Wat houdt een kleine beurt in?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Gert-Jan
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuFeb17, 2005 12:50:39 PM
Location: Sleeuwijk

Post by Gert-Jan »

Komt die How-To er nog of niet?
Ik zou het persoonlijk wel handig vinden om een hoop van die klusjes in 1 document te zien.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ja, die komt er, maar afgelopen zondag heb ik geen tijd gehad.
spullen liggen dus nog klaar, maar zondag a.s. ga ik waarschijnlijk wakeboarden dus komt t er ook niet van.
Ik ga het waarschijnlijk in etappes doen. Morgenavond waarschijnlijk olie en oliefilter vervangen. Misschien luchtfilter nog ff of nog meer. Ligt eraan hoe snel het gaat en hoe donker het hierna is.

Maar ik ga foto-tjes maken en een verhaaltje typen.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Die vind ik wel grappig > een kleine beurt in etappes :roll:

Ben je waarschijnlijk telkens meer tijd kwijt met gereedschap pakken en opruimen, dan dat je bezig bent met je " kleine beurt" :lol:

Olie moet je toch laten uitlekken > in de tussentijd heb je al je luchtfilter, v-snaar, bougies enz. gedaan.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

bokkie wrote:Ben je waarschijnlijk telkens meer tijd kwijt met gereedschap pakken en opruimen, dan dat je bezig bent met je " kleine beurt" :lol:



dat is wel waar, ik doe het het liefst in ene keer, maar ja, tijdgebrek he.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

m'n luchtfilter heb ik vervangen, net als de veertjes die tussen mijn katalysator en voorpijp naast de pakking zitten. Goede dopsleutel is geregeld, dus ik ga vanavond mijn olie verversen. Maak uiteraard een paar foto-tjes. (van het vervangen van het luchtfilter heb ik al foto-tjes)
Ik merk het echt dat mijn luchtfilter is vervangen.
Had ik maar meer tijd over!

Gert-Jan
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuFeb17, 2005 12:50:39 PM
Location: Sleeuwijk

Post by Gert-Jan »

Hoe gaat het met de werkzaamheden?
Heb zelf afgelopen weekend ook een en ander vervangen: olie+filter, luchtfilter en bougies. Vooral loshalen van luchtfilter is nogal omslachtig, ben helaas vergeten foto's te maken.
Komen die foto's van jou binnenkort nog?

Waar heb je die dop 24 vandaan? Ik moet heb elke keer lenen bij de buurman.

Vergeet niet een nieuwe afdichtring op de carterplug te zetten.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Gert-Jan wrote:Hoe gaat het met de werkzaamheden?
Heb zelf afgelopen weekend ook een en ander vervangen: olie+filter, luchtfilter en bougies. Vooral loshalen van luchtfilter is nogal omslachtig, ben helaas vergeten foto's te maken.
Komen die foto's van jou binnenkort nog?

Waar heb je die dop 24 vandaan? Ik moet heb elke keer lenen bij de buurman.

Vergeet niet een nieuwe afdichtring op de carterplug te zetten.


ik heb gisteren mijn olie en oliefilter vervangen. loshalen van luchtfilter ging bij mij in een half minuutje ofzo. Foto's komen nog idd, heb ik al wel gemaakt maar moet er nog een verhaaltje bij maken.
Die dop 24 kan je gewoon bij de praxis kopen.
Afdichtringetje heb ik idd vervangen, maar was eigenlijk geen rede toe, oude zag er trouwens nog als nieuw uit. Is ook pas 8 maandjes oud ofzo en 10dkm.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Schijn bedriegt, meer zeg ik niet :wink:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ik heb een how-to-tje gemaakt, nog ff zonder foto's maar die komen er wel bij:
Kunnen de technische mensen dit ff checken en eventuele fouten aangeven of ff laten weten als ze denken dat het zo wel moet kloppen:
Olie verversen:
Benodigd:
1. Nieuwe olie (prijsindicatie 20 euro) (3,5 liter) 10W40. Ik kan halfsynthetische olie aanbevelen, maar hier zijn veel meningen over. Iig heb je 10W40 nodig. Bezuinig niet op je olie maar koop een goed, en meestal dus ook duur, merk!
2. Nieuw oliefilter (prijsindicatie 10 euro)
3. Nieuw afdichtringetje voor je carterbak. (NIET VERGETEN!!!)
4. Dop 24 (ook weleens gehoord bij sommige 23)
5. Lege (niet te hoge) bak waar een litertje of 5 inkan. (oude vatenbakkie ofzo)

Stappen:
1. Je plaatst de lege bak onder je carterbak, onder de afdichtplug.
2. Je draait de afdichtmoer los met dop 24.
3. De olie loopt er nu uit in de bak, goed mikken, anders wordt de straat of je oprit smerig.
De afdichtplug mag best in de olie vallen, das het makkelijkst.
4. Als de meeste olie eruit is en het nog een beetje nadruppelt kan je je oliefilter loshalen. Er zit hier gewoon een stuk schroefdraad in het midden dus deze kan je gewoon losdraaien. ( let op: ook hier zit nog zo?n 0,3 liter olie in)
5. Alles goed laten uitlekken, je kan een beetje schudden met je auto
6. Nu kan je de afdichtplug uit de olie vissen en deze MET EEN NIEUWE AFDICHTRING weer terug vastdraaien op de carterbak. Moet goed vast zitten, maar vast is vast, niet doordraaien.
7. Nu kan je ook je nieuwe oliefilter er opzetten. Deze moet je handvast vast draaien. Wel veel kracht zetten met je handen maar niet met grote tangen veel geweld gebruiken.
8. En als laatste de nieuwe olie erin gieten aan de bovenkant.
9. En de ax is voorzien van verse olie.
Last edited by Browny on FriJun03, 2005 1:47:10 PM, edited 1 time in total.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik heb trouwens ook ff me ecu gereset en me auto laten warmpruttelen zonder te gassen.
Dit na het vervangen van de olie, khad luchtfilter toen al een paar dagen ervoor vervangen.
Het kan natuurlijk nooit kwaad maar is dit noodzakelijk en aan te raden of maakt het niet zoveel uit?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ook een how-to (ook nog zonder foto's) voor het luchtfilter.
Ook hiervan wil ik ff vragen of er wat technici kritisch naar kunnen kijken.

Luchtfilter vernieuwen:
Benodigd:
Nieuw luchtfilter en een schroevendraaier (plat of kruis) ligt aan je slangenklemmen.
Luchtfilter kost ong. 15 euro.

Stappen:
1. Draai de slangenklemmen op het injectiehuis en je luchtfilterhuis los.
2. Open de klemmen op het luchtfilterhuis.
3. Je kan nu dit gedeelte voorzichtig optillen als je het afdekplaatje van je ruitenwissermotor verwijderd. Stukje plastic tussen motorkap en voorruit. Deze zit vast met 2/3 schroeven en kan je voorzichtig losklikken.
4. Draai het oude luchtfilter uit de klemmetjes.
5. Nu kan je het oude luchtfilter eruit tillen.
6. En het nieuwe filter plaatsen en weer in de klemmetjes draaien
7. Zet alles weer goed vast zoals het zat en het is voor elkaar.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

TOP. paar kleine tips

Rijd je auto eerst even warm voor je je olie ververst dan loopt het er makkelijker uit.

15W40 kan ook. Rij ik zelf altijd op.

Koop je oliefilter ergens anders :wink:

Als je dat zwarte ding wat tussen je luchtfilterkast en je injectiehuis zit verwijdert kan je makkelijker bij je luchtfilter. Kijk wel uit dat de carterontluchtingsslang niet scheurt. Gebeurt het wel, je kan nog wel rijden zonder.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

thanks voor de aanvullingen, ik gebruik trouwens jouw verhaaltje over kleppen stellen en bakolie verversen ook voor een how-to, dan kan iedereen op de site het snel vinden.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

contactvlak van het oliefilter op je motorblok even schoon poetsen en vuilvrij maken > Kan een lekkage voorkomen.

Voor de rest > toppie :D

Dat olieverhaal is idd dat er vele meningen over zijn. Persoonlijk gooi ik er wat goedkopere olie in. Dit omdat ik niet voor longlife- of lichtloopolie (die 50 tot 70 dkm meegaat) ga betalen terwijl ik elke 20 dkm mn auto een beurt geef.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

bokkie wrote:contactvlak van het oliefilter op je motorblok even schoon poetsen en vuilvrij maken > Kan een lekkage voorkomen.

Voor de rest > toppie :D

Dat olieverhaal is idd dat er vele meningen over zijn. Persoonlijk gooi ik er wat goedkopere olie in. Dit omdat ik niet voor longlife- of lichtloopolie (die 50 tot 70 dkm meegaat) ga betalen terwijl ik elke 20 dkm mn auto een beurt geef.


heb ik er ook tussen gezet.
ik zal van het weekend ff de foto's op me pc zetten en comprimeren, dan zal ik er ff pdf-bestandjes van bakken en mailen naar joost.

Gert-Jan
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuFeb17, 2005 12:50:39 PM
Location: Sleeuwijk

Post by Gert-Jan »

Bij oliewissel moet je nog wel even zeggen dat voordat je de olie eruit laat lopen, ook de dop van de vulopening afhaalt. Dit in verband met vacuum trekken.

Bij vervangen luchtfilter ook meteen even alle plastic pijpen e.d. die naar luchtfilterhuis toe lopen even goed schoonmaken, anders is je nieuwe filter binnen de korste keren weer vies.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

olievuldop hoeft niet los. Carterontluchting ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

nou, de how-to-tjes zijn af.
Doe ik toch nog iets nuttigs, in plaats van alleen maar spammen.
Ik heb ze naar joost gemailt voor op de site maar voor de mensen die niet kunnen wachten:
Olie verversen
Luchtfilter vernieuwen
ashoezen checken

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

vandaag bij de garage geweest. zowel links als rechtsvoor wiellager versleten. Rechts speling op mijn fuseekogel. Dus maar besloten dieselpoten over te nemen en die laat ik er nu onder knallen en gelijk mijn andere veren eronder.

Post Reply