De laatste tijd begint mijn ax vrij veel olie te verbruiken. Denk momenteel bijna een liter op 3000km. Nu ben ik bijna zeker dat het de klepsteelrubbers zijn. Omdat er een blauw wolkje komt bij het starten en als de auto ff stationair draait en je geeft dan gas krijg je dat wolkje ook. Voor de rest dampt de auto niet. Nu weet ik dat klepsteelrubbers niet duur zijn. Maar dat ze wel moeilijk te vervangen zijn. Heeft iemand dit al gedaan en is het een moeilijke klus? En hoe doe ik het het best met gemonteerde of gedemonteerde cilinderkop. Ik doe het liever met gemonteerde kop want mijn cilinderkoppakking is 20.000km geleden vervangen en daar blijf ik liever vanaf.
Greetz
olieverbruik
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Master
- Posts: 1179
- Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
- Location: 's Hertogenbosch
Je zuiger veren kunnen ook versleten of vuil zijn. Daardoor dichten ze niet meer af. Ik weet niet of je veel korte stukjes met je auto rijdt? Je zou eens een reinigingsmiddeltje kunnen gebruiken. Gewoon bij de benzine in de tank gooien. Of tank een tijdje van die V-power of exellium ofzo. Kan best dat het dan ook over gaat.
Klepsteelrubbers is idd een (goed denkbare) optie. Mijn vroegere 205?je luste ongeveer een litertje op 500 km > ook klepseals versleten. Achter me was het een groot rookgordijn als ik flink op het gas stond. Heb niet de moeilte genomen om ze te vervangen omdat het voor mij een tijdelijke oplossing was.
Klepseals zijn te vervangen met kop gemonteerd > cilinders onder druk zetten zodat je kleppen blijven zitten. Zo doen ze dat tenminste met ene Volvo > of dat ook zo voor een AX motor?tje is weet ik niet zeker, maar kan me niet voorstellen dat het niet zo is.
Als je zuigerveren (dermate) versleten zijn, moet je dat ook aan de benzinevervuiling van je olie kunnen zien.
Klepseals zijn te vervangen met kop gemonteerd > cilinders onder druk zetten zodat je kleppen blijven zitten. Zo doen ze dat tenminste met ene Volvo > of dat ook zo voor een AX motor?tje is weet ik niet zeker, maar kan me niet voorstellen dat het niet zo is.
Als je zuigerveren (dermate) versleten zijn, moet je dat ook aan de benzinevervuiling van je olie kunnen zien.
Met Roel eens..
en volgens mij is het best een rotwerkje (kop verwijderen niet.. ben ik aan gewend kost nog half uurtje inclusief randwerk ) maar je hebt een speciale tang ofzo nodig om die klepveertjes te bedienen? ik heb er nog geen zin in gehad! ik zal het binnenkort ook es gaan proberen voor de lol.. met 1 vd 3 blokken die dan liggen weg te rotten in de garage omdat ze verrot zijn
en volgens mij is het best een rotwerkje (kop verwijderen niet.. ben ik aan gewend kost nog half uurtje inclusief randwerk ) maar je hebt een speciale tang ofzo nodig om die klepveertjes te bedienen? ik heb er nog geen zin in gehad! ik zal het binnenkort ook es gaan proberen voor de lol.. met 1 vd 3 blokken die dan liggen weg te rotten in de garage omdat ze verrot zijn
Haal bij de sloper een kop voor een paar tientjes, vernieuw de steels en zuigerveren.... laat em redelijk maximaal vlakken voor wat meer compressie, flow de kop en kleppen ietsje met een dremel(niet de kanalen groter maken maar ze mooi glad maken). Als dit allemaal goed is gegaan heb je een relaxe kop die je dan in 1 dag ombouwd. Staat je ax niet stil en kun je alles relax doen.
Ax is back