1.6 op 1.4 ecu

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

1.6 op 1.4 ecu

Post by edwin ss50 »

zou het ook mogelijk zijn om met een 1.6 op de ecu injectors en inlaatsrpuitstuk en gasklep van een 1.4 te laten draaien, multipoint spul natuurlijk.
of heb je een 1.6 ecu nodig?
injectors en inlaatspruitstuk met gasklep heb ik van een 1.6 maar de ecu niet.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Ja dat loopt. Beetje arm vermoedelijk, misschien moet je wat spelen met de stationair afstelling van de gasklep en krijg je niet het maxiamale vermogen uit je 1.6 maar het koppel loopt al aardig op en het rijdt prima. Heb het al meer dan eens uitgehaald. Het wordt iets mooier als je wat betere software in de 1.4 ecu stopt, dan is de hele handel aangepast aan 1.6

Heb je overigens een hoog of laag compressie 1.6? dus van origine 90 of net iets boven de 100 pk?

P. :)

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

net iets boven de 100, een nfy.

maar dan moet ik gewoon een andere chip erin drukken?


en had je dan de 1.4 injectors en inlaatspruitstuk er op zitten of die van een 1.6?

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Het gaat toch om 1.6 injectie + inlaatgalerij op een 1.4?
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

nee, het gaat om een 1.6 met 1.4 spul erop.
dus 1.4 injectors en inlaatspruitstuk, of 1.6 injectors en inlaatboel (die heb ik ook nog)

maar ik weet niet of dat goed loopt, anders een ander chip in de 1.4 ecu?
of een 1.6 ecu.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

1.6 injectors en een gasklep van een 1.4 of 1.6, zijn namelijk dezelfde diameter, alleen zo nu en dan met een klein blokje er op om de stroming wat te optimaliseren.
En dan gewoon een andere chip in de 1.4 ecu. Heb zelf redelijk goeie ervaringen met 106 xsi groep N software die wat aangepast is.

moet op een nfy goed werken omdat de compressieverhouding redelijk in de buurt zit van de originele 1.4

P. :)

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

en wat kost zon chipie?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

PeterM wrote:1.6 injectors en een gasklep van een 1.4 of 1.6, zijn namelijk dezelfde diameter, alleen zo nu en dan met een klein blokje er op om de stroming wat te optimaliseren.
En dan gewoon een andere chip in de 1.4 ecu. Heb zelf redelijk goeie ervaringen met 106 xsi groep N software die wat aangepast is.

moet op een nfy goed werken omdat de compressieverhouding redelijk in de buurt zit van de originele 1.4

P. :)


euhm.. volgens mij is de compresie verhouding van de 1600 90 pk gelijk aan die van de 1400 multipoint.. maar niet aan die van de 1600 105pk?

heeft het trouwens wel zin om een 1600 te vervangen door de 1400 je gaat er opzich maar een paar pk op voor uit en wat koppel.. maar je hebt geen hoogtoeringe motor meer.. ? of komt dat door het wat zware 1600 vliegwiel? of lul ik nu onzin?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

zoals altijd iets met waarheid en het midden. De multipoint 1400 heeft een hogere compressie dan de 90 pk 1600. Het sneller op toeren komen van de 1400 heeft wel iets te maken met de massa van het vliegwiel, maar op een 1600 past prima een 1400 vliewiel met sportkoppeling.

Met de combinatie hoog compressie 1600 met een licht vliegwiel heb je het felle gedrag weer aardig terug in combinatie met meer vermogen en koppel.

P. :)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

en waar moet je dan zowel aan denken ? kwa vermogen?

en die 1400 met sport koppeling.. omdat de standaart koppeling het niet trekt of omdat het niet past?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

maar kan er niet gewoon een 1.6 koppeling in? die heb ik nog.

en dat vliegwiel maakt toch niet zo veel verschil?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Omdat ik het pas ben wezen uitzoeken weet ik het.

Het 1.6 vliegwiel is loodzwaar onderandere daardoor is het een trage motor.

Een gewone 1400 koppeling rook je waarschijnlijk binnen niet afzienbare tijd op als je je 1.6je gaat kietellen. Je kan de koppeling voor een 1.6 nemen met het vliegwiel van een 1.6 Ik raad je wel aan om die af te laten draaien. National heeft een sportkoppeling voor een 1.6 en OMP waarschijnlijk ook.

Het vermogen van een 1.6 is naar 130 pk te brengen voor hetzelfde geld als dat je een 1.4 naar de 110 brengt. Maar het koppel is gewoon veel hoger.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

maar als ik het 1.4 vliegwiel nou op de 1.6 zet met de 1.6 koppeling?

en ik ga hem toch niet kietelen.


en een 1.6 met het 1.6 vliegwiel is toch niet zo traag?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De 1.6 koppeling is 200mm en de 1.4 180mm Dat past dus helaas niet. Ik was ?40 euro kwijt voor het afdraaien, en hij wordt er wel wat feller van.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

maar een 1.6 is toch zonder veranderingen ook al sneller dan een 1.4

en die gas reactie zal minimaal zijn denk ik, en dit blok komt uit een 106xsi.
die 106 motortjes hebben meer compressie dan die uit een vtr meende ik, en ook meer vermogen. (dit heb ik uit een atezet boekje)
het is een nfy motortje en die uit een saxo is een nfz (staat in het atezet boekje) en een nfy heeft 103 pk en een nfz 90.
en er staan nog meer verschillen in het boekje.


dus ik denk dat zon blokje al wat anders loopt, of misschien al wat veller is dan een vtr motortje.

maar ik zet eerst het 1.6 blokje er zo in, ik ga er eerst niets aan veranderen.

Post Reply