Distributie riem vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

webstertje1982
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: WedSep17, 2003 5:17:24 PM
Location: Eindhoven

Post by webstertje1982 »

Hoe kan ik eigenlijk merken tijden het rijden of mijn auto schade heeft opgelopen? Hij leek namelijk bij de 50 km/h beetje licht te schokken (in z'n 3)

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Schade heb je zekers, heb het met mijn scooter gehad.
Oliepomp kapot. Blokje is weer gerepareerd, maar nooit meer de oude :cry:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

bij die snelheid belast je de motor heel zwaar (gek he?) omdat de motor in dat toerengebied geen vermogen heeft, maar je dat wel van m vraagt..

hadtie dat schokken ook al hiervoor??
schokken vd motor kan komen door onregelmatige ontsteking/verbranding, of door kanteling vd zuigers in de cilinders.. in dat geval, wat zou kunnen doordat je zuigerveren 'droog' hebben gestaan en dus je cilinderbussen mogelijk geschraapt hebben, zou je ook wel blauwe rook of olie verbruik moeten waarnemen (bij de uitlaat dus) Dit wordt helaas door de catalysator wel beetje geabsorbeerd..
maar als hij nu dus blauw rookt, of je merkt olieverbruik (echt nu dagelijks voor en na een rit controleren!) dan zijn waarschijnlijk de zuigerveren eraan of je cilinderbussen te ver uitgesleten en mag je toch echt heel erg hard gaan denken aan of een revisie of een andere motor!
Image

webstertje1982
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: WedSep17, 2003 5:17:24 PM
Location: Eindhoven

Post by webstertje1982 »

Dat schokken deed ie nog niet..

Toen de man er wl olie in goot kwam er uit mijn blokje wel blauwe rook .. Dat was gewoon de rest van de druppels olie die er nog in zat die zwaar oververhit was

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

q01z wrote:wat zou kunnen doordat je zuigerveren 'droog' hebben gestaan en dus je cilinderbussen mogelijk geschraapt hebben, zou je ook wel blauwe rook of olie verbruik moeten waarnemen (bij de uitlaat dus)

De cylinderbussen zijn absoluut geschraapt, die dingen kunnen absoluut niet zonder olie.
Iedere garage zal je gelijk geven en zeggen dat je een probleem heb.
De blauwe rook zegt al genoeg, wat je kan doen is even het kleppendeksel eraf halen en kijken hoe het daaronder uitziet.
Ik denk dat de nokkenas ook wel een aardig kleurtje (blauw) zal hebben als gevolg van oververhitting.
Om maar niet te spreken van de krukas, die heeft ook droog staan draaien.
Ik vind het overigens wel een wonder dat de motor niet vastgelopen is :?

Ik zou gewoon teruggaan en een eisen dat er een ander motorblok in komt te liggen. Mocht het niet helpen, kaart dan je probleem aan op het Citroen-Forum, je zou de eerste niet zijn die daardoor een ander blokje in zijn auto krijgt. Dat soort garages zijn nogal gevoelig voor negatieve publiciteit op dit soort forums. Er zijn daar in iedergeval 2 gevallen bekend van mensen die een ander motorblok hebben gekregen na kritiek op het forum, ??n van die gevallen is mijn Xantia.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

tis jammer dat je zover weg woont, anders trok ik wel eff de kleppendeksel eraf, dan zie je het snel genoeg :P .

webstertje1982
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: WedSep17, 2003 5:17:24 PM
Location: Eindhoven

Post by webstertje1982 »

Ik heb er een onaghankelijke deskundige na laten kijken en die vond dat mijn motor nog goed draaide nix verkeerd mee.

Ik ben naar de garage terug gegaan en die heeft mij nu een half jaar garantie gegeven op het motorblok...

Best netjes toch?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nette deal idd..

nu maar hopen dattie niet in de 7e maand kapot gaat :D
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

opzich netjes, maar ik zou toch voorlopig eff uitkijken.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Ik zou flink gaan jagen met iets te weinig olie en dan maar laten sleutelen 8)
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Joris wrote:Ik zou flink gaan jagen met iets te weinig olie en dan maar laten sleutelen 8)


mijn gedachte ook
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

webstertje1982 wrote:Ik heb er een onaghankelijke deskundige na laten kijken en die vond dat mijn motor nog goed draaide nix verkeerd mee.

Ik ben naar de garage terug gegaan en die heeft mij nu een half jaar garantie gegeven op het motorblok...

Best netjes toch?

Ik blijf huiverig of het allemaal goed gaat komen :?

Trek voor de zekerheid dat kleppendeksel er toch maar af en bekijk de schade eens.
Dat ding zit met 2 bouten vast, eentje links en ??n rechts op het zwarte ding waar de olievuldop er ook opzit.
Met een steeksleutel 13 draai je dingen zo los en trek je het deksel ervanaf, bij montage moet je de bouten niet te vast draaien, vast is vast.
Maak een foto en plaatst die hier op het forum, zodat wij onze mening erover kunnen geven

Het alternatief is dat je naar de winter-sleutelmeeting komt in Sint-Oedenrode aan het eind van deze maand, dat is vlakbij voor jouw.
Een vriend/supermonteur van mij organiseert de meeting bij een bevriende garage.
Dan laat je hem kijken en luisteren, en hij heeft echt genoeg aan een half woord.

Voor details zie het Citroen-Forum, onder Aankondigingen, meld je wel aan als je wilt komen.
Xantia 1.9D Sensation (Import)

webstertje1982
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: WedSep17, 2003 5:17:24 PM
Location: Eindhoven

Post by webstertje1982 »

Bij deze wat foto's van mijn motor zonder de kleppen deksel..

Image
Image
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zie ik daar een rand zwart verbrande olie onder het kleppendeksel en blauwe nokjes? :roll:

kan ook aan de belichting liggen, maar toch..

heb jij trwns weinig km op de teller staan? 80k ofzo?
Image

webstertje1982
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: WedSep17, 2003 5:17:24 PM
Location: Eindhoven

Post by webstertje1982 »

De nokjes zijn idd blauw heb zon 135k op de teller

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ik zou serieus een nieuw blok eisen, hoe dan ook!

Ik heb vandaag ook mijn auto uit garage gehaald. Toen ik binnenkwam kwam de baas van de desbetreffende garage gelijk naar me toe om te vertellen dat ze een ongelukje hadden gehad met mijn auto, maar dat alles vergoed zou worden!

Zo hoort het!
Freude am Fahren.

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

q01z wrote:zie ik daar een rand zwart verbrande olie onder het kleppendeksel en blauwe nokjes? :roll:

Inderdaad, verbrandde olie op de kopbouten en de nokken van de 2,3 en 4e cylinder zijn behoorlijk blauw :?
Xantia 1.9D Sensation (Import)

kreazyV8wuppo
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatNov05, 2005 2:55:35 AM

Post by kreazyV8wuppo »

Patay oftewel overleden is de AX niet.
beetje afhankelijk hoe en hoever ermee is gereden ,NADAT HET OLIE/KOELVLOEISTOF lampje ging branden.

zolang die niet brand is er oliedruk en die motte we hebbe.

heb je die niet dan zijn je drijfstang en hoofdkrukaslagers de eerste die gaan.
zuigerveren en cilinders gaan pas als laatste.

je nokkenaslagers en je tuimelaars hebben ook oliedruk nodig.

zoals ik die foto's bekijk lijkt het me allemaal wel mee te vallen en is het een storm in een glas water.

wil je zeker weten hoeveel schade je hebt opgelopen ,dan zul je je carterpan eronder vandaan moeten halen ,om je lagerschalen te inspecteren.
echter clou hiervan is , dat eenmaal losgehaald deze schalen ALTIJD vervangen dienen te worden.

dus niet doen is mn advies.
zolang jij geen rare tikken hoord bij het starten ,en dan met name met warme motor,dan is er niks loos, en kan je er nog een ton of wat bijrijden.

daarnaast ff dit.
hoeveel km rijd je per jaar?
en hoeveel jaren was je van plan met deze beschuit op wielen door te blijven rijden?

als je ff meerekend.

12500 pj x 5 =62500 km.

nou, in die tijd heb je je blok echt nog niet om zeep, zelfs niet met dit akkefietje.

mocht je voortijdig toch ellende ondervinden, dan schroef ik gratis en voor noppes er even eigenhandig wat nieuwe lagers in, jij de materialen ik de handjes.

greets van wupke: die geheimzinnige super monteur . :wink:

PS , maak je nie gek en laat je nie gek maken, valt wel mee denk ik zo. :lol:

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

kreazyV8wuppo wrote:greets van wupke: die geheimzinnige super monteur . :wink:

PS , maak je nie gek en laat je nie gek maken, valt wel mee denk ik zo. :lol:

Nou als hij dat zegt, sta ik er ook achter :P
Xantia 1.9D Sensation (Import)

kreazyV8wuppo
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: SatNov05, 2005 2:55:35 AM

Post by kreazyV8wuppo »

we komen nog wat AXen te kort op de meeting in Sint Oedenrode.

en het vrouwelijk niveau is nog niet in evenwicht.

kijk hier even voor data en specifieke info.

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=166314

hope to see you there..
kreazyV8wuppo. :shock: :wink:

Post Reply