Olievraagje...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator

Olievraagje...

Post by pcrodent »

Mag je het ene merk olie zonder meer bij het andere merk gooien als die olie verder dezelfde specificaties heeft?
Kijk uit, een Cactussssss

bad_my84
AX Master
AX Master

Post by bad_my84 »

Geloof dat het voor een keer niet zo erg is.
Maar je moet dus niet iedere keer een andere fles olie kopen.

Ik kan me vergissen, maar dat hoor je dan wel van de rest! :wink:
Last edited by bad_my84 on TueMay24, 2005 12:00:07 AM, edited 1 time in total.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

flt
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by flt »

geen probleem voor motor olie met zelfde spec, wel nooit verschillende soorten remolie toevoegen (kan dichtingen aantasten),
gr
FLT

bad_my84
AX Master
AX Master

Post by bad_my84 »

Joepie!
Ik had iets goed! :wink:
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Joris »

Ik zal zelf niet verschillende merken door elkaar gooien!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Equalizer
AX driver
AX driver

Post by Equalizer »

Nog een olie vraagje: bij de APK is er nieuwe olie opgekomen, 5W40, eerst had ik 10W40, wat is de reden daarvoor, vergeten na te vragen :oops:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

5W40 is wel heel dun hoor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by bokkie »

Verschillende merken olie met zelfde specs is idd helemaal geen probleem. Wel dus uitkijken dat je geen halfsyntheet met een mineraalolie ofzo mengt > niet dat je motor in de soep loopt ofzo, maar de juiste manier is anders.

5W40 is idd wel dun voor je blokkie > kijk eens of je ms al ergens een druppie ziet hangen aan het blok. Denk dattie met zulke dunne olie ook een hogere slijtage heeft dan met 10W omdat de oliefilms in de lagers dunner is. Wederom hier: niet gelijk een punt om je druk om te maken, maar volgende x anders doen.

Remolie niet vermengen. Ook geen stuurbekrachtigingsolie (niet van toepassing bij AX) mengen > twee kleuren > rood en groen. Als je die mengt, vreten ze elkaar op, oftewel reageren met elkaar.

Equalizer
AX driver
AX driver

Post by Equalizer »

Klopt inderdaad dat die olie dunner is, ff onder de ootoo gekeken, werd ik niet vrolijk van :cry: denk dat dat maar weer eens olie verversen wordt en dan gewoon weer 10W40 dr op

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Saxo.VTS.16v »

Synthetische olie is misschien wel vloeibaarder maar de smerende en reinigende werking en mate van veroudering van de olie is vele malen beter dan die van minerale olie.
Aangezien synthetische olie een "designer" olie is heeft elke fabrikant een andere samenstelling van de olie met toch wel verchillende eigenschappen. Je mag dus nooit verschillende merken en soorten olie mengen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat er in de olie afbraak of opheffing van bepaalde eigenschappen plaatsvind omdat de dopes (toevoegingen in de olie die bepaalde eigenschappen aan de olie geven) elkaar niet verdragen.
Een voorbeeld hiervan is het ontstaan van hele kleine luchtbelletjes (schuim) in de olie die er door de oliepomp ingeslagen worden. Dit kan ontstaan doordat de luchtverdrijvende eigenschappen van de olie verminderen of verdwijnen. Waar lucht zit is er geen smering! Dit is vooral heel belangrijk voor auto's met hydraulische klepstoters. Daar hebben jullie AX-en gelukkig nog geen last van :wink:

Dus nogmaals: nooit olie van verschillende merken soorten door elkaar gebruiken.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by CitRoel »

Equalizer wrote:Klopt inderdaad dat die olie dunner is, ff onder de ootoo gekeken, werd ik niet vrolijk van :cry: denk dat dat maar weer eens olie verversen wordt en dan gewoon weer 10W40 dr op

Mijn garage zegt altijd bij auto's van een jaar of tien 15W40 erin... Mijn BX zoop met 10W40 1:8000 olie en met 15W40 1:10000 met nagenoeg de zelfde rijstijl.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.

Post Reply