AX Diesel met Turbo upgraden?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

bokkie wrote:koppakking van staal is nog wel te maken > zelf eentje ponsen uit plaatstaal. maar idd je dieselpomp enz > daar zit ik ook over in. Denk dat er een hele hoop meer werk in zit dan jij denkt (afleidende uit je eerste topic bericht). Als je tijd teveel hebt, is het uiteraard wel het proberen waard :P


Ponsen lukt je niet denk ik, zal dan toch laser of watergesneden moeten zijn, ding moet namelijk echt vlak zijn.
Verder zit je dan met de afdichting van alle kanalen die dr zijn, bij een stalen koppakking zit daar een soort van rubber rand langs, die mis je dan ook nog

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

klopt > met ponsen vervormt je basismateriaal ook nog es in enige mate. Lasersnijden of waterstraalsnijden zou sowieso beter zijn. Het zal nog een hele klus worden om zelf een goeie stalen pakking te maken, maar niet onmogelijk
Ik wil slapend sterven, net als mijn Opa......
niet schreeuwend en huilend zoals zijn bijrijder!

Blaat het niet , dan schaapt 't niet

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ben ook benieuwd, maar een dieselpomp van een 205 1.8 TD zal het toch wel redden?

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

kakanox wrote:ben ook benieuwd, maar een dieselpomp van een 205 1.8 TD zal het toch wel redden?


Das geen TU blok, kan zomaar zijn dat het bij dat blok compleet anders is dan bij een TU dieseltje

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Jooch wrote:Compressie verlagen?, waarom dat joh?
Bij benzine motoren doen ze dat om pingelen te voorkomen, maar een diesel is een en al pingel ;)


Een diesel 1 en al pingel? Zal wel lekker lang mee gaan dan een dieselblok :lol:
Compressie verlagen is tot op zekere hoogte nog niet nodig maar wel sterk aan te raden.

Zomaar ff een turbotje van een 1.6 TD erop knutselen zal in ieder geval niet het resultaat van het filmpje opleveren :lol:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Ben gister naar de bieb geweest en heb daar even wat boeken gehaald over diesel inspuitpompen en turbo techniek.
Raad de diesel liefhebbers aan om ook eens wat boeken hierover te lezen erg boeiend!

Daaruit blijkt dat mijn dieselpomp een drukmeter (aneroid) nodig heeft om te kunnen bepalen of er meer of minder moet worden ingespoten. (aanvankelijk werd deze optie gebruikt voor bergachtige landen, zodat er niet teveel of te weinig werd ingespoten).

De injectors zullen inderdaad ook aangepast moeten worden, de pomp meer brandstof laten toevoeren aan de injectors heeft weinig zin als de injectors het niet kwijt kunnen.


Conclusie:
- Een andere pomp regelen, van een Turbo diesel met drukmeter.
- Andere Nozzles op de injectors, iemand een idee waar die mee uitwisselbaar zijn?
- Die kop ga ik me voorlopig nog geen zorgen om maken. De koppakking zal zeker een zwak punt zijn. Ik ben eerst benieuwd hoe de motor reageerd op de voorgaande aanpassingen.

(ik heb overigens het 1.5 blok)
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

je zit sowieso met de aandrijving van de dieselpomp als je dr een andere pomp ondergooit, je zult de zelfde vertanding en dezelfde afmeting tandwiel moeten gebruiken, anders draait de pomp meer omwentelingen dan de rest van het blok, wat ook niet goed kan zijn lijkt me :D

Met alleen andere injectoren zul je niet ver komen, behalve dan dat je em teveel brandstof gaat voeren, waardoor ie lekker zal gaan lopen walmen, je moet toch ook echt meer zuurstof hebben.

Ik blijf dr bij dat dit een niet haalbare zaak is, er is simpelweg te weinig materiaal voor en het motortje is daar toch te zwak voor

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

niks is onmogelijk Icebyte, het gaat alleen een gigantische lastige klus worden. Ik dacht dat benzinemotoren moeilijker waren in dit soort dingen, door de computer, maar dat valt heel erg mee als ik dit zo eens lees.

Toch ben ik benieuwd hoever Jooch komt. Zou het geen zin hebben om eens bij andere merken met turbodiesels te shoppen?

Denk trouwens eigenlijk dat als je toch met andere merken bezig bent, dat het een leukere uitdaging is om te kijken of je de 1.9 TDI van VW passend krijgt :D

corrado20vt
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriSep16, 2005 8:51:31 PM
Location: oosterhout nb

Post by corrado20vt »

Een stalen koppakking is absoluut nodig maar NIET om compressie te verlagen. Een diesel heeft geen onsteking he maar ontbrand door de hoge compressie. Ga je die verlagen dan ontbrand de diesel dus niet meer en loopt de motor dus niet.

Sleutel woord bij turbo op een diesel is dus alleen meer diesel inspuiten. Dmv andere pomp en verstuivers.







.................denk ik

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

IceByte wrote:je zit sowieso met de aandrijving van de dieselpomp als je dr een andere pomp ondergooit, je zult de zelfde vertanding en dezelfde afmeting tandwiel moeten gebruiken, anders draait de pomp meer omwentelingen dan de rest van het blok, wat ook niet goed kan zijn lijkt me :D


De tandwielen kun je overschroeven, mits hetzelfde merk gebruikt word. Lucas in dit geval.

Met alleen andere injectoren zul je niet ver komen, behalve dan dat je em teveel brandstof gaat voeren, waardoor ie lekker zal gaan lopen walmen, je moet toch ook echt meer zuurstof hebben.


Eeeh daar hebben we een turbo toch voor?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

corrado20vt wrote:Een stalen koppakking is absoluut nodig maar NIET om compressie te verlagen. Een diesel heeft geen onsteking he maar ontbrand door de hoge compressie. Ga je die verlagen dan ontbrand de diesel dus niet meer en loopt de motor dus niet.

Sleutel woord bij turbo op een diesel is dus alleen meer diesel inspuiten. Dmv andere pomp en verstuivers.



Dat is ook meer mijn redenatie, ik kan eens kijken of een koperen pakking ook mogelijk is.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Jooch wrote:
IceByte wrote:je zit sowieso met de aandrijving van de dieselpomp als je dr een andere pomp ondergooit, je zult de zelfde vertanding en dezelfde afmeting tandwiel moeten gebruiken, anders draait de pomp meer omwentelingen dan de rest van het blok, wat ook niet goed kan zijn lijkt me :D


De tandwielen kun je overschroeven, mits hetzelfde merk gebruikt word. Lucas in dit geval.

Met alleen andere injectoren zul je niet ver komen, behalve dan dat je em teveel brandstof gaat voeren, waardoor ie lekker zal gaan lopen walmen, je moet toch ook echt meer zuurstof hebben.


Eeeh daar hebben we een turbo toch voor?


Zou dr niet te hard op gokken dat die tandwielen zo over te schroeven zijn, dikke kans dat de spiebaan dikker is omdat het ook een zwaardere pomp is

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

corrado20vt wrote:Een stalen koppakking is absoluut nodig maar NIET om compressie te verlagen. Een diesel heeft geen onsteking he maar ontbrand door de hoge compressie. Ga je die verlagen dan ontbrand de diesel dus niet meer en loopt de motor dus niet.


Waarom hebben turbo dieselmotoren dan een lagere compressieverhouding dan atmosferische dieselmotoren?
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

IceByte wrote:Zou dr niet te hard op gokken dat die tandwielen zo over te schroeven zijn, dikke kans dat de spiebaan dikker is omdat het ook een zwaardere pomp is


Het gaat me om hetzelfde type pomp, alleen dan met een drukregelaar. Deze zijn later als optie toegevoegd aan diesel inspuitpompen.

Ik zal hem echter wel opnieuw moeten stellen.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

klinkt leuk zo'n project, en alles moet kunnen, maar hoeveel tijd, geld en moeite erin gaat zitten is een tweede.
Succes ermee! Met veel geduld (, geld) en informatie kom je er vast wel.

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

Er waren indertijd volledige kits beschikbaar voor het plaatsen op de 1.4 / 1.5 Diesel van PSA. Misschien met wat Googlen vind je hier meer info over, het heeft alleszins bestaan!

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

kakanox wrote:Denk trouwens eigenlijk dat als je toch met andere merken bezig bent, dat het een leukere uitdaging is om te kijken of je de 1.9 TDI van VW passend krijgt :D

1.9 TDI van VW :?: , niet vloeken hier op het forum SVP :wink:

Lijkt me een leuk project, en alles is haalbaar als je het zelf wilt.
Gaat alleen wel een hoop tijd aan studie inzitten :?

Een goed (werkplaats)boek met gedetailleerde tekeningen van de motor enzo is de "Revue Technique Saxo Diesel (96-00)", hier staat de 1.5D tot in de details beschreven. Enig nadeel is dat het een Frans boek is, het voordeel is dat het boek c.a. 2 tientjes kost, wat een stuk goedkoper is dan de vraagbaak en de Haynes.

Ik ben zelf ook aan het kijken of ik een turbo op mijn motor ga zetten of toch maar een complete TD motor erin knikker :?
Xantia 1.9D Sensation (Import)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Kan niet, bestaat niet.

Suc6 Jooch! Eindelijk eens een origineel project. Zou tof zijn als het je lukte.
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Saxo.VTS.16v wrote:
corrado20vt wrote:Een stalen koppakking is absoluut nodig maar NIET om compressie te verlagen. Een diesel heeft geen onsteking he maar ontbrand door de hoge compressie. Ga je die verlagen dan ontbrand de diesel dus niet meer en loopt de motor dus niet.


Waarom hebben turbo dieselmotoren dan een lagere compressieverhouding dan atmosferische dieselmotoren?


dat vraag ik me idd ook af, al valt het me wel op dat het verschil heel vaak erg klein is! However, als je bij Volkswagen de Golf III gaat bekijken kom je voor de atmosferische 1.9D en de 1.9TD met kleine turbo (75pk) op compressies van 22,5:1, maar zodra het een TDI wordt zit je aan 19,5:1.

Lijkt mij dus dat een diesel met een compressie van net iets onder de 20:1 ook gewoon moet verbranden. De 2.2 HDI van Peugeot zit zelfs aan de 18,0:1... Kwestie van proberen denk ik?

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Dat de compressie verlaagd wordt bij een turbo diesel is om dezelfde reden als bij een turbo benzine, namelijk om pingelen tegen te gaan. Veel mensen denken wel dat een diesel alleen maar pingelt maar dat is niet zo. Als dat wel zo zou zijn is binnen een paar seconden je motor naar z'n grootje. Zelfontbranding door de hoge druk (en temperatuur) is immers geen ongecontroleerde verbranding (=zeer schadelijk).
Als je de compressieverhouding van een moderne turbo benzinemotor vergelijkt met een atmosferische benzinemotor zie je dat het ook maar weinig scheelt.

Een hogere compressieverhouding levert meer rendement. Meer rendement bij eenzelfde cilinderinhoud betekend dus sneller ?n zuiniger.
Oudere motoren hebben een lagere compressieverhouding omdat die niet zo doorontwikkeld zijn als moderne motoren. De vorm van de verbrandingskamer en het inspuitprincipe kan in hoge mate de klopvastheid van de motor beinvloeden!
Het is dus absoluut niet zo dat je bij een oud type motor met een lage compressieverhouding en ouderwets inspuitsysteem zomaar even een turbo erop kunt schroeven omdat deze een net zo lage compressieverhouding heeft als een moderne motor m?t turbo.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Post Reply