Koppeling na de Koppakking

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

ogbi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatAug13, 2005 1:06:10 PM
Location: Wolfheze

Koppeling na de Koppakking

Post by ogbi »

Dag mensen

Ik ben een tijd op het Citroen forum bezig, ten tijde van het vervangen van de koppakking (met fotoreportage) heeft mij dit zeer geholpen. Nu, 1,5 maand na de koppakking ligt de koppeling er uit . Ik heb reeds vele postings gekeken en zag dat ze oud waren (maart) en niet veel te lezen over tips ed. Nu heeft het Citroen forum ons erg veel geholpen maar hoe meer kennis hoe beter. Ik ben zelf slechts assistent van een techneut maar ben erg benieuwd naar tips en trucs bij het vervangen van de koppeling, ervaringen delen hoort dacht ik bij een forum dus.... Laat weten waar jullie tegenaan liepen, wat makkelijjk ging, speciaal gereedschap, trucs enz...enz

Alvast bedankt
Altijd weer leuk (als 'ie het doet tenminste)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

tips bij een het vervangen vd koppeling;

het makkelijkst vind ik het om de hele motor eruit te halen, of iig te laten zakken tot op de grond.. het merendeel moet toch los, maar anders is de bak er terug opkrijgen echt niet leuk!

verder zitten de schakelstangetjes geklikt, daar een steeksleutel onderzetten zodat ze losgaan werkt heel handig!

olie bijvullen moet aan de zijkant, maar daar heb je een vierkante sleutel voor nodig.. deze zijn lastig te krijgen (8mm vierkant). anders kan je altijd nog olie aftappen door de assen eruit te halen en olie erin doen via het ontluchtingsgat aan de bovenkant.

naven zitten vast.. hiervoor heb je een dop30 nodig, met OF een verdomd goede ratel, of gewoon een lang stuk buis waar je kracht mee kan zetten.. erop staan/springen is niet gek!

de fussee's kunnen ook goed vast zitten, zorg voor een euhmm tsja hoe heet zo'n ding, soort bijtel maar dan om stenen te splijten en een stukkie harder? maar om dus de klauw die om de fussee zit los te tikken.. daarna gewoon hoop schelden/vloeken en de fussee los maken.

goed gereedschap is het halve werk. zorg dus ook voor een goede inbus 8 sleutel (het liefst 1 die op een ratel kan) om de bak los te schroeven!

verder; SUCCES!
Image

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Met bovenstaand antwoord kan ik me wel vinden, behalve dat de complete motor gedemonteerd wordt.
Ik heb al een paar keer een versnellingsbak vervangen. Dat is een kwestie van de versnellingsbak losmaken van het motorblok en deze aan de onderkant weg laten zakken. Motorblok hoef je dan niets aan te doen. En dat scheelt een hele hoop tijd.

ogbi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatAug13, 2005 1:06:10 PM
Location: Wolfheze

Post by ogbi »

Er is vandaag -op afstand- gedebatteerd over mijn probleem. Een monteur melde dat OOK de bak vervangen moest worden omdat de bakolie donker van kleur was. Als dit klopt ben ik nog verder van huis want dan moet ik ook nog eens een ruilbak voor 75 erbij tellen... Maar, ik heb nooit iets vreems aan het schakelen gemerkt, de koppeling slipte nooit. Het schakelenen ging de laatste tijd af-en-toe moeilijk, maar dat was de laatste 2 maanden. Ineens wilde het niet meer, zo plots was het afgelopen. Maar, moet de bak ook vervangen worden??? Wat zijn daarvoor de richtlijnen bij donkere bakolie?
Altijd weer leuk (als 'ie het doet tenminste)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Lijkt me een beetje vreemd bakolie word na een paar jaar vanzelf wat donkerder
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

ogbi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatAug13, 2005 1:06:10 PM
Location: Wolfheze

Post by ogbi »

de bakolie was bijna zwart maar heel vloeibaar en nog nooit ververst
Ik vind het zo vreemd dat een goed schakelende bak vervangen zou moeten worden???? Die koppeling (die dus nooit slipte) heb ik mij bij neergelegd maar die hele bak.... 148000km heeft de AX gereden. Ik verbaas mij er ernstig over. Meer ervaringen?
Altijd weer leuk (als 'ie het doet tenminste)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

bak vervangen lijkt mij echt onzin :?

er rijdt iemand rond met een hoorbaar hoofdlager omdat die bak drooggelopen heeft en zelfs die schakelt nog goed/rijdt nog goed.. dus een goede en stille bak vervangen omdat er donkere olie inzit? neej dat lijkt me echt onzin!

tis maar een ax hoor :D geen porsche.. en anders liggen er hier nog 2 bakken te koop en in het noorden iig ook nog 1tje.. voor minder zeg maar.
Image

ogbi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatAug13, 2005 1:06:10 PM
Location: Wolfheze

Post by ogbi »

Gaat een bak gemiddeld niet zo'n 500k mee? Ik heb echt geen gekke dingen ermee gedaan. Ik heb in de autoverhuur gezeten, vrachtwagens gereden en verhuurt, ik weet donders goed hoe ik technisch o vestandig mogelijk moet rijden, weet ook wanner er iets niet goed aanvoelt, maar de bak.... Ik twijfel ernstig
Altijd weer leuk (als 'ie het doet tenminste)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik zou m pas vervangen als hij echt vaststaat...

ik denk namelijk niet dat die kapot is.. zeker niet met zo'n stand!
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tja 1 ding is zeker

de bak moet eraf om je koppeling te bekijken.
Is het de koppeling niet, of je drukgroepPlagetje niet,

dan kan je denken aan een Bak ja.

of je koppelinskabel is kapot :lol: (gister meegemaakt)
Last edited by Joost on SunAug14, 2005 9:30:17 AM, edited 1 time in total.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ogbi
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: SatAug13, 2005 1:06:10 PM
Location: Wolfheze

Post by ogbi »

als het de kabel is vreet ik mezelf op.....
Altijd weer leuk (als 'ie het doet tenminste)

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

A.s. donderdag ga ik de bak demonteren, graag tips voor het demonteren van de fusee bevestiging, dat kon nog weleens een probleem worden had ik begrepen.

Het geheel ziet er zo uit, is het een kwestie van die bout losdraaien en de boel draagarm naar beneden trekken. Of is het makkelijker de complete draagarm te demonteren, 3 bouten zo te zien?

Heeft iemand het Haynes AX boek?

Image

Image
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

moertje los
boutje eruit
stuur naar buiten draaien
lang stuk hout en een hamer
harde klap op de draagarm naar beneden gericht!
draagarm los van de veerpoot.
Je hebt geen stabistang dus wat dat betreft een eitje.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

blueduck
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 396
Joined: ThuAug04, 2005 2:29:31 AM
Location: Nieuwegein

Post by blueduck »

Hee zx 1.4i! Jij ook hier?? hahaha :lol: Ik heb laatst voor het vervangen van mn aandrijfas die fusee losgehad. Stelt niet zo heel veel voor.
Je hebt een steek/ring sleutel 13 2x nodig.
Het wiel proberen zo hoog mogelijk op te krikken.
Een sterk lang stuk pijp. (ik heb er 2 tafelpoten voor aan elkaar gelast)
Demonteer het wiel.
Draai de bout en de moer van bij die fusee los.
Steek de lange pijp over het stuk ijzer vaarvan ik de naam niet weet, maar de fuseepen zit eraan vast. In ieder geval moet die staaf tot onder de auto komen, zodat je kracht kan zetten. Als je de zojuist losgedraaide bout hebt verwijderd, dan zou je met wat lompe kracht de hele boel naar beneden moeten kunnen drukken, waardoor de fuseepen uit de fusee schiet.
Heb voor de apk op mijn ax dit truukje aan beide zijden uitgevoerd, vanwege het feit dat mn voorwiellagers gaar waren, en ik van de sloop de complete veerpoot heb gehaald met lagers en al. (goedkoper en makkelijker dan nieuwe lagers persen, heb zelf nl geen pers)
Afgezien van het gedonder met mn aandrijfas, was ik bij elkaar in 2 uurtjes klaar met dit klusje. En dat is incl ouwehoerpauze.
Ax 1.1 tge "Prullenbak Op Wielen"

ZX1.4i
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 355
Joined: TueAug16, 2005 1:23:20 AM

Post by ZX1.4i »

blueduck wrote:Afgezien van het gedonder met mn aandrijfas, was ik bij elkaar in 2 uurtjes klaar met dit klusje. En dat is incl ouwehoerpauze.

We zijn met z'n vieren, dus het zullen wel meerdere ouwehoerpauzes worden :wink:

Hoe dik waren die tafelpoten, ik bedoel hiermee de buitenafmeting?
Xantia 1.9D Sensation (Import)

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

q01z wrote:.........olie bijvullen moet aan de zijkant, maar daar heb je een vierkante sleutel voor nodig.. deze zijn lastig te krijgen (8mm vierkant)............


Tip: slijp een grote imbussleutel af.....op 8 in het vierkant. 8)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Tom wrote:
q01z wrote:.........olie bijvullen moet aan de zijkant, maar daar heb je een vierkante sleutel voor nodig.. deze zijn lastig te krijgen (8mm vierkant)............


Tip: slijp een grote imbussleutel af.....op 8 in het vierkant. 8)



tip 2 koop een sleutel bij P heijl voor 2,95 dan heb je hem voor altijd :)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hierboven wordt ergens beschreven (door blueduck) hoe je een fussee los kan halen op de beun manier, namelijk door een stuk staal er tussen te wrikken en dan uit elkaar te trekken/duwen als het ware..

dat zou ik niet op die manier doen, zeker niet als je eerst de klauw even losgemaakt hebt! anders trek je namelijk je hele fussee naar de donder :roll:
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hmm, ff of the record; hoe zou jij het dan doen?
ik heb het namelijk ook zo gedaan met de arm van de krik....
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Rio97 wrote:Hmm, ff of the record; hoe zou jij het dan doen?
ik heb het namelijk ook zo gedaan met de arm van de krik....


ik tik die klauw altijd zo ver mogelijk open.. ik heb een spits stuk staal wat ik ertussen kan slaan (soort bijtel maar dan groter zeg maar) en daardoor gaat die klauw iets openstaan... en valt hij er met een beetje geluk zelf al tussenuit!

met wrikken heb ik mijn vorige fussee gesloopt, toen wist ik nog niet hoe het zat
Image

Post Reply