Koelwaterprobleem kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

Sinds paar dagen deed de koeling wat raar, en op bepaalde moment had ik een brandende rode lamp bij koeltemp meter. Het bleek een lekkende slang ergens tussen radiateur en thermohuis te zijn. Dus ff afgetapt door ANWB, en laten ontluchten en bijgevuld met water.

Nu zit ik met vraag, de radiateur zit nu dus met water waar er normaal kvs in zit. Is dat raadzaam om ermee blijven te rijden, of zsm water laten afgooien en kvs in gooien?

Waar er afgetapt is met rode tape, lekte er toen. Nieuwe slang bestellen, of zo laten zitten?
Image
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

als ie daar lekt absoluut niet laten zitten tape gaat je niet lang redden

als je door heb gereden met roodlampje moet je wel oppassen dat je geen motorschade hebt

en beter al het water eruit halen en KVS in doen vanwege roest.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Slang absoluut vervangen!! Daar komt best wat druk op te staan.
En zoals grietje idd al zei: water geheel aftappen (onderste slang van radiator los halen gaat 't beste) en echte KVS erin. Anders roest in no-time de boel weg!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

Nuttige info's! Welke merk KVS is het verstandigst? Ik zal morgen wel laten doen bij Pug dealer in buurt van mijn werk, en wat de slang betreft het zal langer duren vrees ik (bestelgedoe) :?

Ik rij elke dag rond 90 km naar werk en terug.. :roll:
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

peetjuun wrote:Nuttige info's! Welke merk KVS is het verstandigst? Ik zal morgen wel laten doen bij Pug dealer in buurt van mijn werk, en wat de slang betreft het zal langer duren vrees ik (bestelgedoe) :?

Ik rij elke dag rond 90 km naar werk en terug.. :roll:
Dat laatste zou ik met die tape-noodoplossing echt afraden!

Wat KVS betreft: ik gebruik altijd die van Kroon, en dan wel die met groenachtige etiket (-20°). D'r is ook die met blauwachtig etiket (-40°), maar dat heb ik je in NL echt niet nodig.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Koelwater bijvullen en ontluchten.

Post by shineslikesun »

Heb vandaag met een paar anderen mijn distributieriem vervangen. Dat ging allemaal redelijk soepel (middelste kapje los krijgen was wel erg lastig).

Bij losmaken waterpomp ongeveer 2,5 liter koelvloeistof opgevangen. Dat moest dus bijgevuld worden. In eerste instantie willen bijvullen door gewoon dom in het expansievaatje te gieten. Dat hield op na een halve liter. Dachten dat normaal zou zijn omdat het koelsysteem een groot en een klein circuit zou hebben met een door warmte geregelde schakelaar. Van dat idee afgestapt na even googlen.

Daarna keurig de drie ontluchtingsnippels losgedraaid en verder bijgevuld. (inmiddels was de vloeistof in het expansievaatje weggelopen). Inmiddels met iets meer dan twee liter bijgevuld.

Heb wel het idee dat er nog lucht zit in het systeem omdat er bij een lopende motor niet bij alledrie de nippels mooi water uit stroomt. Bij de thermostaat komt er een permanent straaltje uit, bij dat kachelknooppunt sputtert het wat en bij de radiator gebeurt er niks. Er zit dus lucht in mijn systeem. Lijkt me gevaarlijk.

Hoe krijg ik het zover dat er ook bij de andere nippels keurig water uitstroomt. In de Haynes stond er iets met een ingewikkeld bijvultankje, daar heb ik geen zin in. Anderen hier hebben het over starten stukje rijden en opnieuw ontluchten (bij deze optie ga ik er dan van uit dat de nippels aanvankelijk wel keurig overliepen). Derde mogelijkheid is om de slang naar de radiator dicht te knijpen, starten en dan laten lopen tot het er iig bij de andere nippels goed uitkomt.

VRAAG:
Wat is de beste optie/handelswijze om koelsysteem luchtvrij te krijgen??

Heb inmiddels het topic in de FAQ gevonden: en levert aansluitende vragen op:
- is dat kachelknooppunt de hoogste ontluchting?
- colaflesje volgooien betekent dat dat een natte bende wordt (vind ik niet erg)
- kan ik de koelvloestof niet direct in de radiator gooien bij die opening aan de linker kant van de auto?
- is het niet het beste/makkelijkste om het evne bij garage te laten doen omdat het me ook niet duur lijkt?

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Gewoon ontluchten op de 2 punten(1 rechtsboven) anderen rechts op het blok, dat hij niet in 1x helemaal goed ontlucht is kan gebeuren rij een stuk en doe het daarna nog een keer(wel me koude motor)

Je moet natuurlijk wel bijna de voorgeschreven hoeveelheid erin kwijt kunnen.

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Post by shineslikesun »

dank voor reply

-Het hoeft er dus niet bij de radiator uit te borrelen?
-ontluchten door bij te vullen en daarna starten?

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

De motor moet wel draaien om hem te ontluchten, anders word de kvs niet rondgepompt.

Zelf heb ik die 2 ontluchtingsnipels gebruikt en hij is prima ontlucht en blijft netjes op tempratuur.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Vergeet niet je verwarming op heet te zetten, zodat je het verwarmingsradiateurtje ook ontlucht.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Djoeri wrote:Vergeet niet je verwarming op heet te zetten, zodat je het verwarmingsradiateurtje ook ontlucht.
Idee is goed, maar is bij de ax niet nodig :wink:

De warm/koud schuif regelt alleen maar de stroom lucht die erlangs gaat. Koelvloeistof stroomt er altijd doorheen. Ontluchten van de kachel gaat via het nippeltje op de kachelslang bij het schutbord. Goed wat toeren geven en weer ontluchten.


ps. even nog een reactie op die anwb tape hierboven; wat een paupers. Alle wegenwachters hebben meters slang en koppelstukken bij en kunnen die slang zo vervangen. Of anders vastzetten met 2 koppelstukken, stukkie slang en 2 slangklemmen. Zeker een vorm van kostenbesparing...
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

koelsysteem vol en nu?

Post by shineslikesun »

inmiddels koelsysteem goed gevuld:

Bij radiator staat het tot boven. Bij lopende motor stroomt het daar niet over.

Bij de thermostaat komt het er met een flinke straal uit.

Bij de kachel druppelt het permanent (lijkt geen lucht mee te komen)

Zijn deze 'drukverschillen' tussen de verschillende ontluchtingsplekken normaal?

probleem is nu wel dat het water in het expansievat tot ongeveer 8 cm. onder de vulopening staat. Weinig ruimte dus voor expansie. Kan ik daar gewoon mee rijden (dat ie het overtollige koelwater vanzelf loost), of moet ik het water wegzuigen (met bijvoorbeeld een grote spuit) tot op een redelijk niveau???

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Gewoon mee rijden, overtollige koelvloeistof loost de AX vanzelf via het gaatje dat bovenin de vulpijp zit.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 62
Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM

Ontlucht.

Post by shineslikesun »

Heb de auto uiteindelijk nog een keer ontlucht. Garage gebeld die me vertelde dat met lopende motor ontluchten niet goed is.

Ideaal is:
Motor warm laten worden, af laten koelen en dan met stilstaande motor helemaal vol gooien met koevloeistof. Heb m zelf met neus iets omhoog gezet en het expansievat verlengd met een half liter flesje van coca-cola. Dat laatste bleek niet nodig.

Heb inmiddels ongeveer tweehonderd km gereden. Hij lijkt niks te lekken en het temp.lampje gaat niet branden. Dus vooralsnog geldt: zelf repareren kan iedereen!

wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SunMar28, 2004 10:14:03 AM
Location: Arnhem

Post by wilfred »

Jaja weer een Ax met wat koelwater probs. Heb de FAQ al doorgelezen en wat andere topics maar ben er nog niet helemaal uit, dus graag wat hulp:

Beschrijving probleem:
Sinds een paar dagen verbruikt mijn AX GTI koelvloeistof. Althans hij gooit het er met name bij de vuldop uit. Als ik bij een koude motor de dop eraf draai dan staat er druk op. De koelvloeistof komt er dan uitstromen. Ik heb al een paar keer proberen te ontluchten maar dat heeft niet echt geholpen. De temperatuur ligt nu ook iets hoger dan normaal. Hij loopt nu op naar zo'n 100 graden, ipv de 90 a max 95 graden.

Elke keer dat ik weer bijvul gooit hij dat deel er weer uit. Maar het bijvullen is een ramp omdat het systeem op de één of andree manier op druk lijkt te blijven.

Met een draaiende motor komt het water in eerste instantie er borrelend uit (thv vuldop) waarna het overgaat in overstromen.

Hij begint nu ook af en toe wat in te houden bij optrekken. Kan dit duiden op een lekke koppakking? Of geeft de termostaat of sensors mogelijk een verkeerd signaal aan de Ecu?

Graag jullie hulp.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

word de koelslang van radiateur naar thermostaathuis wel warm ?
gaat de thermostaat wel open ?
is er sludgevorming (mayonaisecombi van olie en kvs) aan de vuldop ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SunMar28, 2004 10:14:03 AM
Location: Arnhem

Post by wilfred »

word de koelslang van radiateur naar thermostaathuis wel warm ?
Geen idee, ga ik checken
gaat de thermostaat wel open ?

Geen idee, ga ik checken
is er sludgevorming (mayonaisecombi van olie en kvs) aan de vuldop ?
Nee, en KVS ziet er netjes uit. Geen oliesporen oid. Wel lichte bruine aanslag in de vulpijp maar volgens mij niets schokkends.

Begin nu steeds meer aan de thermostaat te denken nu ik verder lees op diverse sites. Maar de temp van de auto blijft redelijk normaal dus er lijkt wel water rond te pompen. Daaruit zou ik kunen afleiden dat de thermostaat wel opengaat toch?

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ja maar het kan dus zijn dat ie niet goed of helemaal niet opent.

gooi er voor de zekerheid een nieuwe in, kost maar 8 euro (ongeveer)
en dan heb je die iig uitgesloten.

verder, hij gooit kvs eruit zeg je, vul je 'm dan telkens tot de rand ?
want dat moet dus niet, als de vulpijp tot de helft gevult is, is dat meer dan zat, al het overige gooit het systeem er vanzelf uit.

als ie na deze 'oplossingen' nog kvs eruit gooit bouwt ie serieus druk op in het systeem en moet er toch ergens een probleem zijn.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

peeters
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: MonJul13, 2009 10:57:09 PM

Post by peeters »

Hallo allemaal.

Ook ik heb een koelprobleem, de beschrijving.

Probleem: De koelvloeistof wordt eruit gegooid.

Tests:
-druk waterpomp, OK
-12v direct op ventilator, OK
-vloeistof gevuld en ontlucht op de 3 plaatsen, OK

Verdacht onderdeel:

De temperatuur switch op de radiateur, net onder de ontluchting.
Als ik de stekker los haal en meet dan krijg ik het volgende:
contact uit, 0V, contact aan 12V

Klopt dit? Ik dacht dat de temp switch alleen de + draad zou schakelen. Maar er staan direct 12V op de switch. Is dat bij jullie ook?

En is er een makelijke manier op altijd de ventilator te laten draaien?

Alle hulp is welkom....

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Image

Volgensmij klopt dit wel, als ik dit zo bekijk in het schema staat er altijd plus op en wanneer de temperatuur bereikt wordt legt de schakelaar (S-KT) zichzelf aan massa en wordt er nu een spanning doorgegeven wat het relais (REL-KV) activeert en die schakelt dan de koelfan (KV) in. HZE1 is een weerstand en (OF*) is een ontstoringsfilter.
Het makkelijkste is om de stekker van de thermoswitch door te verbinden dan zal je koelfan continu draaien, Maar is het niet beter om de oorzaak te achterhalen waarom je blok zo heet wordt? Misschien is je thermostaat wel defect of iets ingrijpender, je koppakking. Hoe heet wordt je blok dan?
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Post Reply