tikkend geluid.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
tikkend geluid.
ik heb laatst tijdens de werkzaam heden op de A59 iets ontdekt aan me auto.
ik hoorde dat doordat er een vang"muurtje" naast me stond.
als ik rij hoor ik links voor een getik.
naarmate ik harder ga rijden gaat het tikken steeds sneller.
zodra ik dan iets rem is het weg.
als ik de rem dan weer los laat is het weer terug.
ik zelf dacht dat er iets tegen de velg zat/hing/lag, maar das niet het geval.
ik heb dus eigenlijk geen idee wat het zou moeten zijn.
iemand hier misschien een idee???
ik hoorde dat doordat er een vang"muurtje" naast me stond.
als ik rij hoor ik links voor een getik.
naarmate ik harder ga rijden gaat het tikken steeds sneller.
zodra ik dan iets rem is het weg.
als ik de rem dan weer los laat is het weer terug.
ik zelf dacht dat er iets tegen de velg zat/hing/lag, maar das niet het geval.
ik heb dus eigenlijk geen idee wat het zou moeten zijn.
iemand hier misschien een idee???
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
q01z wrote:controleer toch es of je geen plaklood hebt aan de binnekant van je velg en of dat het niet is dat tikt. of dat niet gebeurd als je remt (dan verschuigt je klauw natuurijk iets)
anders iets in je blokje?
plaklood raakt me remklauw niet.
en anders zou dat wel weg moeten slijten na 2 weken denk ik?
en in het blokje?
lijkt me vrij onlogisch... dan zou het niet tikken.
(als jij rem-blokje bedoelt tenminste)

-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
q01z wrote:ik bedoelde eigenlijk je schijf![]()
hmm..
dan zou die het van begin af aan al moeten doen?
maar ik begrijp niet helemaal wat jij bedoelt denk ik

zou een kromme remschijf een tikkend geluid kunnen maken of is dat alleen "en af en toe" schaaf geluid?
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
Re: tikkend geluid.
Dus:
Hoe meer toeren, hoe sneller het getik.
Remmen (dus minder toeren): is het getik dan minder snel, of helemaal weg
Bij de auto van mn ouders hadden we iets vergelijkbaars, maar daar was het echt alleen maar afhankelijk van het toerental...bleek een bijna afgeknapte klep te zijn...maar ik geloof nie dat dat bij jou het geval is
Hoe meer toeren, hoe sneller het getik.
Remmen (dus minder toeren): is het getik dan minder snel, of helemaal weg
Bij de auto van mn ouders hadden we iets vergelijkbaars, maar daar was het echt alleen maar afhankelijk van het toerental...bleek een bijna afgeknapte klep te zijn...maar ik geloof nie dat dat bij jou het geval is
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
Re: tikkend geluid.
TjizZzuH wrote:Dus:
Hoe meer toeren, hoe sneller het getik.
Remmen (dus minder toeren): is het getik dan minder snel, of helemaal weg
hoe harder rijden, hoe sneller de tik.
bij rem iets intrappen, tik volledig weg.
het is totaal niet toerenafhankelijk.
want als ik de koppeling intrap, (tijdens rijden motor stationair) blijft het tikken...
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
AX_POWAH wrote:aandrijfas denk ik
lijkt me stug.
dan zou die het tijdens iets remmen ook gewoon moeten doen.
ik hoef niet eens echt te remmen.
de rem alleen al een klein beetje intrappen is genoeg.
en als het een aandrijfas zou zijn zou het in bochten helemaal hoorbaar moeten zijn...
lijkt me.
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
ja mijn lood bleef ook een tijdje tikken.. schrok me overigens in het begin rot!
maar als je het alleen hoort als je langs een muurtje rijdt (weerkaatsing) dan is het blijkbaar niet zo hard..
euhmm wiellager? dat met remmen enzo zou dan iets speling betekenen waardoor je m iets anders belast waarna het weer over is?
ik roep ook maar iets.. maar wiellagers tikken toch wel vaker?
maar als je het alleen hoort als je langs een muurtje rijdt (weerkaatsing) dan is het blijkbaar niet zo hard..
euhmm wiellager? dat met remmen enzo zou dan iets speling betekenen waardoor je m iets anders belast waarna het weer over is?
ik roep ook maar iets.. maar wiellagers tikken toch wel vaker?

-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: TueMay10, 2005 2:42:10 PM
- Location: heemstede
Ik heb het zelfde probleem gehad met mn axie... Koppeling intrappen maakt geen indruk, idd harder rijden gaan het tikken ook sneller ?n bij het remmen... is het weg!
Bij mij was uiteindelijk de remklauw het probleem. Die klauw is 'zwevend' en zou over 2 busjes moeten glijden. Bij mij zat 1 busje dusdanig vast dat als je niet remt er telkens 1 remblokje aan het klapperen was.
Wat je dus moet doen is je wiel, remblokken en rijmschijf eraf halen, de remklauw dmv 1 torx bout en 1 normale bout eraf halen. Die 2 bouten zitten door een busje die redelijk soepel moet kunnen bewegen. Probeer dit even en mocht er 1 (of beide) bus(-sen) geen beweging in te krijgen zijn moet je deze eruit zien te krijgen (lang leve de hamer en een doorslag). Even goed schoonmaken en een beetje insmeren met motorolie, busje weer terugplaatsen en kijken of ie weer soepel beweegt. Zo ja, zaakje terugbouwen en hopelijk probleem opgelost!
Succes!
Bij mij was uiteindelijk de remklauw het probleem. Die klauw is 'zwevend' en zou over 2 busjes moeten glijden. Bij mij zat 1 busje dusdanig vast dat als je niet remt er telkens 1 remblokje aan het klapperen was.
Wat je dus moet doen is je wiel, remblokken en rijmschijf eraf halen, de remklauw dmv 1 torx bout en 1 normale bout eraf halen. Die 2 bouten zitten door een busje die redelijk soepel moet kunnen bewegen. Probeer dit even en mocht er 1 (of beide) bus(-sen) geen beweging in te krijgen zijn moet je deze eruit zien te krijgen (lang leve de hamer en een doorslag). Even goed schoonmaken en een beetje insmeren met motorolie, busje weer terugplaatsen en kijken of ie weer soepel beweegt. Zo ja, zaakje terugbouwen en hopelijk probleem opgelost!
Succes!
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
xantiarules wrote:Ik heb het zelfde probleem gehad met mn axie... Koppeling intrappen maakt geen indruk, idd harder rijden gaan het tikken ook sneller ?n bij het remmen... is het weg!
Bij mij was uiteindelijk de remklauw het probleem. Die klauw is 'zwevend' en zou over 2 busjes moeten glijden. Bij mij zat 1 busje dusdanig vast dat als je niet remt er telkens 1 remblokje aan het klapperen was.
Wat je dus moet doen is je wiel, remblokken en rijmschijf eraf halen, de remklauw dmv 1 torx bout en 1 normale bout eraf halen. Die 2 bouten zitten door een busje die redelijk soepel moet kunnen bewegen. Probeer dit even en mocht er 1 (of beide) bus(-sen) geen beweging in te krijgen zijn moet je deze eruit zien te krijgen (lang leve de hamer en een doorslag). Even goed schoonmaken en een beetje insmeren met motorolie, busje weer terugplaatsen en kijken of ie weer soepel beweegt. Zo ja, zaakje terugbouwen en hopelijk probleem opgelost!
Succes!
Ik zou geen motorolie gebruiken, maar iets van kopervet, dat kan toch iets beter tegen de omstandigheden bij je remmen
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 9
- Joined: TueMay10, 2005 2:42:10 PM
- Location: heemstede
IceByte wrote:xantiarules wrote:Ik heb het zelfde probleem gehad met mn axie... Koppeling intrappen maakt geen indruk, idd harder rijden gaan het tikken ook sneller ?n bij het remmen... is het weg!
Bij mij was uiteindelijk de remklauw het probleem. Die klauw is 'zwevend' en zou over 2 busjes moeten glijden. Bij mij zat 1 busje dusdanig vast dat als je niet remt er telkens 1 remblokje aan het klapperen was.
Wat je dus moet doen is je wiel, remblokken en rijmschijf eraf halen, de remklauw dmv 1 torx bout en 1 normale bout eraf halen. Die 2 bouten zitten door een busje die redelijk soepel moet kunnen bewegen. Probeer dit even en mocht er 1 (of beide) bus(-sen) geen beweging in te krijgen zijn moet je deze eruit zien te krijgen (lang leve de hamer en een doorslag). Even goed schoonmaken en een beetje insmeren met motorolie, busje weer terugplaatsen en kijken of ie weer soepel beweegt. Zo ja, zaakje terugbouwen en hopelijk probleem opgelost!
Succes!
Ik zou geen motorolie gebruiken, maar iets van kopervet, dat kan toch iets beter tegen de omstandigheden bij je remmen
Kopervet is idd beter, ik had zelf destijds motor olie gebruikt...
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
xantiarules wrote:Ik heb het zelfde probleem gehad met mn axie... Koppeling intrappen maakt geen indruk, idd harder rijden gaan het tikken ook sneller ?n bij het remmen... is het weg!
Bij mij was uiteindelijk de remklauw het probleem. Die klauw is 'zwevend' en zou over 2 busjes moeten glijden. Bij mij zat 1 busje dusdanig vast dat als je niet remt er telkens 1 remblokje aan het klapperen was.
Wat je dus moet doen is je wiel, remblokken en rijmschijf eraf halen, de remklauw dmv 1 torx bout en 1 normale bout eraf halen. Die 2 bouten zitten door een busje die redelijk soepel moet kunnen bewegen. Probeer dit even en mocht er 1 (of beide) bus(-sen) geen beweging in te krijgen zijn moet je deze eruit zien te krijgen (lang leve de hamer en een doorslag). Even goed schoonmaken en een beetje insmeren met motorolie, busje weer terugplaatsen en kijken of ie weer soepel beweegt. Zo ja, zaakje terugbouwen en hopelijk probleem opgelost!
Succes!
dit zal ik eens gaan proberen morgen.
wat de andere zeggen, over dat plaklood.
als dat goed vast zit op de velg en de klauw niet raakt zal dat geen geluid kunnen geven toch?
iedereen toch bedankt voor de snelle reacties.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
Joost wrote:the lone night rider wrote:niemand die nog een idee heeft wat het kan zijn?
het zijn niet de spijltjes van de vangrail
ik heb vandaag nog even bewust daar geluisterd
dat leek me al stug want hoor het nu overal...
noujah, als het geklapper, gekraak en gebonk rechtsvoor even niet hoorbaar is dan.
durf er nu bijna niet meer mee te rijden zovel herrie maakt ie voor.
alles klapt, kraakt en bonkt tijdens drempels en slechte wegen, en op asvalt begint het nu ook...
vindt het niet leuk meer.

heb nog geen 1 vatsoenlijke goede auto gehad waar niet eerst 1000 euro onderdelen op moeten.
begin hem goed zat te worden.
ik denk er over hem te koop te zetten, verkopen en weer gaan fietsen ofzow.
want als je ziet wat hier allemaal mis mee is...
NIET normaal meer....

maargoed.
even de voorophanging vervangen (als ik nog wat onderdelen kan vinden deze week.) en hopen dat we een end op weg zijn.
en dan gaan bidden voor de keuring met zijn bodem roest.



-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-
- AX liefhebber
- Posts: 277
- Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
- Location: wijk en aalburg
Joris wrote:Hij stond ook voor weinig te koop, moet je niet een nieuwe auto verwachten natuurlijk!!
Maar is het niet meer verantwoord om te rijden? of valt t nog mee?
dat ik geen nieuwe kon verwachten daat weet ik.
dat verwachte ik ook niet.
maar op dit moment klapt en kraakt en bonkt ie zo ontzettend hard dat ik bijna bang ben ermee te rijden.
het klinkt of alles los hangt, echt geen rustgevend gevoel.
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...