Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:Op wat voor manier zijn ze te groot?
Zijn de slangen te lang, bedoel je?
ik kan ze bij die moer niet helemaal tot tegen de remklauw draaien.
Ik kan ze wel aanspannen.

Er zit dus te veel draad op.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hoeft ook niet: het uiteinde is taps en sluit -als het goed is- geheel af tegen de (ook schuine) bodem van de remklauw.

Haynes zegt:
  • wartels vastdraaien op 15Nm
  • ontluchtingsnippels vastdraaien op 3Nm
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

ok bedankt!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik wilde mijn GTI afgelopen weekend wat verduwen en het viel mij op dat hij best moeilijk verduwbaar was ivm mijn andere ax'en. Ook bij bvb filerijden staat hij telkens terug sneller stil.
Enkele maanden geleden toen mijn remklauw losgekomen was aan die geleider was het mij opgevallen dat die klauw niet erg soepel bewoog. Om dat te verhelpen had ik er wat vet aan gedaan, maar dat hielp ook niet veel.
Daardoor lopen de remblokjes waarschijnlijk wat aan.

Valt hier eenvoudig wat aan te doen? Of ga ik best opzoek naar een beter setje remklauwen? En quanta costa?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik kan me zo ergens vaag herinneren dat ik je toen al gezegd had dat je die remklauwen meteen geheel moet reviseren. ;)

Daar zijn speciale kitjes voor (goed voor een set remklauwen, dus voor zowel links als rechts!)
Zo'n kit bevat twee seal-ringen (zitten in de wand van de remklauwbus, waar de zuiger in gaat), twee stofringen (die over de zuigers gaan), twee ontluchtingsnippel-dopjes en een zakje met heel speciaal vet (waar je de seal-ringen mee moet insmeren, vóór je die in de cilinder-wand plaatst. Dit vet kan tegen remvloeistof en is rood van kleur!).

Ook die stalen glijbussen, waar de dikke bouten voor bevestiging van de remklauw doorheen gaan, moet je eruit halen en goed schoon maken.
Kijk bij het los maken van de rubber stofhoesjes wel uit dat je deze niet beschadigt! Deze zijn namelijk NIET los leverbaar!!
Na schoonmaken van de glijbussen kun je ze een beetje invetten met copaslip of ander vet dat bestand is tegen hoge temperaturen.

Tip voor het eruit persen van de zuigers: ga naar de sloop, knip een stalen remleiding van een sloop-AX af bij de hoofdremcilinder, zo'n 5cm vanaf de wartel en neem dit stukje (incl. de wartel!) mee.
Sla de remleiding aan de kant waar je deze hebt afgeknipt zo'n 2cm vanaf het uiteinde plat en vouw het platgeslagen stuk zo'n 1cm vanaf het uiteinde om. De vouw goed plat slaan. Zo heb je een nagenoeg luchtdichte afsluitdop die je in de remklauw (op de plek waarnormaal de remslang vast zit) kunt schroeven.
Steek een plankje hout (van ongeveer 1,5cm dik, liefst spaanplaat) in de remklauw, op de plek waar normaal de remblokken zitten.
Pak een fietspomp, zet de slang op de ontluchtingsnippel, die je -uiteraard- eerst een paar slagen hebt los gedraaid. Maak nu een paar flinke slagen met de fietspomp, waardoor je de zuiger uit de klauw perst.
KIJK UIT VOOR JE VINGERS!!!
Het plankje is bedoeld om te voorkomen dat de zuiger met een pestklap tegen de klauw aan komt, waardoor deze zwaar beschadigd kan raken!


Ps.: reken op zo'n twee uur klooien bij de eerste remklauw, als het je eerste keer is dat je dit klusje doet! De tweede zal wel wat vlotter gaan. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Emel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 167
Joined: TueJun10, 2008 11:11:17 AM
Location: Ede

Post by Emel »

en wat te doen als die vervloekte pinnetjes niet uit je remklauwen willen?

kan slaan wat ik wil ze verzetten geen stap!
Electra is drama!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ehm... misschien helpt het als je er eerst de borging uit haalt?
En daarnaast de pinnen de juiste kant op tikt?

Post anders ff een foto van de remklauw.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Emel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 167
Joined: TueJun10, 2008 11:11:17 AM
Location: Ede

Post by Emel »

MNM(tm) wrote:Ehm... misschien helpt het als je er eerst de borging uit haalt?
En daarnaast de pinnen de juiste kant op tikt?

Post anders ff een foto van de remklauw.
je kan toch alleen maar van buiten naar binnen slaan?

die borg pinnen gaan er juist niet uit..

ben er meer mee bezig om me dreemeltjes recht te slaan dan dat ik aan het ''tikken'' ben :(
Electra is drama!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik zal dr binnenkort eens naar kijken Mnm. Enkel weet ik nog niet of ik niet meteen grotere klauwen wil...
Thx voor de uitleg :)
AX-kopen is verslavend.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

remklauw losgelopen?

dan is je geleider krom. heeft niks met je zuiger te maken.

Als je dan de bouten aandraait krijg je spanningen en dan glijd deze niet soepel meer.

Makkelijkste oplossing is een andere goede erop zetten. Wat ook kan is dat er op het pasvlak van de geleiderbussen en veerpoot wat vuil tussen is gekomen Dan heb je dus hetzelfde.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

denny wrote:remklauw losgelopen?

dan is je geleider krom. heeft niks met je zuiger te maken.

Als je dan de bouten aandraait krijg je spanningen en dan glijd deze niet soepel meer.

Makkelijkste oplossing is een andere goede erop zetten. Wat ook kan is dat er op het pasvlak van de geleiderbussen en veerpoot wat vuil tussen is gekomen Dan heb je dus hetzelfde.
Ja, een van de bouten waarmee die remgeleiders vaststaan op de poot was een tijdje geleden losgekomen. (vlak voor vroemdag) Daardoor kantelde de klauw telkens tegen de rand van de velg als ik achteruit reed. (ik had toen nog 13" speedline, dus erg kantelen konden ze toen niet doen)
Ik heb die geleider toen schoongemaakt en omdat hij niet zo goed schoof voorzien van wat vet. (ik had er toen wel niet aan gedacht dat het best speciaal vet is wegens die hitte)

Ik hoorde dat peugeot 106 GTI/rallye klauwen gelijkaardig zijn? Wat past zoal en is iets beter? Dan zou ik meteen een setje zoeken aangezien mijn remblokken bijna terug op zijn. En mag ik mijn huidige 1j oude brembo-schijven daarop behouden?
AX-kopen is verslavend.

areyouno
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 41
Joined: SunJul19, 2009 11:28:10 PM
Location: lelystad

Post by areyouno »

Ff een vraagje zit dit zo goed

Het gaat om het zelfstellende gedeelte het gaat gebruikt worden in een howto dus vandaar dat ik het zeker wil weten

Image
Zeg maar nee ik had er twee

En is het niet op maat of niet leverbaar dan maken we het lekker zelf

bellaa1555
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: MonNov30, 2009 8:17:46 AM

lampje rem! brand...

Post by bellaa1555 »

Mogu,

Mijn vrouw heeft een AX uit 1995 1.1 blok.
het lampje van de (hand) rem brand af en toe in de bochten.
Heeel soms ook bij rechtuit rijden.

Het vloeistofnivo van de remolie is mijns inziens ok. Je kan de streepjes niet goed zijn, maar het zit boven de verdikking.
Als ik de dop eraf draai zit de olie er niet zwart uit, maar wel zie ik de 2 de 'ijzeren voelertjes' zitten. Weet er ff geen ander woord voor.

De auto remt zoals altijd, gewoon goed. De handrem werkt ook gewoon goed.

Een beetje dot 3 a 4 bijvullen, maar niet tot de nok, of is het niet zo makkelijk ??

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: lampje rem! brand...

Post by Henk Bats »

bellaa1555 wrote:Mogu,

Mijn vrouw heeft een AX uit 1995 1.1 blok.
het lampje van de (hand) rem brand af en toe in de bochten.
Heeel soms ook bij rechtuit rijden.

Het vloeistofnivo van de remolie is mijns inziens ok. Je kan de streepjes niet goed zijn, maar het zit boven de verdikking.
Als ik de dop eraf draai zit de olie er niet zwart uit, maar wel zie ik de 2 de 'ijzeren voelertjes' zitten. Weet er ff geen ander woord voor.

De auto remt zoals altijd, gewoon goed. De handrem werkt ook gewoon goed.

Een beetje dot 3 a 4 bijvullen, maar niet tot de nok, of is het niet zo makkelijk ??
Op het reservoir staan min. en max. aanduidingen normaal dient het vloeistofnivau daar tussen te staan bij een horizontaal staande auto. Zo niet bijvullen tot max. aanduiding.

Ook is het mogelijk dat de slijtage indicatoren van de voorremmen het lampje laten branden, controleer of er geen draadje afgebroken is van één van de voorremblokken welke b.v. in een bocht tegen massa aan komt.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: lampje rem! brand...

Post by Henk Bats »

sorry :oops:
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

bellaa1555
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: MonNov30, 2009 8:17:46 AM

Post by bellaa1555 »

dank voor je antwoord.

Best 'luxe' eigenlijk dat deze indicatoren op een AX zitten, of is dat bij iedere auto het geval?

kan ik nog een paar dagen met de auto blijven rijden, remblokken zullen niet meteen tot de draad toe versleten zijn neem ik aan?
en kan ik eventuele remolie bijvullen door gewoon opendraaien dop en tot aan 'max', of zitten er daar nog andere handelingen bij?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

bellaa1555 wrote:......kan ik nog een paar dagen met de auto blijven rijden, remblokken zullen niet meteen tot de draad toe versleten zijn neem ik aan?
Versleten remblokken is een kwestie van controle wiel er af en dikte blokken controleren.
bellaa1555 wrote:......en kan ik eventuele remolie bijvullen door gewoon opendraaien dop en tot aan 'max', of zitten er daar nog andere handelingen bij?
Als het niveau niet VEEL te laag staat is bijvullenen voldoende.
Als het rempedaal wat sponzig aanvoelt of te ver naar de vloerbodem zakt is ontluchten een noodzaak en als je dat nog nooit gedaan hebt eerst maar eens op dit forum de zoekfunctie gebruiken en goed de verhalen over hoe te ontluchten lezen.

Succes verder.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Re: lampje rem! brand...

Post by JeroenOomen »

bellaa1555 wrote:Mogu,

Mijn vrouw heeft een AX uit 1995 1.1 blok.
het lampje van de (hand) rem brand af en toe in de bochten.
Heeel soms ook bij rechtuit rijden.

Het vloeistofnivo van de remolie is mijns inziens ok. Je kan de streepjes niet goed zijn, maar het zit boven de verdikking.
Als ik de dop eraf draai zit de olie er niet zwart uit, maar wel zie ik de 2 de 'ijzeren voelertjes' zitten. Weet er ff geen ander woord voor.

De auto remt zoals altijd, gewoon goed. De handrem werkt ook gewoon goed.

Een beetje dot 3 a 4 bijvullen, maar niet tot de nok, of is het niet zo makkelijk ??
Ik heb hetzelfde gehad. Na een week liet ineens een remschoen van mn achterrem los (mn achterremcilinders lekten).
Kan toeval zijn natuurlijk, maar na vervangen van de cilinders en remschoenen deed het lampje ook weer normaal.
Last edited by JeroenOomen on TueDec22, 2009 10:28:46 AM, edited 1 time in total.
Image

JeroenOomen
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: TueNov25, 2008 8:56:09 AM
Location: Scheveningen

Post by JeroenOomen »

Ik heb ook een probleem met met remmen. Bij het remmen gaat het pendaal helemaal tot de bodem, maar hij remt wel. Als ik de rem weer omhoog laat komen en direct weer rem, pakt hij hem wel bovenaan.
Dit is ontstaan nadat ik mn remblokjes voor heb laten vervangen: Bij de eerste keren remmen ging het pendaal verder dan normaal, maar hij bleef wel altijd op hetzelfde punt remmen. Ik had zoiets van, nou das gewoon even wennen, maar na zon 50 kilometer begon mn pendaal dus helemaal weg te zakken.

Symptomen:
- Met de motor uit 2x pompen, dan heb ik druk en kan ik zo hard trappen als ik wil, maar het pendaal blijft dan boven
- Als ik de motor aanzet met mn voet nog op de rem zakt het pendaal snel een 7cm naar beneden, maar blijft druk houden
- Als ik dan mn voet weer loshaal en direct weer trap heb ik nog druk, druk ik na zon 30 sec weer, is de druk weg, en gaat hij weer tot de bodem. Trap ik dan weer binnen een par seconden, dan remt hij weer bovenaan.
- Bij hard intrappen van het pendaal met de motor aan hoor je de motor wat "puffen" (alsof hij kracht moet leveren ofzo, hij gaat wat onregelmatiger lopen), dit deed hij eigenlijk altijd al.
- Ik hoor een tik bij het intrappen van de rem, het klink hetzelfde als een vonk van een bougie, waar die tik vandaan komt weet ik niet precies. Als de motor uit staat hoor ik die tik niet ook.

Bij de garage hebben ze hem nog een keer ontlucht: een paar miniscule belletjes kwamen eruit, maar geen resultaat.

Ik las hier dat een te hoog remvloeistofniveau niet zo best is. Ik rijd nu zon 6 maanden met mn resevoir tot de nok toe gevuld, wat voor schade kan dit aanrichten?
Zon 6 maanden geleden zijn mn achterremmen compleet vervangen (cilinders en schoenen)

Nu heb ik een 2ehands hoofdremcilinder besteld, maar ik vraag me af of het niet een ander probleem is, bijvoorbeeld mn rembekrachtiger of een vacuumlekje ergens?
Last edited by JeroenOomen on TueDec22, 2009 12:01:25 PM, edited 1 time in total.
Image

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Heb dit probleem ook gehad, rijdt best eng.
Ik heb de achter remcilinders vervangen (deze waren erg lek) en ook gelijk de hoofdremcilinder, daarna wist ik niet wat ik meemaakte, ging zo ontzettend goed weer (en nu nog steeds).
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Post Reply