Carburateur zuigt

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Carburateur zuigt

Post by Handjes »

De carburateur van een 1.1 van een vriendin van me zuigt of blaast lucht. Ergens aan de achterkant aan de voet van de carburateur ziet een gaatje. Als je je vinger er op doet, is het geluid weg en loopt hij stukken beter stationair.
Tevens hebben we een losliggend ontluchtings(?)slangetje gevonden dat vanaf de blokje met allerlei slangetjes tegen het wielscherm komt. Alleen past dat slangetje niet op dat gat.

Oftewel: hoort het slangetje er wel te zitten, zo ja, ontbreekt er dan iets? Of hoort er bijvoorbeeld een stationair sproeier in dat gat te zitten?

Weet iemand dat zo?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

blokje met slangetjes tegen wielkast = vacu?mvervroeging.

bij een injectie moet dat op het injectiehuis. bij een carb dus ook op de carb denk ik... maar waar weet ik niet precies. je kan 't bij een injectie ook afdoppen iig, dan is ie alleen iets minder rev-happy geloof ik.

ze zitten iig niet met een tierapje ofzo, dus zal vrij strak gaan.. maar heb je geen AX Carb in de buurt waarbij je ff kan kijken?

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

kakanox wrote:blokje met slangetjes tegen wielkast = vacu?mvervroeging.

bij een injectie moet dat op het injectiehuis. bij een carb dus ook op de carb denk ik... maar waar weet ik niet precies. je kan 't bij een injectie ook afdoppen iig, dan is ie alleen iets minder rev-happy geloof ik.

ze zitten iig niet met een tierapje ofzo, dus zal vrij strak gaan.. maar heb je geen AX Carb in de buurt waarbij je ff kan kijken?

Het slangetje zelf gaf geen resultaat bij afdoppen. Alleen stond de carb dus te blazen/zuigen en daardoor wat onregelmatig te lopen.

Ik heb geen carb in de buurt helaas. Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat daar achterop de carb hoort te zitten.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als je het dichtmaakt en hij loopt dan beter.. waarom doe je dat dan niet permanent? plak er ff ducktape ofzo overheen, ff kijken hoe ie dan loopt...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kakanox wrote:als je het dichtmaakt en hij loopt dan beter.. waarom doe je dat dan niet permanent? plak er ff ducktape ofzo overheen, ff kijken hoe ie dan loopt...


misschien om dat niet de bedoeling is? :)

preciezere info vd carb? en de locatie van het gaatje??

kijk ik ff in mn boekjes ;)
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:
misschien om dat niet de bedoeling is? :)


shit, you might be right... :lol:

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

q01z wrote:preciezere info vd carb? en de locatie van het gaatje??

kijk ik ff in mn boekjes ;)
Boekjes?
Ik heb hier alleen een 3D-tekening uit de Olving, maar daar word ik niet wijzer van. Het betreft dus een Solex carburateur.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mmm ik weet toch zeker dat ik ergens eens schema heb waar instaat hoe die slangetjes moeten lopen..

in mn onderdelen catalogus (jaja ik heb een werkplaats catalogus :)) staat dat er vanaf de achterkant vd carb een slangetje moet lopen naar die dingetjes op je veerpoot zeg maar, dat slangetje wat daar los hangt, dat hoort dus onwaarschijnlijk op je carb.
alleen zegt mijn oude Weber van mn 1.0 dat er daar onderin 2 buisjes met gaten zitten, waar relatief wijde slangen op kunnen? en volgens mij had mijn 1.1carb dat ook!

pfff ik kom dr niet meer op, sorry handjes.. tis al laat
Image

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

q01z wrote:mmm ik weet toch zeker dat ik ergens eens schema heb waar instaat hoe die slangetjes moeten lopen..

in mn onderdelen catalogus (jaja ik heb een werkplaats catalogus :)) staat dat er vanaf de achterkant vd carb een slangetje moet lopen naar die dingetjes op je veerpoot zeg maar, dat slangetje wat daar los hangt, dat hoort dus onwaarschijnlijk op je carb.
alleen zegt mijn oude Weber van mn 1.0 dat er daar onderin 2 buisjes met gaten zitten, waar relatief wijde slangen op kunnen? en volgens mij had mijn 1.1carb dat ook!

pfff ik kom dr niet meer op, sorry handjes.. tis al laat
Mijn vermoeden is dat er een soort verloopstukje op de carb hoor daar. Want het slangetje past niet zonder meer op dat gat/pijpje.

In de Olving staat nog een stationairsproeier getekend ongeveer op die plek. Maar ik kan niet goed zien waar die nu precies hoort op de tekening. Kan zijn dat die sproeier foetsie is. Zo ja, zit ik dan weer met dat vage slangetje.

Is er misschien iemand die zijn motorkap even kan opentrekken?

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Image

Image

Image
Dat slangetje achterdoor komt van dat zwarte ding achter op de carb af wat je op de vorige foto ziet.

Ik heb alle foto's ook nog in groter formaat, en roep ook maar als je nog ergens een foto van moet hebben.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Perfect!

Maarrr. Ik vrees dat ik een stationair sproeier zie aan de achterkant (middelste) foto. Die ontbreekt denk ik. Wordt even naar de sloop.

Slangetje achterlangs zit er wel op.

Rest dus de vraag waar het losliggende slangetje moet.

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

offtopic

Is dit de witte XX-**-** nog steeds??
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

CitRoel wrote:offtopic

Is dit de witte XX-**-** nog steeds??
Yep! Prima gebakje, op een koelingsprobleem na (of de tempsensor moet kapot zijn). Gisteren thermostaat en thermoschakelaar van fan vervangen. En afwachten of het nu beter is. Ontluchten verwarming ging weer eens kl*te (lees: niet).

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Post by CitRoel »

Leuk dat ze 'm nog heeft...

Ontluchten is altijd weer een leuk werkje :wink:
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

gelijk heb je. carburateurs zuigen inderdaad.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Het vermoeden dat er een sproeier ontbrak, bleek juist. Mijn vriendin is naar de sloop gereden en heeft zelf (!) de boel vergeleken. Er bleek een boutje in te horen (geen sproeier). Ze heeft de losliggende slang ook weer ergens aan weten te sluiten, maar ik weet niet precies waar. Hier het ontbrekende schroefje:

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

wat een vrouw..

respect! :)

kijk maar uit, straks aanbid heel de ax club dr! ;)
Image

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

q01z wrote:wat een vrouw..

respect! :)

kijk maar uit, straks aanbid heel de AX club dr! ;)
Een andere vriendin is ook heel bedreven aan het worden. Zelf trommelremmen opengemaakt, koelproblemen proberen op te lossen. Ze zit hier ook op het forum ;). Ja, leuke vriendinnen!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Handjes wrote:
q01z wrote:wat een vrouw..

respect! :)

kijk maar uit, straks aanbid heel de AX club dr! ;)
Een andere vriendin is ook heel bedreven aan het worden. Zelf trommelremmen opengemaakt, koelproblemen proberen op te lossen. Ze zit hier ook op het forum ;). Ja, leuke vriendinnen!


zo, je hebt een hele harem knutselaarsters.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Browny wrote:zo, je hebt een hele harem knutselaarsters.
En nog een vriendin met een 2cv waar ze zelf aan sleutelt. Maar mooi dat ze mij niet helpen :(.

Post Reply