Vacuumvervroeging
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Vacuumvervroeging
Ik heb van de zomer mn koppakking en mijn distrubutie riem vervangen, dit is allemaal redelijk gelukt. Ik ben echter nog niet tevreden hoe het blok loopt.
Het betreft een 1.1i uit 1990, dus met een stroomverdeler op de ouderwetse mannier. Ik heb gister het tijdstip gecontroleerd en zag dat het merkteken op het vliegwiel wel tegen het bovendste streepje aanzat van de "merkplaat". Is dit goed zo of zou ik hem ietsje later zetten?
Vervolgens sloot ik de slang weer aan van de vacuum vervroeging ....en nog eens bekeken hoe de vervroeging werkt met de vacuumvervroeging aangesloten. Dit had geen verschil vergeleken met het slangetje los.
Vervolgens heb ik aan het slangetje gezogen die naar de vacuum doos gaat die op de stroomverdeler zit en die kreeg ik niet gesloten. Is nu deze vacuum doos defect of is het vacuum normaal veel hoger en dat je deze niet dicht kan "zuigen"?
Tom
Het betreft een 1.1i uit 1990, dus met een stroomverdeler op de ouderwetse mannier. Ik heb gister het tijdstip gecontroleerd en zag dat het merkteken op het vliegwiel wel tegen het bovendste streepje aanzat van de "merkplaat". Is dit goed zo of zou ik hem ietsje later zetten?
Vervolgens sloot ik de slang weer aan van de vacuum vervroeging ....en nog eens bekeken hoe de vervroeging werkt met de vacuumvervroeging aangesloten. Dit had geen verschil vergeleken met het slangetje los.
Vervolgens heb ik aan het slangetje gezogen die naar de vacuum doos gaat die op de stroomverdeler zit en die kreeg ik niet gesloten. Is nu deze vacuum doos defect of is het vacuum normaal veel hoger en dat je deze niet dicht kan "zuigen"?
Tom
Dat zou ik eerlijk gezegt niet weten. Er zit trouwens bij injectiemodellen wel een klepje in de slang die de vacuumvervroeging uitzet bij hoge motortemperaturen. Dit om kloppen te voorkomen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
je streepje moet als ik het me nog goed herrinert op het middelste streepje staan en als je geen verschil ziet met of zonder vacuum slang erop is waarschijnlijk je vervroeger defect maar dit moet je ook zeker merken tijdens het rijden namelijk dat ie gruwlijk inhoudt en bokt,.....
en vergeet niet dat een tu motor eigenlijk altijd onregelmatig loopt
en vergeet niet dat een tu motor eigenlijk altijd onregelmatig loopt
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 43
- Joined: MonJun28, 2004 7:32:08 PM
Nadat ik met wat gepiel de vacuumdoos van de verdeler verwijdert had ben ik op zoek gegaan naar een ander.
Bij de automaterialen handel hadden ze deze niet en bij navraag bij citroen konden ze hem wel bestellen maar de medewerker raade me aan in het tweedehands circuit een andere verdeler met werkende vacuum doos te zoeken. Het schijnt nogal lastig te zijn om de vacuum doos er weer goed op te krijgen.
Dus een andere stroomverdeler met werkende vacuum doos gevonden. Waar bij je wel merkt dat hij werkt als je er aan zuigt, die oude is echt kapot. Opnieuw het ontstekings tijdstip afgesteld, hij staat nu iets later dan eerst. Hij loopt voor mijn gevoel wat lekkerder, nu maar even wachten tot het weer slechter word dan mag de AX weer aan de bak
Bij de automaterialen handel hadden ze deze niet en bij navraag bij citroen konden ze hem wel bestellen maar de medewerker raade me aan in het tweedehands circuit een andere verdeler met werkende vacuum doos te zoeken. Het schijnt nogal lastig te zijn om de vacuum doos er weer goed op te krijgen.
Dus een andere stroomverdeler met werkende vacuum doos gevonden. Waar bij je wel merkt dat hij werkt als je er aan zuigt, die oude is echt kapot. Opnieuw het ontstekings tijdstip afgesteld, hij staat nu iets later dan eerst. Hij loopt voor mijn gevoel wat lekkerder, nu maar even wachten tot het weer slechter word dan mag de AX weer aan de bak
Even een update tbv de vacuum vervroeging. Inmidddels loopt de AX weer als nooit tevoren.
Alleen het benzine verbruik 1:12 ben ik nog zeer ontevreden over. Alles nagegaan, en het enige wat mij opviel was een relatief zwarte bougie. Droog, dus geen olie lekage en de elektrodes waren goed van kleur. Mijn conclusie was dat hij dus te rijk loopt.
Paar weken geleden mijn ecu opnieuw laten inleren...mocht niet baten. Vacuumdoos weer eens gechecked...doet weer niets. Dus toch weer defect. Ik gok dus dat het hoge/rijke verbruik komt van de vervroeging die niet naar behoren functioneerd.
Heeft er iemand andere ideeen over of heeft iemand een goede werkende doos toevallig liggen?
Tom
Alleen het benzine verbruik 1:12 ben ik nog zeer ontevreden over. Alles nagegaan, en het enige wat mij opviel was een relatief zwarte bougie. Droog, dus geen olie lekage en de elektrodes waren goed van kleur. Mijn conclusie was dat hij dus te rijk loopt.
Paar weken geleden mijn ecu opnieuw laten inleren...mocht niet baten. Vacuumdoos weer eens gechecked...doet weer niets. Dus toch weer defect. Ik gok dus dat het hoge/rijke verbruik komt van de vervroeging die niet naar behoren functioneerd.
Heeft er iemand andere ideeen over of heeft iemand een goede werkende doos toevallig liggen?
Tom
Vandaag hetzelfde probleem als Tom had op exact dezelfde wijze opgelost. Ook mijn autotje rijdt nu lekkerder, omdat ie veel meer trekkracht bij lage toeren heeft accelererend. Wel een switch moeten maken van een Bosch verdeler naar een Ducellier, wat me weer een nieuw verdelerkapje en rotor kostte, maar het zij zo.