blowerschakelaar
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: WedAug17, 2005 3:12:31 PM
- Location: Rosmalen
blowerschakelaar
Lezerts,
In mijn stralend blauwe ax 1.1 '90 zit een blowerschakelaar met drie standen. Alleen standje drie , full power , doet het. Moet ik de hele schakelaar vervangen of is er in het inwendige iets te repareren ?
Ik ben u nu al dankbaar.
In mijn stralend blauwe ax 1.1 '90 zit een blowerschakelaar met drie standen. Alleen standje drie , full power , doet het. Moet ik de hele schakelaar vervangen of is er in het inwendige iets te repareren ?
Ik ben u nu al dankbaar.
Re: blowerschakelaar
Heer Bommel wrote:Lezerts,
In mijn stralend blauwe AX 1.1 '90 zit een blowerschakelaar met drie standen. Alleen standje drie , full power , doet het. Moet ik de hele schakelaar vervangen of is er in het inwendige iets te repareren ?
Ik ben u nu al dankbaar.
je stelt een goede vraag
Het kan nl. ook nog het motortje zelf zijn!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Of er is iets aan de hand met de stroom die naar de motor toe loopt.
Beetje vaag namelijk alssie wel op stand 3 draait. Dan is de motor zelf dus niet stuk.
Of die standen electronica zou op de motor moeten zitten. Dan kan het weer wel.
Beetje vaag namelijk alssie wel op stand 3 draait. Dan is de motor zelf dus niet stuk.
Of die standen electronica zou op de motor moeten zitten. Dan kan het weer wel.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Er zitten 2 weerstanden in die de motor behoeden op volle toeren te draaien. Stand 1 is een zware weerstand, en stand 2 een lichtere. Stand 3 gaat de motor draaien zonder dat er een weerstand tussen zit.
Volgens mij zit het hem dus in die weerstanden of de schakeling daartussen. Waar ze precies zitten weet ik niet, maar ik zou gokken bij het dashbord kastje. Volg de draden eens die vanaf het motortje lopen en kijk of daar relais, of iets dergelijks te vinden is. Die vervangen door sloopexemplaren.
Groeten Rob
Volgens mij zit het hem dus in die weerstanden of de schakeling daartussen. Waar ze precies zitten weet ik niet, maar ik zou gokken bij het dashbord kastje. Volg de draden eens die vanaf het motortje lopen en kijk of daar relais, of iets dergelijks te vinden is. Die vervangen door sloopexemplaren.
Groeten Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: WedAug17, 2005 3:12:31 PM
- Location: Rosmalen
Re: blowerschakelaar
[quote="Heer Bommel"]Lezerts,
In mijn stralend blauwe AX 1.1 '90 zit een blowerschakelaar met drie standen. Alleen standje drie , full power , doet het. Moet ik de hele schakelaar vervangen of is er in het inwendige iets te repareren ?
Ik ben u nu al dankbaar.
Dus toch maar gewoon op onderzoek. Doen we. Gisteren onderweg zakte mijn spanning weg, ruitenwissers sloom, radio uit. Spanningsregelaar kapot. Dank aan de wegenwacht; ding zat muurvast, dynamo in-en uitgebouwd. Tip van de WW: check bij vervangen van de regelaar ook de koperen baan van de dynamo. Vaak ingesleten, tijd voor vervangen van
de dynamo. Dank voor de reacties, meer zijn welkom
In mijn stralend blauwe AX 1.1 '90 zit een blowerschakelaar met drie standen. Alleen standje drie , full power , doet het. Moet ik de hele schakelaar vervangen of is er in het inwendige iets te repareren ?
Ik ben u nu al dankbaar.
Dus toch maar gewoon op onderzoek. Doen we. Gisteren onderweg zakte mijn spanning weg, ruitenwissers sloom, radio uit. Spanningsregelaar kapot. Dank aan de wegenwacht; ding zat muurvast, dynamo in-en uitgebouwd. Tip van de WW: check bij vervangen van de regelaar ook de koperen baan van de dynamo. Vaak ingesleten, tijd voor vervangen van
de dynamo. Dank voor de reacties, meer zijn welkom
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: WedAug17, 2005 3:12:31 PM
- Location: Rosmalen
[quote="Tommmm"]En wat was uiteindelijker het probleem? ik heb namelijk percies hetzelfde probleem en als het probleem en nog belangrijker de oplossing bekent is bij u dan scheelt mij dat weer veel werk.
bedankt tom
Ik weet niet of de reactie nu in het goede veld komt? Het probleem was dat de koolborstels versleten waren. Die schijn je niet apart te kunnen vervangen. Hoe verder de koperen "strip "van de rotor versleten is, hoe eerder de koolborstels er niet meer bij kunnen. Kosten van een nieuwe spanningsregelaar, via de WW, ? 21,-, gemonteerd en wel..
succes
bedankt tom
Ik weet niet of de reactie nu in het goede veld komt? Het probleem was dat de koolborstels versleten waren. Die schijn je niet apart te kunnen vervangen. Hoe verder de koperen "strip "van de rotor versleten is, hoe eerder de koolborstels er niet meer bij kunnen. Kosten van een nieuwe spanningsregelaar, via de WW, ? 21,-, gemonteerd en wel..
succes
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: WedAug17, 2005 3:12:31 PM
- Location: Rosmalen
[quote="Tommmm"]dat valt dan nog wel mee. bedankt iig. moet binnenkort waarschijnlijk toch weg voor een tik die irritant begint te worden. kunnen ze mooi meteen de blower. doen. bedankt voor het snelle antwoord.
Tom, hebben we het nu over hetzelfde ? De WW hielp mij met de spanningsregelaar, mijn blowerprobleem is nog niet opgelost ..
Als jij hetzelfde blowerprobleem hebt als ik, en jouw reparateur weet dat op te lossen, dan hoor ik graag de oplossing.
groet, heer Bommel. (ook Tom trouwens)
Tom, hebben we het nu over hetzelfde ? De WW hielp mij met de spanningsregelaar, mijn blowerprobleem is nog niet opgelost ..
Als jij hetzelfde blowerprobleem hebt als ik, en jouw reparateur weet dat op te lossen, dan hoor ik graag de oplossing.
groet, heer Bommel. (ook Tom trouwens)
Je kunt vrij eenvoudig checken of het blowerprobleem in de schakelaar zit of in de blowermotor. Als je de stekker die op de blower zit loshaalt en dan daarop meet of er bij alle drie de standen van de schakelaar op verschillende contactpunten stroom staat dan weet je of deze nog goed werkt. De stekker heeft 4 contactpunten, 1-pool en 3 plus-polen. De weerstanden zitten in de blowermotor. De schakelaar zorgt er alleen voor dat de stroom via verschillende weerstanden loopt binnen de blowermoter.
Je kunt bij de blower komen door je dashboardkastje en die kap / flap die er onder zit, weg te halen. De blower zit vast met 2 moertjes waarvan er eentje lastig berijkbaar is. Heb je 'n pijpsleutel of lange dop voor nodig. Om die stekker te checken hoef je niet je hele motor los te halen (dacht ik)
Ik heb het zelfde probleem gehad in mijn ax en bij mij lag het aan de blowermotor
Je kunt bij de blower komen door je dashboardkastje en die kap / flap die er onder zit, weg te halen. De blower zit vast met 2 moertjes waarvan er eentje lastig berijkbaar is. Heb je 'n pijpsleutel of lange dop voor nodig. Om die stekker te checken hoef je niet je hele motor los te halen (dacht ik)
Ik heb het zelfde probleem gehad in mijn ax en bij mij lag het aan de blowermotor
Citroën AX 1.4 TGS
Volvo 440 1.9 TD
Volvo 850 GLT 2.5 20V
Peugeot 106
Skoda Octavia
Saab 9-5
Volvo 440 1.9 TD
Volvo 850 GLT 2.5 20V
Peugeot 106
Skoda Octavia
Saab 9-5
Adri wrote:Je kunt vrij eenvoudig checken of het blowerprobleem in de schakelaar zit of in de blowermotor. Als je de stekker die op de blower zit loshaalt en dan daarop meet of er bij alle drie de standen van de schakelaar op verschillende contactpunten stroom staat dan weet je of deze nog goed werkt. De stekker heeft 4 contactpunten, 1-pool en 3 plus-polen. De weerstanden zitten in de blowermotor. De schakelaar zorgt er alleen voor dat de stroom via verschillende weerstanden loopt binnen de blowermoter.
Je kunt bij de blower komen door je dashboardkastje en die kap / flap die er onder zit, weg te halen. De blower zit vast met 2 moertjes waarvan er eentje lastig berijkbaar is. Heb je 'n pijpsleutel of lange dop voor nodig. Om die stekker te checken hoef je niet je hele motor los te halen (dacht ik)
Ik heb het zelfde probleem gehad in mijn AX en bij mij lag het aan de blowermotor
dat is nou een goede uitleg!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: WedAug17, 2005 3:12:31 PM
- Location: Rosmalen
[quote="Adri"]Je kunt vrij eenvoudig checken of het blowerprobleem in de schakelaar zit of in de blowermotor. Als je de stekker die op de blower zit loshaalt en dan daarop meet of er bij alle drie de standen van de schakelaar op verschillende contactpunten stroom staat dan weet je of deze nog goed werkt. De stekker heeft 4 contactpunten, 1-pool en 3 plus-polen. De weerstanden zitten in de blowermotor. De schakelaar zorgt er alleen voor dat de stroom via verschillende weerstanden loopt binnen de blowermoter.
Je kunt bij de blower komen door je dashboardkastje en die kap / flap die er onder zit, weg te halen. De blower zit vast met 2 moertjes waarvan er eentje lastig berijkbaar is. Heb je 'n pijpsleutel of lange dop voor nodig. Om die stekker te checken hoef je niet je hele motor los te halen (dacht ik)
Ik heb het zelfde probleem gehad in mijn AX en bij mij lag het aan de blowermotor[ ]
Je kunt bij de blower komen door je dashboardkastje en die kap / flap die er onder zit, weg te halen. De blower zit vast met 2 moertjes waarvan er eentje lastig berijkbaar is. Heb je 'n pijpsleutel of lange dop voor nodig. Om die stekker te checken hoef je niet je hele motor los te halen (dacht ik)
Ik heb het zelfde probleem gehad in mijn AX en bij mij lag het aan de blowermotor[ ]
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: WedAug17, 2005 3:12:31 PM
- Location: Rosmalen
Nu probeer ik dus die blowerschakelaar eruit te halen. lijkt makkelijk alleen das dus een kliksysteem met 3 van die grijze pinnetjes. En nu komt het probleem. die krijg ik(en de rest van de straat) er met geen mogelijkheid en om hem nu te slopen. jah jammer. ga dus maar eens een keer op zoek naar die blower en kijk of die weerstanden nog wel in orde zijn. want ik verwacht dat het daar of aan de schakelaar ligt. ik houd jullie op de hoogte.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: WedAug17, 2005 3:12:31 PM
- Location: Rosmalen
Blowerschakelaar
Adri,
Ik heb op jouw advies de stekker van de blowermotor in mijn stralend blauwe ax gemeten. Daar staat dus gewoon spanning op in alle drie standen. Het zit dus in de motor.
Kan ik de weerstanden in de motor vervangen, of moet er gewoon een andere motor in ? Overigens hoef je voor het meten van de stekker helemaal niets los-of uit te bouwen, gewoon diep ademhalen, onder je dashbordkastke duiken en de stekker los halen. Ik hoor graag van jou, of evt. iemand die al eens dit probleem heeft opgelost.
Alvast dank,
groet, Tom
Ik heb op jouw advies de stekker van de blowermotor in mijn stralend blauwe ax gemeten. Daar staat dus gewoon spanning op in alle drie standen. Het zit dus in de motor.
Kan ik de weerstanden in de motor vervangen, of moet er gewoon een andere motor in ? Overigens hoef je voor het meten van de stekker helemaal niets los-of uit te bouwen, gewoon diep ademhalen, onder je dashbordkastke duiken en de stekker los halen. Ik hoor graag van jou, of evt. iemand die al eens dit probleem heeft opgelost.
Alvast dank,
groet, Tom
Ik heb het probleem opgelost door de hele kachelmotor te vervangen. Misschien is het wel te repareren door door weerstanden te vervangen, maar een andere kachelmotor leek mij een stuk eenvoudiger. Die kachelmotor ziet er niet uit alsof je'm makkelijk open en weer dicht krijgt en dan is het nog afwachten wat je tegen komt.
Gewoon even op de sloop/marktplaats of het forum kijken of er iemand een ax in onderdelen verkoopt. Wel even opletten dat je er eentje vind met 3 standen. er zijn namelijk ook uitvoeringen met 2 standen.
Groet,
Adri
Gewoon even op de sloop/marktplaats of het forum kijken of er iemand een ax in onderdelen verkoopt. Wel even opletten dat je er eentje vind met 3 standen. er zijn namelijk ook uitvoeringen met 2 standen.
Groet,
Adri
Citroën AX 1.4 TGS
Volvo 440 1.9 TD
Volvo 850 GLT 2.5 20V
Peugeot 106
Skoda Octavia
Saab 9-5
Volvo 440 1.9 TD
Volvo 850 GLT 2.5 20V
Peugeot 106
Skoda Octavia
Saab 9-5
Adri wrote:Ik heb het probleem opgelost door de hele kachelmotor te vervangen. Misschien is het wel te repareren door door weerstanden te vervangen, maar een andere kachelmotor leek mij een stuk eenvoudiger. Die kachelmotor ziet er niet uit alsof je'm makkelijk open en weer dicht krijgt en dan is het nog afwachten wat je tegen komt.
Gewoon even op de sloop/marktplaats of het forum kijken of er iemand een AX in onderdelen verkoopt. Wel even opletten dat je er eentje vind met 3 standen. er zijn namelijk ook uitvoeringen met 2 standen.
Groet,
Adri
en ook opletten op merk aangezien die op aansluiting anders schijnen te zijn
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 40
- Joined: WedAug17, 2005 3:12:31 PM
- Location: Rosmalen