Klapperende koppeling
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Klapperende koppeling
Wanneer ik met een koude motor wegrij en ik laat het pedaal opkomen tot het aangrijppingspunt dan lijkt het alsof de koppeling klappert. De auto schokt dan vooruit, als ik het pedaal verder omhoog doe slaat de motor af. De enige optie is eigenlijk om gas bij te geven en dan de koppeling verder te laten opkomen.
beetje vaag, als je koppeling stuk is maakt hij vaak juist heel veel toeren en slaat ie dus niet af. Probeer eens in een hoge versnelling op te trekken van ongeveer 35km/uur. Als hij dan toeren gaat maken ipv trekkracht overbrengen is de koppeling stuk.
ik heb dit probleem juist bij warme motor, dan lekt er bij mij olie over de plaat waardoor hij niet meer lekker aangrijpt. Ik ruik dan ook verbrande olie.
ik heb dit probleem juist bij warme motor, dan lekt er bij mij olie over de plaat waardoor hij niet meer lekker aangrijpt. Ik ruik dan ook verbrande olie.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
motor en bak zitten met vrij grote imbusbouten aan elkaar (toch?), als je zo'n grote imbus hebt moet je even kijken of de boel nog wel vast zit.
Motorsteunen zitten als je voor je auto staat: links, achter/onder je ecu, rechts onder je accu en een in het midden aan de onderkant van het blok.
volgens mij heeft de linker (van voor) het meest te verduren.
Maar als die boel niet vast zit, moet je dat dan ook niet merken met een tussensprint? En waarom alleen als de motor koud is?!?
Motorsteunen zitten als je voor je auto staat: links, achter/onder je ecu, rechts onder je accu en een in het midden aan de onderkant van het blok.
volgens mij heeft de linker (van voor) het meest te verduren.
Maar als die boel niet vast zit, moet je dat dan ook niet merken met een tussensprint? En waarom alleen als de motor koud is?!?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
die van mij deed het alleen met achteruit rijden. dan werd hij in z'n geheel uit die motorsteun getild, maar nagenoeg onzichtbaar als het blok er volledig inhangt. reken dus maar dat het een hoop werk is als dat een probleem is.
Je kan het overigens wel zien als je van onderuit naar je blok kijkt. Dan zie je de gedeelten letterlijk gapen.
Je kan het overigens wel zien als je van onderuit naar je blok kijkt. Dan zie je de gedeelten letterlijk gapen.
ik vind dit allemaal beetje doemscenario's
zeker die van Kevin.. maar goed
wat ik zou controleren (of wellicht laten controleren) is de olie in de versnellingsbak.
werkt de koppeling wel vloeiend? dus als de motor uitstaat (of draait) gewoon 1 vloeiende beweging? anders zou je kunnen kijken naar de koppelingskabel (zit onder de accu) en die eens invetten (kan meestal zoiezo geen kwaad!)
verder zou het kunnen dat je druklager, waarmee de koppeling dus wordt aangedrukt, zijn beste tijd gehad heeft en dat deze het wanneer hij warm is wel weer beetje doet omdat hij dan minder wrijving ondervind.
MAAR weet je zeker dat dit probleem in je koppeling zit? als mijn 1.0 koud is en ik choke niet genoeg, dan schokt hij ook heel erg en moet ik slippende koppeling en meer gas enzo.
dus voordat we aan 'enge' (niet eens heel erg dure, maar wel vervelende) dingen als motorsteunen en loszittenden versnellingsbakken gaan denken eerst maar eens de rest controlerne
zeker die van Kevin.. maar goed
wat ik zou controleren (of wellicht laten controleren) is de olie in de versnellingsbak.
werkt de koppeling wel vloeiend? dus als de motor uitstaat (of draait) gewoon 1 vloeiende beweging? anders zou je kunnen kijken naar de koppelingskabel (zit onder de accu) en die eens invetten (kan meestal zoiezo geen kwaad!)
verder zou het kunnen dat je druklager, waarmee de koppeling dus wordt aangedrukt, zijn beste tijd gehad heeft en dat deze het wanneer hij warm is wel weer beetje doet omdat hij dan minder wrijving ondervind.
MAAR weet je zeker dat dit probleem in je koppeling zit? als mijn 1.0 koud is en ik choke niet genoeg, dan schokt hij ook heel erg en moet ik slippende koppeling en meer gas enzo.
dus voordat we aan 'enge' (niet eens heel erg dure, maar wel vervelende) dingen als motorsteunen en loszittenden versnellingsbakken gaan denken eerst maar eens de rest controlerne
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
v-bak checken is het makkelijkste wat je kan doen q01z, en niet echt een domscenario. de olie in de v-bak weglaten resulteert alleen in een slechtschakelende auto, niet in een raar slippende koppeling.
druklager zou idd goed kunnen, had ik ff niet over nagedacht. inhouden lijkt me onwaarschijnlijk.. dat valt wel op toch?
druklager zou idd goed kunnen, had ik ff niet over nagedacht. inhouden lijkt me onwaarschijnlijk.. dat valt wel op toch?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Choke kan het dus wel zijn, want die werkt automatisch
Die van Ellen zit ook vast volgens mij, hij slaat bijna af als ie koud is, als je gas geeft daalt het toerental ipv stijgt. Volgens mij is het gewoon een klepje ofzo, maar ik heb het nog niet goed bekeken.
Ellen heeft remmenreiniger gehaald, dus morgen ga ik het injectiehuis helemaal schoonmaken. Denk dat dat wel helpt.
Die van Ellen zit ook vast volgens mij, hij slaat bijna af als ie koud is, als je gas geeft daalt het toerental ipv stijgt. Volgens mij is het gewoon een klepje ofzo, maar ik heb het nog niet goed bekeken.
Ellen heeft remmenreiniger gehaald, dus morgen ga ik het injectiehuis helemaal schoonmaken. Denk dat dat wel helpt.
naar mijn mening is het echt weersafhankelijk..
we zien het weer, het wordt iets kouder/vochtiger en er zijn alweer problemen.. robGT's GTI loopt weer slecht, bertrams auto stottert dus, mijn 1.0 moest naar de winter stand..
en ik weet wel zeker dat er nog meer zijn..
tijd om de auto's winterklaar te maken denk ik! Dus zorgen voor de warme lucht vd uitlaat, of met behulp van de originele filterbuizen of iets creatiefs met hittebestendig flexibel spul.
bougies controleren en waar nodig vervangen, verdelerkap (als je die hebt, meeste dus) ff controleren qua puntjes aan de binnekant.. bougie kabels schoonmaken (vuile/slechte kabels kan de vonk overspringen waardoor je dus ontsteking hebt in de verkeerde cilinder) en ervoor zorgen dat alles vochtbestendig is. Sommige latere axen zijn de bougiekabels/verdeler verpakt in een soort plastic zak.
zo, nu ga ik weer nadenken over de oorzaak bij deze
we zien het weer, het wordt iets kouder/vochtiger en er zijn alweer problemen.. robGT's GTI loopt weer slecht, bertrams auto stottert dus, mijn 1.0 moest naar de winter stand..
en ik weet wel zeker dat er nog meer zijn..
tijd om de auto's winterklaar te maken denk ik! Dus zorgen voor de warme lucht vd uitlaat, of met behulp van de originele filterbuizen of iets creatiefs met hittebestendig flexibel spul.
bougies controleren en waar nodig vervangen, verdelerkap (als je die hebt, meeste dus) ff controleren qua puntjes aan de binnekant.. bougie kabels schoonmaken (vuile/slechte kabels kan de vonk overspringen waardoor je dus ontsteking hebt in de verkeerde cilinder) en ervoor zorgen dat alles vochtbestendig is. Sommige latere axen zijn de bougiekabels/verdeler verpakt in een soort plastic zak.
zo, nu ga ik weer nadenken over de oorzaak bij deze
Zit er een originele Valeo koppeling in, of is het imitatie-rommel van LUK ofzo
Ik heb ook hetzelfde probleempje met mijn Xantia Diesel, normaal hoef je bij een diesel geen gas bij te geven, maar dat moet ik wel doen. En het koppelen gaat niet super soepel maar met wat trillen en heel abrupt, echt kenmerken van een goedkope imitatie koppeling.
Ik heb ook hetzelfde probleempje met mijn Xantia Diesel, normaal hoef je bij een diesel geen gas bij te geven, maar dat moet ik wel doen. En het koppelen gaat niet super soepel maar met wat trillen en heel abrupt, echt kenmerken van een goedkope imitatie koppeling.
Xantia 1.9D Sensation (Import)