag in de garage laten vervangen en alles heel lekker gangbaar laten maken.
Kreeg Bosch remschijven (238 mm) en TRW remblokken, de korte kleine remblokken dus. Remklauw is trouwens van ATE, staat erop.
2 vragen: ik heb niet veel ermee gereden, misschien 50 km maar de remmen zijn niet erg goed? Er is weinig bite en je moet hard doortrappen om de auto snel stil te laten staan. Lijkt wel alsof de schijven en blokken erg "glad" zijn. De schijven zijn schoongemaakt met remmenreiniger. Pedaal als je remt is hard. Dus gaat niet tot de bodem ofzo... Waar kan dit aan liggen moet het langer ingeremd worden ofzo?
De hele boel trilt niet meer, dit komt dus echt door de remschijven zelf. Gelijk ashoes laten vervangen (begon te scheuren) en verdomd, een vreemd geluid is weggegaan nu!!!
2e vraag, er zitten sensor kabeltjes op iedere blok, en er zit op de veerpoot ook een stekker. Maar deze auto heeft geen remslijtage indicator, dat is toch dom als de hele handel erin zit dan moet er toch ook een lampje zijn? Of is die lamp defect ofzo bij mijn 106?
Kreeg Bosch remschijven (238 mm) en TRW remblokken, de korte kleine remblokken dus. Remklauw is trouwens van ATE, staat erop.
2 vragen: ik heb niet veel ermee gereden, misschien 50 km maar de remmen zijn niet erg goed? Er is weinig bite en je moet hard doortrappen om de auto snel stil te laten staan. Lijkt wel alsof de schijven en blokken erg "glad" zijn. De schijven zijn schoongemaakt met remmenreiniger. Pedaal als je remt is hard. Dus gaat niet tot de bodem ofzo... Waar kan dit aan liggen moet het langer ingeremd worden ofzo?
De hele boel trilt niet meer, dit komt dus echt door de remschijven zelf. Gelijk ashoes laten vervangen (begon te scheuren) en verdomd, een vreemd geluid is weggegaan nu!!!
2e vraag, er zitten sensor kabeltjes op iedere blok, en er zit op de veerpoot ook een stekker. Maar deze auto heeft geen remslijtage indicator, dat is toch dom als de hele handel erin zit dan moet er toch ook een lampje zijn? Of is die lamp defect ofzo bij mijn 106?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
Ok leuk, alweer een probleem met de 106, begint wel behoorlijk irri te worden eerlijk gezegd
Rempedaal gaat tot de bodem.
Maakt niet uit of ik 1x of 10x achter elkaar trap, is zeer zacht gaat met gemak helemaal tot de bodem en daar is het keihard.
Auto trekt (erg) naar links, als ik heel hard trap (bij het harde gedeelte onderin de pedaal zeg maar) lijkt het alsof de linkervoorwiel blokkeert...
Auto remt nauwelijks, is levensgevaarlijk te noemen zelfs
Wat KAN dit zijn? HRC lek? Rembekrachtiger lek? Achterste remcylinders lek? Remleiding lek? Remvloeistof te laag?
HRC test: paar keer pompen met motor uit, rempedaal indrukken, auto starten als de zooi wegzakt werkt de HRC, klopt dit?

Rempedaal gaat tot de bodem.
Maakt niet uit of ik 1x of 10x achter elkaar trap, is zeer zacht gaat met gemak helemaal tot de bodem en daar is het keihard.
Auto trekt (erg) naar links, als ik heel hard trap (bij het harde gedeelte onderin de pedaal zeg maar) lijkt het alsof de linkervoorwiel blokkeert...
Auto remt nauwelijks, is levensgevaarlijk te noemen zelfs

Wat KAN dit zijn? HRC lek? Rembekrachtiger lek? Achterste remcylinders lek? Remleiding lek? Remvloeistof te laag?
HRC test: paar keer pompen met motor uit, rempedaal indrukken, auto starten als de zooi wegzakt werkt de HRC, klopt dit?
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
die test test de bekrachtiging, als die dan niet wegzakt, is de bekrachtiging stuk. (ja, of de HRC)
ik gok op remleiding lek, of in ieder geval, 1 van de 2 remcircuits mist tegendruk. (dus zou ook nog n kapotte cilinder achter kunnen zijn idd)
dat je sterkt naar 1 kant trekt komt omdat je eerst door een zooitje lucht heen trapt, en dan aankomt bij de rem die nog wel werkt, links-voor. het circuit van rechts-voor/(links achter?) is dan blijkbaar lek.
ik gok op remleiding lek, of in ieder geval, 1 van de 2 remcircuits mist tegendruk. (dus zou ook nog n kapotte cilinder achter kunnen zijn idd)
dat je sterkt naar 1 kant trekt komt omdat je eerst door een zooitje lucht heen trapt, en dan aankomt bij de rem die nog wel werkt, links-voor. het circuit van rechts-voor/(links achter?) is dan blijkbaar lek.
Ben bij de APK geweest, de man zegt dat mijn rechterremmen het niet doen. Dus rechts voor en rechtsachter. Zijn de remmen van een 106 links/rechts gescheiden en niet diagonaal?
Waardoor kan dit remverschil waarschijnlijk komen? Morgen in de ochtend naar de garage om het te laten maken (geen tijd gehad vandaag).
Waardoor kan dit remverschil waarschijnlijk komen? Morgen in de ochtend naar de garage om het te laten maken (geen tijd gehad vandaag).
Peugeot 106 1.1i Galerie 1994
er is maar één manier om dat zeker te weten.yup wrote:Ben bij de APK geweest, de man zegt dat mijn rechterremmen het niet doen. Dus rechts voor en rechtsachter. Zijn de remmen van een 106 links/rechts gescheiden en niet diagonaal?
Waardoor kan dit remverschil waarschijnlijk komen? Morgen in de ochtend naar de garage om het te laten maken (geen tijd gehad vandaag).
Volg de leidingen vanaf je hoofdremcilinder.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Oke, na een complete revisie van mijn remmen op de achteras houd ik een remverschil van 29% tussen links en rechts. Terwijl met de handrem dit maar 12% is.
Nu verdenk ik mijn remkrachtverdeler dat die vast zit, of gewoon stuk is.
Is er een manier om die te kunnen testen? En mocht die kapot zijn, is het mogelijk om hem te vervangen voor een vaste remdrukverdeler?
HRC is goed, verschil op de voorkant is maar 1%
Nu verdenk ik mijn remkrachtverdeler dat die vast zit, of gewoon stuk is.
Is er een manier om die te kunnen testen? En mocht die kapot zijn, is het mogelijk om hem te vervangen voor een vaste remdrukverdeler?
HRC is goed, verschil op de voorkant is maar 1%
AX 11TRE 1988
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
stomme geleidebussen, iig die onderste, slappe pruldingen van die ATE/teves klauwen.. ze lopen t ene moment soepel, t andere moment zitten ze zo vast als n huis, alsof ze vacuuum zuigen op t vet wat dr tussen zit :/
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Problemen met de remmen , kijk eerst hier
Vraagje tussendoor, als je de HRC gaat vervangen , is het dan aan te raden hem op de werkbank eerst te ontluchten ?