Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Daan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SatApr08, 2006 6:11:01 PM

Post by Daan »

Als ik, als de motor stationair loopt, ga pompen met de rem (en daarbij door het weerstandspunt heen trap), gaat de motor onregelmatig lopen.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?


het kan zijn dat de rembekrachtiger lek is.. dan zuigt de motor als je remt via het membraam wat er in zit valse lucht aan en gaat de motor dus onregelmatig lopen.. moet je ff controleren;) groeten Daan
Image
1.1carb 4-bak:)

joochem
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: MonMay14, 2007 3:37:27 PM
Location: Leeuwarden

Post by joochem »

Nou heb ik mijn ax al precies een maand, is de remleiding voor het rechterachterwiel na een noodstop lek. Nou vraag ik mij af wat te doen. Is het mogelijk voor iemand met weinig sleutelervaring om leidingen van de sloop te halen en die er onder te zetten, of kan ik beter meteen naar de garage. Ik heb maar een heel beperkt beudget, maar veiligheid gaat natuurlijk voorop. Ik hoop dat ik wat tips/advies kan krijgen.

mvg

Jochem

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De leidingen vervangen is misschien nog wel te doen, maar na plaatsen van de "nieuwe" leiding(en) moet je de boel weer opnieuw vullen met remvloeistof en, het moeilijkste van de operatie: ontluchten. Hoe dat moet, heb ik nog niet echt uitgedokterd.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

mijn remmen lijken wel te kunnen kantelen :?
soms blijven ze hangen..
en als ik dan is met eeen noodgang achteruit scheur is het meestals ook weer goed. ..
:?

wat moet ik hier aan doen dan ?
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

je geeft het antwoord zelf al, je remmen blijven hangen.. dus de boel weer gangbaar maken..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

TTF wrote:je geeft het antwoord zelf al, je remmen blijven hangen.. dus de boel weer gangbaar maken..


dat is het nou juist. ..ik heb het gangbaar gemaakt en dat werkt helemaal niet !!
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wat heb je allemaal gangbaar gemaakt dan?
ennuhm, heb je het hele gebeuren al een keer voor de zekerheid nogmaals ontlucht..

het stelnokje wil trouwens ook welleens heelmaal wegslijten, opzich zouden je remmen dan helemaal niet meer aanspannen maar misschien zit er iets niet goed gemonteerd ofzo? veertje vergeten?
Image

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Beste forummers,

Ik heb de remmen-FAQ's doorgepluist maar kom er niet echt uit. :oops:
Tijdens het remmen ernstig trillen in het stuur, vooral op de snelweg en dan remmen op een uitvoegstrook/afrit. Ik dacht dus aan kromme schijven, maar er zitten nieuwe schijven en blokken op en het probleem is er nog steeds. Kunnen de nieuwe schijven al direct zijn kromgetrokken? Lijkt me haast niet... er is geen enkele verbetering opgetreden namelijk, ik vermoed dus dat het probleem ergens anders zit.
Kan er iets met de klauw(en) mis zijn of de fusees (las ik hier ergens maar begreep niet goed hoe of wat :oops: ) en hoe kan ik dat controleren? Het betreft een AX 1.4 diesel, en die kwam met de nieuwe schijven/blokken zo door de APK, sindsdien vrijwel uitsluitend snelwegkilometers ermee gereden. Maar het voelt haast onverantwoord om er nog in te rijden.
Hopelijk kunnen jullie me wegwijs maken! Of is er misschien iemand (liefst omgeving Steenwijk/Groningen) die eens wil kijken?

Alvast bedankt
:D
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ik heb een paar jaar geleden in een paar maanden 3 of 4 setjes remschijven krom gereden. (allemaal onder garantie vervangen)

Probleem bleek te zijn dat de klauwen niet netjes gelijkmatig aangrepen ... na het goed gangbaar maken van de klauwen was het probleem weg.

Speling op de klauwen kan volgens mij ook trillingen veroorzaken.

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Bedankt voor je reactie :D
Hoe kan ik uitvissen of er speling op de klauwen zit? :arrow:
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Ik heb dit probleem ook al eens gehad en na veel zoeken bleek dat het boutje die de schijf op z'n plek houd (als je het wiel eraf haalt) was afgebroken, op zich niet erg ,alleen moet de schijf wel met het verzonken gaatje voor het afgebroken boutje zitten, doe je dit niet dan kan de schijf iets wat scheef zitten (dwz als het afgebroken boutje nog een beetje uitsteekt), hierdoor blijf je heftige trillingen houden bij het remmen en meestal voel je het ook iets trillen in het stuur bij hogere snelheden als je gewoon rijdt.
Wat ook nog kan is dat de roest die op je naaf ontstaat niet goed is verwijderd bij de schijven wissel, zodat je schijf ook niet recht zit.
Misschien kun je hier wat mee :?:
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Ik zal eens op onderzoek uit gaan, bedankt! :D
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

BORGPENNEN remmen losmaken

Post by katuut »

Hallo allemaal!
Heeft iemand enig idee hoe ik de borgpennen kan losmaken als deze muurvast zitten??

Groeten Petra
blaffende woofers bijten niet ;-)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: BORGPENNEN remmen losmaken

Post by citrofenwick »

katuut wrote:Hallo allemaal!
Heeft iemand enig idee hoe ik de borgpennen kan losmaken als deze muurvast zitten??

Groeten Petra


ik doe er altijd wat kruipolie op eerst en gebruik een 'doorslag' (vlaams dialect, ik weet de nederlandstalige naam niet) in combinatie met een vrij zware hamer. En hard slaan :D Eenmaal ze los zijn, gaat het makkelijk.

Wat gebruik je om ze los te slaan eigenlijk :)

edit: oeioei, je post is al vrij oud, hopelijk heb je ze ondertussen al los :D

Ikzelf heb ook een remplobleem:
Ik heb de remmen van mijn ax deze week helemaal nagezien. Daarbij heb ik de achterste trommels opengedaan en de remcilinders vervangen, andere betere trommelremmen, andere schijven en remblokken.
Ik heb daarna gans het boeltje opnieuw ontlucht, maar hij remt nu scheef :-/

Morgen ga ik nogmaals ontluchten.
Hopelijk is dat het probleem of ik heb een probleem :lol:

Fwenk
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuSep27, 2007 1:32:46 PM
Location: Nieuwegein (Utrecht)

Post by Fwenk »

Hier weer een rem probleemp(je)!
Als ik wil remmen moet het pedaal ook flink de diepte in. Echter remt de auto dan wel goed, als je hard trapt, en trekt niet een bepaalde kant op maar gaat netjes rechtdoor.
De schijven en blokken voor zijn in ieder geval goed. De trommels achter weet ik niet. Remvloeistof is ook gewoon goed, en wordt niet minder.

Ik zat zelf te denken aan de rembekrachtiger. Zit deze rembekrachtiger er standaard op? Ik heb een Volcane uit '94.
Of kan het de hoofdremcilinder zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het probleem kan zijn, en of ik deze reparaties zelf kan uitvoeren. (eventueel met gebruikte onderdelen)

Daarnaast vraag ik me af of het vervangen van de handremkabel veel werk is, als dit op straat gedaan moet worden. :roll:

Alvast bedankt!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Fwenk wrote:Hier weer een rem probleemp(je)!
Als ik wil remmen moet het pedaal ook flink de diepte in. Echter remt de auto dan wel goed, als je hard trapt, en trekt niet een bepaalde kant op maar gaat netjes rechtdoor.
De schijven en blokken voor zijn in ieder geval goed. De trommels achter weet ik niet. Remvloeistof is ook gewoon goed, en wordt niet minder.

Ik zat zelf te denken aan de rembekrachtiger. Zit deze rembekrachtiger er standaard op? Ik heb een Volcane uit '94.
Of kan het de hoofdremcilinder zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het probleem kan zijn, en of ik deze reparaties zelf kan uitvoeren. (eventueel met gebruikte onderdelen)

Daarnaast vraag ik me af of het vervangen van de handremkabel veel werk is, als dit op straat gedaan moet worden. :roll:

Alvast bedankt!

Rembekrachtiger zit er enkel bij bepaalde oude 1.0 types niet op geloof ik, dus jouw ax zal er wel een hebben :)
Testen: Druk je rempedaal (een aantal maal in en houd hem dan vast = aanvulling denny) in en start je ax. Als deze nog wat zakt, werkt je rembekrachtiger normaal.

Handremkabel is niet zo heel moeilijk, maar het is een beetje prutsen omdat die nogal onhandig zit onder de ax. Ook moet de trommel opengemaakt worden daarvoor.

Een kapotte hoofdremcilinder heb ik nog niet gehad, dus ik weet niet wat daarvan de symptonen zijn :D

Ik zou eerst beginnen met grondig te controleren op lekken en eens te ontluchten.


success

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hoe vast hoort de remslang op de klauw te zitten?
Eentje kon ik vanmiddag nog een kwart slag verder draaien voor ie goed vast zat.

Ik ben op zoek naar een klein lekje in het remsysteem, na een visuele inspectie was dat de enige die ik (misschien) kon vinden.
Hoofdremcilinder en remcilinders achter zijn al vervangen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

oeh ik heb ook een leuke voor dit topic,

mijn remmen kraken, vooral in z'n 1 als ie een beetje naar voren of achter rolt, kraakt het als je op 't pedaal pompt......

hoe kan dit, en wat heb ik nou weer gesloopt ? :roll: :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik ben bezig met nieuwe remslangetjes monteren op de GTI en ze zijn iets te groot:
Image
Image

Valt dit te riskeren?
Het zijn er van peugeot.

Ik kan ze wel netjes opspannen.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Op wat voor manier zijn ze te groot?
Zijn de slangen te lang, bedoel je?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply