Hoe wordt het rode lampje bij de temp-meter aangestuurd??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Hoe wordt het rode lampje bij de temp-meter aangestuurd??

Post by Marc01 »

Waarvoor is nou precies het rode lampje bij de temperatuurmeter? Hij gaat bij mij aan vlak nadat mijn motor 90 graden is gepasseerd, maar mijn motor wordt niet warmer dan 105 graden (bij 140 km/h).

Ik wil nu dus graag weten wat dat lampje nou precies betekend. Ik ga nl zondag a.s. naar zuid-frankrijk rijden en heb het probleem dan liever opgelost... :?
Last edited by Marc01 on ThuAug18, 2005 2:58:15 PM, edited 2 times in total.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

De sensor die het rode lampje aanstuurt van "TE heet" zit niet op dezelfde plek als de sensor die te temperatuurmeter aanstuurt.

Misschien zit er te weinig koelvloeistof in. Of issie niet goed ontlucht. Dat de vloeistof niet over het hele circuit dezelfde temperatuur is.

Of die sensor doet het gewoon niet goed. Kan natuurlijk ook nog.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Mark wrote:De sensor die het rode lampje aanstuurt van "TE heet" zit niet op dezelfde plek als de sensor die te temperatuurmeter aanstuurt.

Misschien zit er te weinig koelvloeistof in. Of issie niet goed ontlucht. Dat de vloeistof niet over het hele circuit dezelfde temperatuur is.

Of die sensor doet het gewoon niet goed. Kan natuurlijk ook nog.


Waar zit die sensor? Hij is wel goed ontlucht, dus dat kan het niet zijn.

Maar dat lampje is dus alleen een indicator voor oververhitting? Niet toevallig dat dat lampje ook voor bv te weinig koelvloeistof is?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Marc01 wrote:
Mark wrote:De sensor die het rode lampje aanstuurt van "TE heet" zit niet op dezelfde plek als de sensor die te temperatuurmeter aanstuurt.

Misschien zit er te weinig koelvloeistof in. Of issie niet goed ontlucht. Dat de vloeistof niet over het hele circuit dezelfde temperatuur is.

Of die sensor doet het gewoon niet goed. Kan natuurlijk ook nog.


Waar zit die sensor? Hij is wel goed ontlucht, dus dat kan het niet zijn.

Maar dat lampje is dus alleen een indicator voor oververhitting? Niet toevallig dat dat lampje ook voor bv te weinig koelvloeistof is?


bij de type 2 dash heb je een apart lampje voor het koelwaternivo en "te heet". Weet niet of dat bij type1 ook zo is.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Ik heb het ook gehad, precies bij de 130 kilometer per uur... Mijn radiateur was dichtgeslipt. Heb er een nieuwe in gehangen en het probleem was verholpen!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Kakelbont wrote:
Marc01 wrote:
Mark wrote:De sensor die het rode lampje aanstuurt van "TE heet" zit niet op dezelfde plek als de sensor die te temperatuurmeter aanstuurt.

Misschien zit er te weinig koelvloeistof in. Of issie niet goed ontlucht. Dat de vloeistof niet over het hele circuit dezelfde temperatuur is.

Of die sensor doet het gewoon niet goed. Kan natuurlijk ook nog.


Waar zit die sensor? Hij is wel goed ontlucht, dus dat kan het niet zijn.

Maar dat lampje is dus alleen een indicator voor oververhitting? Niet toevallig dat dat lampje ook voor bv te weinig koelvloeistof is?


bij de type 2 dash heb je een apart lampje voor het koelwaternivo en "te heet". Weet niet of dat bij type1 ook zo is.


Ik heb een type 2, maar vlgns mij maar 1 lampje. (rond rood lampje bij de temp-meter.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

FoxHunter wrote:Ik heb het ook gehad, precies bij de 130 kilometer per uur... Mijn radiateur was dichtgeslipt. Heb er een nieuwe in gehangen en het probleem was verholpen!


Maar als de temperatuur rond de 105 blijft hangen, dan koelt ie toch gewoon goed?

hans106xsi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 153
Joined: WedJun16, 2004 10:44:18 PM
Location: emmeloord

Post by hans106xsi »

kan het niet gewoon zijn dat er te weinig in zit en dat aan geeft
't is geen ax maar toch met het zelfde hart

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

hans106xsi wrote:kan het niet gewoon zijn dat er te weinig in zit en dat aan geeft


Het probleem doet zich ook voor als ik hem helemaal heb afgevult. Lampje gaat pas branden als de temp over de 90 graden komt...

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Maar als ie bij 90 graden al aan gaat dan is dat eigenlijk veel te vroeg.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

TB wrote:Maar als ie bij 90 graden al aan gaat dan is dat eigenlijk veel te vroeg.


Idd, dat idee had ik dus ook al. Daarom vroeg ik me af waar dat lampje evt nog maar voor kan zijn.

Lampje is iig niet voor het vloeistof niveau heb ik net ontdekt. Weet iemand misschien waar de sensor zit die het lampje aanstuurd? Is vlgns mij niet dezelfde als die het metertje aanstuurt...
Last edited by Marc01 on SunJul31, 2005 4:59:24 PM, edited 1 time in total.

thommes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunFeb13, 2005 10:05:17 PM
Contact:

Post by thommes »

volgens mij is het lamje van te weinig te zien tussen het rijtje van je acculampje en je olie enz enz. Te heet zal volgens mij aangeduid worden aan de linker kant waar de meter zit. Dat is een klein rond lampje he?

thommes
**Stay Tuned**
Image
Image

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

thommes wrote:volgens mij is het lamje van te weinig te zien tussen het rijtje van je acculampje en je olie enz enz. Te heet zal volgens mij aangeduid worden aan de linker kant waar de meter zit. Dat is een klein rond lampje he?

thommes


Inderdaad, lampje van te weinig zit ergens anders, net even getest.

Maar als ik weet waar de sensor zit voor dat "te heet lampje" kan ik die ff checken.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Onder je thermostaat zit een stekker die je motorblok ingaat. Uit mijn hoofd 2 draden.

Simpel te testen.... Laat je auto gewoon stationair op temperatuur draaien en trek die stekker eruit. Dan zie je vanzelf de meter naar 0 gaan of het lampje uitgaan. Kom je er snel genoeg achter welke het is.

Onder je thermostaat is waar die dikke koelvloeistofslang je motor ingaat.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Mark wrote:Onder je thermostaat zit een stekker die je motorblok ingaat. Uit mijn hoofd 2 draden.

Simpel te testen.... Laat je auto gewoon stationair op temperatuur draaien en trek die stekker eruit. Dan zie je vanzelf de meter naar 0 gaan of het lampje uitgaan. Kom je er snel genoeg achter welke het is.

Onder je thermostaat is waar die dikke koelvloeistofslang je motor ingaat.



Dat is idd de sensor die je temperatuurmeter aanstuurt. Die heb ik al vervangen. Maar ik wil weten hoe dat rode lampje wordt aangestuurd. Omdat hij al bij 90 graden aangaat, dacht ik dat daarvoor ergens anders nog een sensor zit. :roll:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

volgens mij is het draadje op het thermostaathuis voor de meter. en niet voor het lampje
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Joost wrote:volgens mij is het draadje op het thermostaathuis voor de meter. en niet voor het lampje


Dat klopt, die stekker vlak onder het thermostaathuis is voor de meter, maar waarvandaan wordt nou het lampje aangestuurd? :?: :?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Marc01 wrote:
Joost wrote:volgens mij is het draadje op het thermostaathuis voor de meter. en niet voor het lampje


Dat klopt, die stekker vlak onder het thermostaathuis is voor de meter, maar waarvandaan wordt nou het lampje aangestuurd? :?: :?


Op de radiateur zitten 2 sensoren, eentje rechts (als je voor de auto staat) deze is voor de fan (thermoschakelaar). Eentje links, die is voor het koelwater nivo.

Het "te heet" lampje gebruikt volgens mij dezelfde sensor als die van de meter. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je auto idd te warm wordt maar dat de meter een verkeerde temp. aangeeft.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Kakelbont wrote:
Marc01 wrote:
Joost wrote:volgens mij is het draadje op het thermostaathuis voor de meter. en niet voor het lampje


Dat klopt, die stekker vlak onder het thermostaathuis is voor de meter, maar waarvandaan wordt nou het lampje aangestuurd? :?: :?


Op de radiateur zitten 2 sensoren, eentje rechts (als je voor de auto staat) deze is voor de fan (thermoschakelaar). Eentje links, die is voor het koelwater nivo.

Het "te heet" lampje gebruikt volgens mij dezelfde sensor als die van de meter. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je auto idd te warm wordt maar dat de meter een verkeerde temp. aangeeft.


Als dezelfde sensor wordt gebruikt, dan zou dat dus kunnen betekenen dat de aansturing van het rode lampje stuk is?

Ik denk dat de temperatuur op het metertje wel klopt, want bij ca 98 graden slaat de fan aan.

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

:wave UP

weet nog steeds niet wat dat rode lampje aanstuurt :?

Post Reply