Wie kan mij vertellen hoe ik mijn auto zelf kan uitlijnen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Wie kan mij vertellen hoe ik mijn auto zelf kan uitlijnen?
Mijn ax spoort niet helemaal lekker. Vanwege het feit dat ie gekeurd moest worden, en mijn voorwiellagers aan allebei de kanten te horen waren, ben ik naar de sloop gegaan, en heb 2 complete poten gehaald en die onder de ax gezet. (Wist je trouwens dat er verschil in zit tussen het oude type en het nieuwe type?) Ook een gare aandrijfas vervangen door een sloopexemplaar, en nog wat dingetjes gedaan die nodig waren voor de apk. Auto is er in 1 keer doorheengekomen, maar: Door die andere poten spoort ie nu niet meer helemaal lekker. Hij trekt iets naar rechts bij het optrekken, en in scherpe bochten hoor je bij relatief lage snelheden al bandengepiep. Heb zelf t idee dat mijn linkervoorwiel een beetje te veel naar buiten wijst. Dus mijn vraag: Is er iemand die weet hoe je zelf een ax uit kan lijnen? Heb wel eens iets gehoord over meetlinten en krijt op de weg, maar dat verhaal is mij niet helemaal duidelijk.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
zelf uitlijnen moet je niet aan beginnen!
dit is een heel secuur werkje dat echt op tiendes van graden kan uitkomen.. gewoon door een bedrijf laten doen.. als je zo blijft rijden slijten je banden heel raar, is de wegligging belabberd (zoals je zelf ook al aangeeeft) en is er grote kans dat er dingen kapot gaan!
als je toch iets wilt doen, de spoorstangen kan je langer en korter maken door het uiteinde (de stuurkogel) te draaien
deze zit vast met een borgmoer
dit is een heel secuur werkje dat echt op tiendes van graden kan uitkomen.. gewoon door een bedrijf laten doen.. als je zo blijft rijden slijten je banden heel raar, is de wegligging belabberd (zoals je zelf ook al aangeeeft) en is er grote kans dat er dingen kapot gaan!
als je toch iets wilt doen, de spoorstangen kan je langer en korter maken door het uiteinde (de stuurkogel) te draaien
deze zit vast met een borgmoer
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
1.4deetje wrote:Ik zou er ook niet aan beginnen, luistert echt heel nauw.
En het kost je een paar tientjes maar dan gaan je bandjes waarschijnlijk ook veel langer mee
bij ons kost dit 45 euro meen ik.
en dat is bij euromaster.
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
Zo, vandaag eindelijk er aan toe gekomen om de auto uit te laten lijnen.
Ik had een poosje terug een afspraak gemaakt bij de kwik flut hier in Nieuwegein. Toen kon het niet ivm mensen die daar op vakantie waren enzo, dus toen in overleg een afspraak gemaakt voor vandaag. Ik had natuurlijk kunnen weten dat ik eigenlijk niet naar de kwik flut moet gaan, want ik heb al heel veel verhalen gehoord, maar goed, ik woon pas sinds kort hier, dus ik dacht: andere vestiging, nieuwe ronde, nieuwe kansen...
Afspraak om 0800, eerst ff koffie, met een praatje. Begon ie moeilijk te doen dak erbij wilde blijven..." Ja en de eerste monteurs komen pas om half 9, en ja de vakantiedrukte... voordat ie klaar is is het half 12... je kan evt een fiets meekrijgen..." Toen ging ie een rondje om mn auto lopen.... "waarom moet ie eigenlijk uitgelijnd worden??" Ik zei dus t hele verhaal dat mn veerpoten vervangen waren enzo blablabla... "ach, een ax valt niet zoveel aan uit te lijnen, je kan beter gewoon doorrijden..."
Kortom, om 0815 uur reed ik onverichte zaken weer weg daar. Ook fwik flut Nieuwegein is een ballentent.
Toen ben ik naar Amersfoort gereden, waar ik vanwege werk enzo moest zijn. En daar binnen gewandeld bij profile. Na mn verhaal gedaan te hebben, schoten ze daar echt gewoon keihard in de lach. Ik kon mn auto direct laten staan, en kreeg een leenautootje mee. Ik vroeg er niet eens om. Ff naar de dealer geweest in de tussentijd voor een nieuw slangetje voor de carterventilatie en toen ff op de koffie bij mn ouders. Rond een uurtje of half 12 terug gereden alwaar mn auto nog op de brug stond. Beetje een praatje gemaakt, en t was volgens de mannen daar echt geen overbodige luxe om de boel te laten lijnen, want hij was compleet buiten alle toleranties enzo. Hij zag toen dat ik die slang in mn handen had voor de carterventilatie, en die drukte ie dr ook nog ff op voor mij. Al met al dus een enerverend ochtendje. Maar eind goed al goed.. De ax gaat weer rechtuit als een kaars en snaarstrak door de bocht!!
Maar goed, kwik fit bewijst t bij mij maar weeer eens... het zijn professionele beunhazen!
Ik had een poosje terug een afspraak gemaakt bij de kwik flut hier in Nieuwegein. Toen kon het niet ivm mensen die daar op vakantie waren enzo, dus toen in overleg een afspraak gemaakt voor vandaag. Ik had natuurlijk kunnen weten dat ik eigenlijk niet naar de kwik flut moet gaan, want ik heb al heel veel verhalen gehoord, maar goed, ik woon pas sinds kort hier, dus ik dacht: andere vestiging, nieuwe ronde, nieuwe kansen...
Afspraak om 0800, eerst ff koffie, met een praatje. Begon ie moeilijk te doen dak erbij wilde blijven..." Ja en de eerste monteurs komen pas om half 9, en ja de vakantiedrukte... voordat ie klaar is is het half 12... je kan evt een fiets meekrijgen..." Toen ging ie een rondje om mn auto lopen.... "waarom moet ie eigenlijk uitgelijnd worden??" Ik zei dus t hele verhaal dat mn veerpoten vervangen waren enzo blablabla... "ach, een ax valt niet zoveel aan uit te lijnen, je kan beter gewoon doorrijden..."
Kortom, om 0815 uur reed ik onverichte zaken weer weg daar. Ook fwik flut Nieuwegein is een ballentent.
Toen ben ik naar Amersfoort gereden, waar ik vanwege werk enzo moest zijn. En daar binnen gewandeld bij profile. Na mn verhaal gedaan te hebben, schoten ze daar echt gewoon keihard in de lach. Ik kon mn auto direct laten staan, en kreeg een leenautootje mee. Ik vroeg er niet eens om. Ff naar de dealer geweest in de tussentijd voor een nieuw slangetje voor de carterventilatie en toen ff op de koffie bij mn ouders. Rond een uurtje of half 12 terug gereden alwaar mn auto nog op de brug stond. Beetje een praatje gemaakt, en t was volgens de mannen daar echt geen overbodige luxe om de boel te laten lijnen, want hij was compleet buiten alle toleranties enzo. Hij zag toen dat ik die slang in mn handen had voor de carterventilatie, en die drukte ie dr ook nog ff op voor mij. Al met al dus een enerverend ochtendje. Maar eind goed al goed.. De ax gaat weer rechtuit als een kaars en snaarstrak door de bocht!!
Maar goed, kwik fit bewijst t bij mij maar weeer eens... het zijn professionele beunhazen!
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
De vriendin van een maatje van me had haar auto 2 jaar geleden laten klaarmaken voor de zomervakantie. Zo'n zomerklaarbeurt....
Komen ze aan in frankrijk,achterwiellager verbrand... Kom daar maar eens aan kia onderdelen.
Allemaal wel goed gekomen uiteindelijk, (met veel dreigen enzo) maar sindsdien erg argwanend over de kwik kwek en kwak fit. Ik hoopte erop dat in deze vestiging iets snuggerder "monteurs" zouden rondlopen. Misschien is dat ook wel zo, want ze haakten al af voordat ze uberhaupt begonnen waren. En das misschien maar goed ook!
Komen ze aan in frankrijk,achterwiellager verbrand... Kom daar maar eens aan kia onderdelen.
Allemaal wel goed gekomen uiteindelijk, (met veel dreigen enzo) maar sindsdien erg argwanend over de kwik kwek en kwak fit. Ik hoopte erop dat in deze vestiging iets snuggerder "monteurs" zouden rondlopen. Misschien is dat ook wel zo, want ze haakten al af voordat ze uberhaupt begonnen waren. En das misschien maar goed ook!
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"