koppaking van 1.4 diesel vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

koppaking van 1.4 diesel vervangen

Post by 1.4deetje »

Wie van jullie heeft wel eens de koppakking van een ax 1.4 diesel vervangen?
En hoe lang waren jullie er mee bezig?
Dit omdat ik dinsdagavond ga beginnen om mijn cilinderkop eraf te halen, en als ik dat gedaan heb ga ik de koppeling vervangen :(
Dus wie nog nuttige tips heeft: IK HOOR ZE GRAAG!!!!!!
Alvast bedankt. :wink:
MZZL
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

laat hoe dan ook de kop vlakken en afpersen, koop gelijk de hele pakkingset opnieuw, dus niet alleen de koppakking, maar ook klepdekselpakking en evt andere pakkingen.
Setje nieuwe kopbouten is ook een must

Heel belangrijk, maak de gaten waar de bouten in gaan goed schoon, met remmenreiniger en spuit de boel dan uit met perslucht, daar ben ik de fout mee ingegaan.
Op zich is het demonteren en monteren van de kop niet zo bijster veel werk, je moet alleen de kop laten vlakken, dus die ben je kwijt voor 1 of meerdere dagen.

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

Die gaten schoonmaken had ik niet aan gedacht.
Verder heb ik al afgesproken dat de kop woensdag naar een bedrijf gaat die hem gaat vlakken en weet ik wat allemaal.
Nieuwe bouten had ik ook niet aan gedacht dus die zal ik ook maar ff halen :wink: .
Bedankt voor de tip :)
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Bouten en de gaten zijn cruciaal, bouten kun je sowieso niet hergebruiken, zijn rekbouten, en er is een grote kans dat ze dan breken

De gaten schoonmaken is omdat er anders olie e.d onderin blijft kan staan, en het gevolg is dat de bouten er niet ver genoeg in kunnen, met als gevolg weer een lekkende koppakking, want de olie onderin kan nergens heen.

Bij de dieseltjes komt het allemaal nogal precies, dus maak alles grondig schoon, en zorg dr voor dat alles gemarkeerd is, anders zit je straks met de hele boel die niet meer wil lopen en weer afgesteld moet worden
Last edited by IceByte on SunJun19, 2005 2:24:17 AM, edited 1 time in total.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Icebyte bedoeld dat je de bouten dus WEL moet vervangen, maar vertypt zich.

nog een slimme hint; zoek ff uit in welke peugeot je motorblok ligt en haal de onderdelen bij Peugeot.. is goedkoper!
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

q01z wrote:Icebyte bedoeld dat je de bouten dus WEL moet vervangen, maar vertypt zich.

nog een slimme hint; zoek ff uit in welke peugeot je motorblok ligt en haal de onderdelen bij Peugeot.. is goedkoper!


Dat zou dan de 106 xrd zijn denk ik, daar liggen ook de 1.4 en 1.5 dieseltjes in

zal tikfoutje ff aanpassen :D

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Hoe oud is je distributieriem? Deze moet er toch af dus maar gelijk een nieuwe erop gooien.
Let er ook op dat je alle blokeerpennen op de juiste plaats zet zodat je distibutie niet verspringt.
Image
De krukas blokkering zie je op deze foto niet.

Als je op deze link klikt zie je wat je kan gaan verwachten. Zijn de foto's die ik genomen had toen ik de koppakking verving:

http://members.lycos.nl/axkway/diesel/
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

Mijn distributieriem is pas 38000 km en ongeveer 1,5 jaar oud maar die vervang ik ook maar weer gelijk want als ik toch bezig ben kan ik net zi goed alles in 1 keer doen, dan is hij tenminste weer 100% in orde :) .
Ben trouwens benieuwd of hij wat sneller is als mijn kop gereviseerd is :D .
Wat is de topsnelheid van jullie diesels?
Die van mij gaat wind mee 137 op de teller en bij echte wind tegen gaat hij echt niet harder dan 115 :shock: :shock: .
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

mijn vorige ax diesel ging 155km/u op de vlakke weg en ooit heb ik bergaf en met een zwarte rookpluim 175 gehaald. Normaal moet uwe dat dus ook wel halen.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik kom niet boven de 142 op de klok, met een aardig afgeladen AX

Sneller zal ie dr niet van worden, hij zal hooguit wat beter lopen, dat kan je ook merken als je je kleppen eens goed stelt :D

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

IceByte wrote:Ik kom niet boven de 142 op de klok, met een aardig afgeladen AX

Sneller zal ie dr niet van worden, hij zal hooguit wat beter lopen, dat kan je ook merken als je je kleppen eens goed stelt :D


same here
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

kan je de kop niet laten vlakken bij een diesel? >> meer compressie..

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kop vlakken en kop afvlakken zijn verschillende dingen he Kakanox..

opzich doe je hetzelfde, maar wat je met het vlakken van je kop wilt is dattie weer helemaal recht is.. die paar tiende mm die je dr dan hoogstens afhaalt zijn niet om je compressie te verhogen, meestal wil je dat namelijk helemaal niet!!
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Lijkt me niet wenselijk om bij een diesel de kop te vlakken, aangezien ze al niet zo sterk zijn op de koppakking om dan de compressie nog te verhogen ook

Post Reply