Wat kan het zijn?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Wat kan het zijn?
Beste AX liefhebbers,
Sinds een paar maanden heb ik ook een AX (uit '87). Twee om precies te zijn, maar 1 carrosserie is zo lek als een zeefje, maar verder nog goed. Een prima donor zou ik zo zeggen.
De eerste maanden was genieten tot hij, ineens zonder te spurtelen, begon uit te vallen als ik net lekker op de snelweg reed. Eenmaal op de vluchtstrook leek het probleem voorbij en startte hij weer. Dit werd steeds erger totdat hij ook slecht ging starten en uiteindelijk helemaal niets meer deed.
Eigenlijk vond ik het allemaal zo erg niet. Ik had een auto vol met reserve onderdelen en heb dan ook met veel plezier geklust. Cabararteur schoongemaakt en onderdelen vervangen, leidingen gecheckt, verdeelkap schoongemaakt etc. Het hielp allemaal niet.
Na wat rond te hebben gevraagt en na dit fantastische forum te hebben geraadpleegd had ik het idee dat het wellicht de koppakking zou zijn. Omdat in de donor een 1.1 zat, het was een 1.0, die veel minder km had gemaakt heb ik besloten de motor in zijn geheel te vervangen. Het was een leuke klus en.....
Als een zonnetje. Tenminste de eerste 500 km. Daarna weer hetzelfde probleem. Na een paar keer op de vluchtstrook ben ik er achter gekomen dat de aarde van de koelvan niet goed contact maakte waardoor deze niet altijd aansprong. Dit opgelost, maar mijn AX takelt weer verder af.
Wat kan het zijn? Toch de koppakking? is deze nu ook kappot nadat de moter een paar keer te warm is geworden? Ik heb niet het idee dat mijn koelslangen echt onder druk staan en ik zie ook geen witte drap in mijn olie. Is het de ontsteking? Hoe controleer ik dat?
Een lang verhaal, veel vragen. WIe kan mij helpen?
Geluk, Freek
Sinds een paar maanden heb ik ook een AX (uit '87). Twee om precies te zijn, maar 1 carrosserie is zo lek als een zeefje, maar verder nog goed. Een prima donor zou ik zo zeggen.
De eerste maanden was genieten tot hij, ineens zonder te spurtelen, begon uit te vallen als ik net lekker op de snelweg reed. Eenmaal op de vluchtstrook leek het probleem voorbij en startte hij weer. Dit werd steeds erger totdat hij ook slecht ging starten en uiteindelijk helemaal niets meer deed.
Eigenlijk vond ik het allemaal zo erg niet. Ik had een auto vol met reserve onderdelen en heb dan ook met veel plezier geklust. Cabararteur schoongemaakt en onderdelen vervangen, leidingen gecheckt, verdeelkap schoongemaakt etc. Het hielp allemaal niet.
Na wat rond te hebben gevraagt en na dit fantastische forum te hebben geraadpleegd had ik het idee dat het wellicht de koppakking zou zijn. Omdat in de donor een 1.1 zat, het was een 1.0, die veel minder km had gemaakt heb ik besloten de motor in zijn geheel te vervangen. Het was een leuke klus en.....
Als een zonnetje. Tenminste de eerste 500 km. Daarna weer hetzelfde probleem. Na een paar keer op de vluchtstrook ben ik er achter gekomen dat de aarde van de koelvan niet goed contact maakte waardoor deze niet altijd aansprong. Dit opgelost, maar mijn AX takelt weer verder af.
Wat kan het zijn? Toch de koppakking? is deze nu ook kappot nadat de moter een paar keer te warm is geworden? Ik heb niet het idee dat mijn koelslangen echt onder druk staan en ik zie ook geen witte drap in mijn olie. Is het de ontsteking? Hoe controleer ik dat?
Een lang verhaal, veel vragen. WIe kan mij helpen?
Geluk, Freek
Nog geen nadeel aan een AX gevonden!
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
ik denk eerder dat er iets mis is met je ontsteking als ie zomaar ineens uitvalt. die koelvloeistof vliegt er in de meeste gevallen uit als ie een keer goed aan de kook is geweest. houd het koelvloeistofniveau eens in de gaten. als je nooit hoeft bij te vullen en hij rookt niet wit lijkt het me h??l sterk dat er iets mis is met je koppakking.
Idd even controleren of dat ie vonkt. Misschien is er wel een probleem met je benzinepomp of benzinefilter. Als die niet goed zijn gaat ie ook sputteren.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
als je koppaking kapot s
en als dit aan de buitenkant van de pakking is
dan heb je kans dat er vloeistof op de boufies likt
en dat hij daardoor miss uitvalt
of dat hij in de cilinders zelf lekt
en als hij dus te warm s geweest
dan moet je je kop ff laten vlakken bij een motoren revise bedrijf
verstandig s dan ook om hem af te laten persen.
zo controleer je of er geen scheurtjes in het blok zitten..
dan nieuwe pakkingen en in mekaar bouwen maar weer
en als dit aan de buitenkant van de pakking is
dan heb je kans dat er vloeistof op de boufies likt
en dat hij daardoor miss uitvalt
of dat hij in de cilinders zelf lekt
en als hij dus te warm s geweest
dan moet je je kop ff laten vlakken bij een motoren revise bedrijf
verstandig s dan ook om hem af te laten persen.
zo controleer je of er geen scheurtjes in het blok zitten..
dan nieuwe pakkingen en in mekaar bouwen maar weer
Allereerst ontzettend bedankt voor de antwoorden. Ik ga zo weer even aan de slag met dit heerlijke klus weer. Waar te beginnen? Even jullie antwoorden langs.
Witte rook uit de uitlaat is niet het geval, maar een goed zicht op het koelstof niveau heb ik nog niet aangezien ik hem net weer heb gevuld en nog niet echt er mee heb gereden.
Vonken bij de Bougies zijn prima. En brandstof toevoer probleem lijkt me zelf niet. Hij sputterd niet maar stopt er gelijk mee (alsof het contact sleuteltje wordt uitgedraaid).
Olie verbruikt ie vrijwel helemaal niet en koelvloeistof kan ik dus nog niet zo goed beoordelen.
Dus ontstekingsmodule controleren. Hoe doe ik dat?
En toch maar even naar de kop kijken of deze krom is.
Witte rook uit de uitlaat is niet het geval, maar een goed zicht op het koelstof niveau heb ik nog niet aangezien ik hem net weer heb gevuld en nog niet echt er mee heb gereden.
Vonken bij de Bougies zijn prima. En brandstof toevoer probleem lijkt me zelf niet. Hij sputterd niet maar stopt er gelijk mee (alsof het contact sleuteltje wordt uitgedraaid).
Olie verbruikt ie vrijwel helemaal niet en koelvloeistof kan ik dus nog niet zo goed beoordelen.
Dus ontstekingsmodule controleren. Hoe doe ik dat?
En toch maar even naar de kop kijken of deze krom is.
Nog geen nadeel aan een AX gevonden!
Zou het niet gewoon smerigheid in je tank kunnen zijn waardoor de sproeier verstopt, dat zou verklaren waarom het met allebei de blokken is. Lang voordat je blok oververhit raakt moet het waarschuwingslampje in je dash gaan branden, dus als dat niet gebeurt is zal het wel meevallen. Je kan het wel testen, met een koude moter de dop van de radiateur schroeven en dan starten, als er druk opstaat of het water borrelt is je kop lek.
Met strepen ga je harder.
Lampje heeft inderdaad nog niet gebrand. Cabarateur heb ik al schoongemaakt en doorgeblazen en het filter tussen de tank en benzinepomp zit altijd vol brandstof, dus brandstof toevoer lijkt OK.
Gisteren koelvloeistof bijgevuld en wel wat witte rook, maar hij heeft wel een tijdje dus stil gestaan. Starte wel netjes in 1 keer.
Kan ik de ontstekingsmodule testen/doormeten? De ontstekingsmodule is ook van belang bij het starten (?) en dat doet ie over het algemeen goed. Kan het dan kloppen dat ie stuk is?
Gisteren koelvloeistof bijgevuld en wel wat witte rook, maar hij heeft wel een tijdje dus stil gestaan. Starte wel netjes in 1 keer.
Kan ik de ontstekingsmodule testen/doormeten? De ontstekingsmodule is ook van belang bij het starten (?) en dat doet ie over het algemeen goed. Kan het dan kloppen dat ie stuk is?
Nog geen nadeel aan een AX gevonden!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 66
- Joined: MonJun07, 2004 2:24:59 PM
- Location: Buiten Nederland
- Contact:
Ontstekingsmodule ja, die kans is zo'n 80%. Ik heb net de ontstekingsmodule van mijn pug 405 vervangen. Zonder enige vorm van waarschuwing liet die 5 a 6 min na de koude start de motor stoppen. Gezien dat ik al eerdere ervaring met die modules heb (van m'n AX) duurde het niet lang voor mij om daar de oorzaak te zoeken. Dat bleek dus juist. Bij een motortemp. van zo'n 70 graden (die module zit aan een deel van het blok geschroefd) gaf ie het gewoonweg op. Daarna liep de temp. iets meer op en deed ie het weer.
Andere module (nieuw en kost zo'n 50 euries) er in en probleem verholpen.
Plus dat ie veel rustiger loopt.
O ja, en ben mijn AX ging ie dus langzaam slechter lopen, stotteren en op het eind liep is nog op slecht 2 cylinders (vanwege het dubbel-vonk ontsteek-principe). Zelfde verhaal, vervangen (doormeten is wel mogelijk maar dan moet je precies weten wat die module bevat) en weer gaan met die bak.
Andere module (nieuw en kost zo'n 50 euries) er in en probleem verholpen.
Plus dat ie veel rustiger loopt.
O ja, en ben mijn AX ging ie dus langzaam slechter lopen, stotteren en op het eind liep is nog op slecht 2 cylinders (vanwege het dubbel-vonk ontsteek-principe). Zelfde verhaal, vervangen (doormeten is wel mogelijk maar dan moet je precies weten wat die module bevat) en weer gaan met die bak.
AX GTi: 220km/h eat my dust!