Vacuumvervroeging

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
RichardRR
prof AX driver
prof AX driver

Vacuumvervroeging

Post by RichardRR »

He daar,

Ik heb een vraag over het volgende, de vacuumvervroeging (ook wel -er, vacuumdoos). Het begon zo; hij deed het naar mn mening niet maar had nergens last van. Toen begon dat "DING" naast de ecu te klepperen. Deze geeft aan je ecu een singaal door. Je hebt dus dat dingetje, daar zit een vacuumslang op van de vervroeger en van de inlaat. Bij bepaalde zuiging wordt er een klepje verplaatst en weet je ecu wat er gaande is :idea: . Technische details blijven vaag. Ik heb dus sinds dat klepperen van het ding geconcludeerd dat de vervroeging hals werkt --> slangetjes eraf en afgedicht en stekkertje van ding afgetrokken....ZO.

Ik zat nu te denken; wie kan ens ff goed vertellen Wat ie nou precies doet(geen vage details, ik weet er zelf ook een en ander van maar ik wil het ens prcies weten. En ook nog hoe het vervangen moet worden, de vaccuumvervroeger zelf. Ik wil dan bobine etc van mn eigen omzetten deze zijn nl nieuw.

Ik heb et er al met Sander over gehand in Ngein.... misschien zijn er nog meer ervarene. En ga gerust in op technische details hoe ie vervangen moet worden.

Bedankt!
Ax is back

Gerard Maas
Technische Man

Post by Gerard Maas »

Hallo Richard.
Je kan beter eerst aan het slangetje zuigen,als de vacuumvervroeger goed is zuigt hij zich vast,is hij kapot,kan je zuigen tot je een ons weegt.
Blijkt hij kapot,merk je de plaats van de ontsteking en haalt hem eraf.
Dan vanaf de bovenkant het deksel demonteren en de vervroeger losmaken en een nieuwe monteren.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Re: Vacuumvervroeging

Post by Sander »

Dat dingetje is geen sensor maar een klepje. Als je motor op een bepaalde temperatuur komt schakelt je ecu de vervroeging uit. Dit zou beter zijn tegen de vorming van NOx gassen :? . Als dat dingetje begint te tikken schommelt of de motor om die temperatuur heen of de ecu snapt het niet meer of een draadbruik of de temp sensor is dood aan het gaan. Wat ook een optie is, is dat het gewoon zo hoort. Je kan altijd nog dat stekkertje er af trekken dan houd ie op met klepperen. Als je vervroeging het niet doet dan heeft ie veel moeite met een koude start.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Gerard Maas
Technische Man

Post by Gerard Maas »

Ik denk eerder dat hij juist de vervroeging bij een koude motor uitschakelt
om zodoende de motor tegen overbelasting te beveiligen en pas als hij een bepaalde temperatuur bereikt heb de motor tot hogere prestaties toe-
laat.Het klepperen van dat klepje kan een slecht thermocontact zijn of het
klepje zelf of in het laatste geval een vuile aansluiting aan de ECU.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by CitRoel »

Gerard Maas wrote:Hallo Richard.
Je kan beter eerst aan het slangetje zuigen,als de vacuumvervroeger goed is zuigt hij zich vast,is hij kapot,kan je zuigen tot je een ons weegt.
Blijkt hij kapot,merk je de plaats van de ontsteking en haalt hem eraf.
Dan vanaf de bovenkant het deksel demonteren en de vervroeger losmaken en een nieuwe monteren.
'

05-07-2005

Ik geef 'm even een schop...

Bij mij werkt de vacu?mdoos niet, als ik aan de slang zuig kan ik geen onderdruk opbouwen. Nu concludeer ik hieruit dat ie kapot is, kan je deze vacu?mdoosjes nieuw kopen? En waar moet ik dan zijn?
En ik heb gezien dat er verschil in zit bij mij komt er onderuit het doosje een recht mechanisme, bij de ontsteking die ik op de sloop vond een mechanisme met een hoek van 90 graden erin.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

vacu?mvervroeging is apart. bij m'n rode 1.4 had ik 'm aangesloten, scheelde daar wel. bij deze 1.4 maakt het ineens niks uit of ik 'm afdop of niet...

Gerard Maas
Technische Man

Post by Gerard Maas »

Dan ben ik bang dat je het verkeerde merk ontsteking gekocht heb,maar
als hij compleet is past hij er wel op

Post Reply