Ik reed van mijn werk in Amstelveen naar Hilversum. Vervolgens probeerde ik na 5 minuten de motor weer te starten, maar hij wilde niet starten. Na een kwartier wachten startte hij wel weer, maar brandde het controlelampje veel langer dan normaal (zo'n soort sterretje in een wolkje, dat elke keer kort oplicht zodra je de motor start). Na een minuut rijden hield mijn autoradio ermee op. Ik ben verder gereden en vlakbij mijn huis wilden de knipperlichten niet meer knipperen. Kortom, alles viel langzamerhand uit. Ik ben nog net thuisgekomen gelukkig.
Thuis heb ik de auto in eerste instantie niet aan de praat gekregen. Na hem een tijdje te hebben laten staan. Heb ik het gaspedaal een tijdje ingehouden (zoals de handleiding voorschrijft bij motorproblemen) en hij startte gewoon. Nu vertrouw ik de auto alleen niet helemaal meer.
Is er iemand die mij kan vertellen wat er aan de hand is/was en hoe ik dit op kan lossen?????
ALLE ELECTRONICA VALT STUK VOOR STUK UIT!!!!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 1
- Joined: TueDec28, 2004 10:16:49 PM
euhmmm
die electronica lijkt op het falen van je dynamo.. dus dat je accu onvoldoende bijgeladen word bij lage snelheden
dat geeft een te lage spannning over je accu wat je verlichting en radio laat falen.
het niet starten vd motor kan hier ook wel mee te maken hebben, een motor heeft namelijk een vonk nodig om het benzine/lucht mengsel te kunnen laten ontbranden, en deze vonk zal wel onvoldoende geweest zijn.
echter geef je ook aan dat er een lampje brandde op je dashboard en dat hij wel starte door gas te geven, wat weer duid op een slecht mengsel [te weinig benzine] wat kan duiden op een kapotte lambda sonde [deze sensor zorgt voro het juiste benzine/lucht mengsel]
ga bij jezelf even na onder wat voor omstandigheden de auto niet starten [tempratuur, vocht, lang stilstaan]
als je de beschikking hebt over een multimeter of voltmeter, dan zou ik de accu maar eens doormeten..
deze zou ongeveer 12v moeten geven normaal gesproken.. en ? 14v bij draaiende motor. Laat de motor even een tijdje stationair draaien, ik denk namelijk dat de dynamo onvoldoende bijlaad en de accuspanning dus terug loopt
die electronica lijkt op het falen van je dynamo.. dus dat je accu onvoldoende bijgeladen word bij lage snelheden
dat geeft een te lage spannning over je accu wat je verlichting en radio laat falen.
het niet starten vd motor kan hier ook wel mee te maken hebben, een motor heeft namelijk een vonk nodig om het benzine/lucht mengsel te kunnen laten ontbranden, en deze vonk zal wel onvoldoende geweest zijn.
echter geef je ook aan dat er een lampje brandde op je dashboard en dat hij wel starte door gas te geven, wat weer duid op een slecht mengsel [te weinig benzine] wat kan duiden op een kapotte lambda sonde [deze sensor zorgt voro het juiste benzine/lucht mengsel]
ga bij jezelf even na onder wat voor omstandigheden de auto niet starten [tempratuur, vocht, lang stilstaan]
als je de beschikking hebt over een multimeter of voltmeter, dan zou ik de accu maar eens doormeten..
deze zou ongeveer 12v moeten geven normaal gesproken.. en ? 14v bij draaiende motor. Laat de motor even een tijdje stationair draaien, ik denk namelijk dat de dynamo onvoldoende bijlaad en de accuspanning dus terug loopt
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=3578
Twee topics over hetzelfde onderwerp? :violent1:
Ik ben het trouwens eens met bovengestelde diagnose, dynamo of accu is stuk (mogelijk is ook dat de v-snaar doorslipt, maar dat hoor je meestal wel).
Twee topics over hetzelfde onderwerp? :violent1:
Ik ben het trouwens eens met bovengestelde diagnose, dynamo of accu is stuk (mogelijk is ook dat de v-snaar doorslipt, maar dat hoor je meestal wel).
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Marc01 wrote:http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=3578
Twee topics over hetzelfde onderwerp? :violent1:
Meneer het modje is weer wakker van de kerst Duz ik zal deze verplaatsen oke
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
Citro?nAXDriver wrote:Marc01 wrote:http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=3578
Twee topics over hetzelfde onderwerp? :violent1:
Meneer het modje is weer wakker van de kerst Duz ik zal deze verplaatsen oke
Verwijderd meneer Modje de volgende post ook dan? (dubbelpost!)
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=3578
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 54
- Joined: ThuJul14, 2005 11:22:59 AM
- Location: drenthe
- Contact:
aldodrenthe wrote:Handjes wrote:Accu loopt langzaam leeg doordat de dynamo niet goed meer bijlaadt. Kwestie van revisiedynamo (80 euro) kopen bij een motorelectronicazaak.
Ze hebben er mij een voor 60 pleuries erin gezet
Bij de mijne alleen dat gedeelte met de koolborsteltjes vervangen; 8 eu
Browny heeft trouwens nog een dynamo te koop, zie aangeboden.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage