wel of geen stappenmotor aanwezig ??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Weetjewel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: MonMar21, 2005 10:12:30 PM
Location: Hoorn (Ghetto_Boogerd)
Contact:

wel of geen stappenmotor aanwezig ??

Post by Weetjewel »

Heren en Dames,

Mijn ax 1.1i allure uit '95 heeft een beetje kuren. wanneer ik de auto start en haar stationair laat lopen is er nix aan de hand. MAAR wanneer ik het gaspedaal aangeraakt heb loopt ze niet meer stationair.. het lijkt dan net alsof je wilt racen als je naast iemand staat bij het stoplicht. Dit houdt niet op na een eindje rijden ofzo...

Nu ben ik net naar de garage geweest en die zeiden dat het de stappenmotor was en dat ze eerst wel goed loopt omdat ze dan op de "choke" loopt. maar na enig navraag blijkt bij mijn ax de stappenmotor geintegreerd te zijn met "het onderhuis" wat al de electronica regelt. Om dit daar te laten vervangen zou dat neerkomen alleen al voor het onderdeel E250.- (ex btw en montage). Nu waren ze erg flauw en wilden ze mij niet laten zien welk onderdeel het was.

Ik ben volgende week de hele week vrij en wil dus kijken of het me lukt om het zelf te vervangen.

DUS als iemand mij kan vertellen hoe het zit.. (liefst met foto's welk onderdeel het exact is)

specs:

Citroen ax 1.1i
bouwjaar 1995
type allure
Helaas is de ax overleden.. maar hij zit mij nog diep in het hart .. Helaas toch geen AX maar een peug 106 1.5d .. Tja moet kilometers maken voor me werk en dat is met bezine niet leuk meer .....

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ik twijfel er aan of het je stappenmotor is, aangezien je auto automatisch staat te revvvven. Maar wat het dan wel is durf ik niet te zeggen.

Hoe vind je je stappenmotor:
Volg je gaskabel naar je injectiehuis.
Daar vind je die ronde beugel waar je gaskabel aan vast zit, als je gasgeeft draait dit ronde ding.
Nou kan je ook zien dat er nog een pennetje tegenaan staat te drukken Welke aangestuurd wordt door je stappenmotor.

of:
Ding is zwart en zit aan de voorkant van je injectiehuis.

hij is trouwens wel gewoon los te vervangen en op de sloop zijn ze gratis. Er is geen verschil tussen 1.1 en 1.4
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Weetjewel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: MonMar21, 2005 10:12:30 PM
Location: Hoorn (Ghetto_Boogerd)
Contact:

Post by Weetjewel »

en op de sloop zijn ze gratis. <= dat zijn nog eens berichten !!!!

thnx

Dennis
Helaas is de ax overleden.. maar hij zit mij nog diep in het hart .. Helaas toch geen AX maar een peug 106 1.5d .. Tja moet kilometers maken voor me werk en dat is met bezine niet leuk meer .....

Weetjewel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: MonMar21, 2005 10:12:30 PM
Location: Hoorn (Ghetto_Boogerd)
Contact:

fotos

Post by Weetjewel »

Image
Image

nu heb ik wel een zwart gevalletje gevonden waar magnetti marelli op staat (waar je dat witte ziet aan de linkerkant)..
is dat het dan ?? want bij mijn gaskabel zit nix eigenlijk ...

grtz,

Dennis
Helaas is de ax overleden.. maar hij zit mij nog diep in het hart .. Helaas toch geen AX maar een peug 106 1.5d .. Tja moet kilometers maken voor me werk en dat is met bezine niet leuk meer .....

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ow je hebt een magneti geval ik had het over bosch. Ja dan is het idd dat kleine zwarte dingetjemet magneti marelli erop. Wat je zo mooi hebt schoongeveegt :wink: Zijn wel moeilijk te vinden op de sloop trouwens. Maar ook een heel stuk kleiner en dus gratiser
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Weetjewel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: MonMar21, 2005 10:12:30 PM
Location: Hoorn (Ghetto_Boogerd)
Contact:

Post by Weetjewel »

dat gratiser valt me nog meer mee ... maar vervangen is dat een kwestie van dat hele blok loshalen en dan vervangen of "schroef" je alleen het magnetti gevalletje los ?
Helaas is de ax overleden.. maar hij zit mij nog diep in het hart .. Helaas toch geen AX maar een peug 106 1.5d .. Tja moet kilometers maken voor me werk en dat is met bezine niet leuk meer .....

Weetjewel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: MonMar21, 2005 10:12:30 PM
Location: Hoorn (Ghetto_Boogerd)
Contact:

Post by Weetjewel »

Dit is het onderdeel wat ik van de sloop heb gehaald ...


Image
Helaas is de ax overleden.. maar hij zit mij nog diep in het hart .. Helaas toch geen AX maar een peug 106 1.5d .. Tja moet kilometers maken voor me werk en dat is met bezine niet leuk meer .....

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ziet er erg freakie uit! :shock:

past zo te zien mooi in je broekzak!

'hallo meneer, ik kom kijken of er toevallig nog een RVS spaghetti spruitstuk op een auto zit..'
"is goed, kijk maar even op het terein"
5min later:
'nee niets gevonden.. tot de volgende keer!'
"tot ziens!"

:twisted:
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja dat is hem en die is volgens mij ook zo van jou injectiehuis te schroeven.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

btw voor je begind, maak eerst alles schoon, dus spuit het blok met een hogedruk reiniger af (of bij een selfcarwash) en haal een paar bussen remmenreiger om alles te ontvetten.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

blok afspuiten met de hogedruk :roll:

ik zou het niet doen! je spuit alle vloeibare pakkingen aan gort en alles wat van zacht rubber is en alle plastic stekkertjes en alles! daar is de ax zooi niet opgebouwd hoor..
Image

Weetjewel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: MonMar21, 2005 10:12:30 PM
Location: Hoorn (Ghetto_Boogerd)
Contact:

Post by Weetjewel »

was idd nog geen 5 mins werk 2 torx schroefjes en los was hij ....
zondag er maar ff op schroeven..

thnx,

Dennis
Helaas is de ax overleden.. maar hij zit mij nog diep in het hart .. Helaas toch geen AX maar een peug 106 1.5d .. Tja moet kilometers maken voor me werk en dat is met bezine niet leuk meer .....

Weetjewel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: MonMar21, 2005 10:12:30 PM
Location: Hoorn (Ghetto_Boogerd)
Contact:

Post by Weetjewel »

Drake wrote:btw voor je begind, maak eerst alles schoon, dus spuit het blok met een hogedruk reiniger af (of bij een selfcarwash) en haal een paar bussen remmenreiger om alles te ontvetten.


zat er maar over te denken om gewoon met het wel bekende "schijtlint" a.k.a. wc papier de boel af te vegen en gewoon te vervangen zeg maar ...

grtz,

Dennis
Helaas is de ax overleden.. maar hij zit mij nog diep in het hart .. Helaas toch geen AX maar een peug 106 1.5d .. Tja moet kilometers maken voor me werk en dat is met bezine niet leuk meer .....

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Met WC-papier krijg je al die stofjes overal op en je weet maar nooit wat die allemaal gaan doen daar... ik jat meestal een theedoek met gaten erin van thuis. Missen ze toch niet :D
Kijk uit, een Cactussssss

Weetjewel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: MonMar21, 2005 10:12:30 PM
Location: Hoorn (Ghetto_Boogerd)
Contact:

Post by Weetjewel »

pcrodent wrote:ik jat meestal een theedoek met gaten erin van thuis. Missen ze toch niet :D


Of zoiets idd ... 8)
Helaas is de ax overleden.. maar hij zit mij nog diep in het hart .. Helaas toch geen AX maar een peug 106 1.5d .. Tja moet kilometers maken voor me werk en dat is met bezine niet leuk meer .....

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ff inspuiten met remreiniger of sileconenspray en dan afdoen met een vochtige doek werkt altijd wel netjes :)

om echt te blingen gewoon inspuiten paar keer en daarna nog es met de staalborstel! maar das niet nuttig.. dan rij je volgende week je koppakking eruit en kan je opnieuw beginnen met schoonmaken ;)
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Schoonmaken wil met met een hogedruk spuit, bij ons in de garage hebben ze iets van een zuur oid, spuit je dr op en bruist echt alles schoon, daarna ff de hogedruk dr op, en bling bling :D

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

ff inspuiten met remreiniger of sileconenspray en dan afdoen met een vochtige doek werkt altijd wel netjes




remmenreiniger mag je nooit op je blok gebruiken, dit tast nml oa je kleppendeksel pakking aan waardoor ie kan gaan lekken, kunstof delen vinden remmenreiniger ook niet lekker,.. koop gewoon een bus motorcleaner die kun je gewoon halen bij een automaterialen zaak en die is er speciaal voor bedoelt.

wat betreft je probleem zoals ik het lees loopt het toeren tal continu op en zakt ie weer,..

ik heb dit gehad bij de starslet van me vriendin toen ik er een ander blok in gelegt heb,

dit heeft niks met de stappen moter te maken volgens mij. voel es aan het rubber van het motortje voel je dat ie op en neer gaat, is dit et probleem niet, want die wisselende toeren komt door dat je sensor geen duidelijk signaal krijg, door bijv valse lucht of te weinig onderdruk

waarschijlijk is dit gewoon een vacuum slang,.. loop ze ff na en kijk voor breukjes en luister of ie ergens valse lucht trekt,..

het kan ook zijn dat er ergens op het inlaat gedeelte een pakking uitligt

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hij heeft nu toch de stappenmotor al op de sloop "gekregen", kan ie net zo goed eerst proberen of dat het was...
Kijk uit, een Cactussssss

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

ja tuurlijk ik zou em ook monteren denk alleen niet dat het probleem verholpen is

Post Reply