Koelings problemen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Koelings problemen

Post by Bas R »

Jongens,
wie kan me helpen?

Ik heb problemen met m'n koelsysteem:

    Ik vul hem gewoon via de radiatordop met alleen het ontluchtingsventieltje bij het kachelsysteem open.
    Ik wacht tot er een tijdje water uit dat ventielgaatje stroomt.
    Ik sluit het ventieltje
    Top de radiator af en sluit hem af


Dan gaat alles prima, de kachel doet het en als hij warm wordt slaat de fan netjes aan.
M??r... Als hij dan een tijdje warm is, gaat hij koelvloeistof uitspuiten bij het gaatje van de vuldop. Er komen echt goeie hoeveelheden uit, zeg maar een liter of twee. Als je hem vervolgens uitzet en af laat koelen kan er weer een boel vloeistof bij. Als je die vloeistof niet bijvult, dan doet de kachel het opeens niet meer. Verder heb ik, als ik in de slang tussen de thermostaat en de radiator knijp niet echt het idee dat er vloeistof inzit...

Ik heb al de tuinslang op het systeem gezet om het helemaal door te spoelen.

Wat mij het probleem lijkt, is dat er ergens een bel lucht blijft hangen, die zorgt voor teveel druk bij hogere temperaturen en op die manier het water eruit drukt.

?f de doorstroming is niet goed, en het water in de motor gaat koken en verhoogt op die manier de druk waardoor het water eruit spuit. In dat geval zou de waterpomp dus niets moeten doen.


Kent iemand deze problemen?

Ik heb het koelsysteem uiteraard helemaal leeg gehad bij de motorwissel en ik heb nog het originele koelsysteem van een 1.1tre. Ik heb ook de riem vervangen, ik hoorde dat oude waterpompen daar wel eens niet zo goed tegen kunnen... Maar ik hoor geen rare geluiden en de kachel doet het vrijwel meteen...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Paar mogelijke oorzaken;

-Je thermostaat blijft dicht staan. Dit denk ik niet, want je Fan slaat wel aan. Mischien dat je thermostaat niet ver genoeg open gaat.

-Je koppakking is lek. (op den duur wordt er druk opgebouwd doordat compressie uit de cilinder het koelsysteem inspuit.)

Dat laatste ken je ook testen, met kouwe draai je je radiatordop eraf en start de motor. Geef de motor wat toeren. Als je bubbeltjes ziet verschijnen is de koppakking lek.

Of wat je zelf al aanhaalde dat de doorstroming niet goed is. Dan zou het de waterpomp zijn. Als je met de radiatordop eraf eens flink gas geeft zou je het nivo even moeten zien dalen. Gebeurt dit niet dan werkt je waterpomp niet naar behoren. Dit is wel moeilijk in te schatten trouwens....

Maar probeer eerst eens goed te ontluchten. Je ontlucht dan wel via de kachelslang maar op het thermostaathuis zit ook nog een ontluchtingsdop en op de radiator (rechtsbovenaan) ook. Al heb ik die laatste zelf nog nooit geprobeerd. :wink:
Last edited by Kakelbont on FriApr22, 2005 4:24:56 PM, edited 1 time in total.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Kakelbont wrote:Paar mogelijke oorzaken;

-Je thermostaat blijft dicht staan. Dit denk ik niet, want je Fan slaat wel aan. Mischien dat je thermostaat niet ver genoeg open gaat.

-Je koppakking is lek. (op den duur wordt er druk opgebouwd doordat compressie uit de cilinder het koelsysteem inspuit.)

Dat laatste ken je ook testen, met kouwe draai je je radiatordop eraf en start de motor. Geef de motor wat toeren. Als je bubbeltjes ziet verschijnen is de koppakking lek.


Goeie tip...
Die thermostaat heb ik al gekookt en die gaat netjes open.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Bas R wrote:Die thermostaat heb ik al gekookt en die gaat netjes open.


Steek er toch maar een nieuwe in. Mij thermostaat was ook kapot (overkokende motor en geen fan die aansloeg en kouwe kachel) maar toen ik em in een pannetje legde ging hij toch open op den duur.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Kakelbont wrote:Paar mogelijke oorzaken;

-Je thermostaat blijft dicht staan. Dit denk ik niet, want je Fan slaat wel aan. Mischien dat je thermostaat niet ver genoeg open gaat.


omdat de thermostaat dicht blijft , loopt het grote koelcircuit niet
en bouwt hij druk op en pompt hij koelvloeistof eruit via de koelvloeistofdop.

het kleine slangetje wat op het thermostaahuis zit werkt nog WEL
waardoor de koelvin ook zal aanslaan.

100% puur eigen ervaring
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Ok, maar is het logisch dat de fan dan wel aanslaat?

Wilde net even de thermostaat eruit halen, breekt er een bout af... :angry

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

aaah dat is zooo kl*te. Heb ik ook gehad. Als het de onderste is is het helemaal een kloteklus. Dan moet je je accu eruit halen, anders kan je er met je boor niet bij om uit te boren.

Helemaal doorboren, en dan met contramoertje erachter vastzetten is het makkelijkst.


Over die fan, zou kunnen dat je thermostaat niet ver genoeg open gaat. Tis een longshot maar het proberen waard. (thermostaat kost maar 12 euro ofzo)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Bas R wrote:Ok, maar is het logisch dat de fan dan wel aanslaat?

Wilde net even de thermostaat eruit halen, breekt er een bout af... :angry


oooow dat heb ik ook gehad...
Maar ik had het geluk dat mijnes al voor een deel eruit was...

Maar ja! je thermostaat vervangen! Ook mijn 100% eigen ervaring!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Joost wrote:
Kakelbont wrote:Paar mogelijke oorzaken;

-Je thermostaat blijft dicht staan. Dit denk ik niet, want je Fan slaat wel aan. Mischien dat je thermostaat niet ver genoeg open gaat.


omdat de thermostaat dicht blijft , loopt het grote koelcircuit niet
en bouwt hij druk op en pompt hij koelvloeistof eruit via de koelvloeistofdop.

het kleine slangetje wat op het thermostaahuis zit werkt nog WEL
waardoor de koelvin ook zal aanslaan.

100% puur eigen ervaring


Maar de voeler van de fan zit toch in de zijkant van de radiator? Daar meet hij de temperatuur en als die daar boven de 97 uit komt slaat de fan pas aan. Met een compleet dichte thermostaat slaat de fan dus nooit aan.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

zou het niet gewoon heel simpel de afsluitknop van de radiateur kunnen zijn? Nooit gehoord dat die niet goed is maar kan natuurlijk wel. Anders vrees ik je koppaking.

suc6
Met strepen ga je harder.

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Ok, ik heb het thermostaathuis van het afgebroken boutje ontdaan en de thermostaat open gesloopt. Alles terug erin, vloeistof erin en gestart.

Maar... Er blijft teveel druk op het systeem staan. Zelfs zonder dat het water ergens begint te koken. Wat zouden de reden voor deze druk kunnen zijn?

E?ntje is natuurlijk een lekke koppakking, maar ik heb niet het idee dat er water of olie in de cilinders loopt. Hij start gewoon goed, zonder rookwolken. Ook zit er geen mayo in de olie. Kan een pakking ook ??n kant op lek zijn, dus alleen druk op het koelsysteem zetten?

Voor de rest, stel dat de retourleiding vanaf de radiator verstopt zit, kan er dan zoveel druk op komen, door de waterpomp, dat het bij de vuldop wegspuit?

Ik kan niet echt iets anders bedenken... Iemand suggesties???

bij voorbaad veel dank

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Je hebt nu dus de thermostaat er niet in?

Ik zou de boel doorspoelen... Kun je direct zien en merken of er een verstopping is!

Even bij de thermostaat de slang loshalen.. tuinslang in de radiator... heb je ??n deel van het circuit gehad...

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Brutus wrote:Je hebt nu dus de thermostaat er niet in?

Ik zou de boel doorspoelen... Kun je direct zien en merken of er een verstopping is!

Even bij de thermostaat de slang loshalen.. tuinslang in de radiator... heb je ??n deel van het circuit gehad...


Ga dat morgen even proberen... Iemand een goed truukje om de staat van je koppakking te checken? Compressie testje, gaat dat werken bij wat waarschijnlijk maar een klein lekje is?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik geloof dat ze bij de garage ook tests hebben om te meten of er uitlaatgassen in het koelwater zitten.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

-aansteker bij oliepijlstok houden als het knetterd dan is t niet goed...
-bubbelbad in radiator kijken warmdraaien zonder dop als je bubbels krijgt dan bn je zuur

maar nu alle koel specialisten samen zijn....
mijn ax begint pas echt te lekken als ik m lekker warm heb gereden ff laat staan en dan spuiten maar!
ik bedacht zelf al dat t zou komen door het sluiten van de thermostaat...
dus mn radiator is gewoon stuuk? of moet ik nog ergens anders aan denken? :roll:

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

bz10 wrote:-aansteker bij oliepijlstok houden als het knetterd dan is t niet goed...
-bubbelbad in radiator kijken warmdraaien zonder dop als je bubbels krijgt dan bn je zuur

maar nu alle koel specialisten samen zijn....
mijn AX begint pas echt te lekken als ik m lekker warm heb gereden ff laat staan en dan spuiten maar!
ik bedacht zelf al dat t zou komen door het sluiten van de thermostaat...
dus mn radiator is gewoon stuuk? of moet ik nog ergens anders aan denken? :roll:


Blijft ie spuiten, of stopt ie op een bepaald niveau, blijft het lampje van het niveau verder gewoon uit, zou zelfs kunnen dat je het koelsysteem gewoon tever vult, en dat ie het teveel eruit gooit, er zit namelijk een klein gaatje waar ie de overdruk in kwijt kan, en ook een eventueel teveel aan koelvloeistof

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

eh hij spuit bij teveel toch bij de dop en niet onder in de hoek?

dit hoort toch gewoon helemaal dicht?

en ik bedoel nadat ik m uit heb gezet....

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

ik heb precies hetzelfde probleem gehad, op een gegeven ogenblik eens echt goed ontlucht dus daar bij de kachel, op de radiateur zelf, en bij het termostaathuis en het was over
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

bz10 wrote:eh hij spuit bij teveel toch bij de dop en niet onder in de hoek?

dit hoort toch gewoon helemaal dicht?

en ik bedoel nadat ik m uit heb gezet....


Als ie onderin de hoek spuit dan is de radiator lek, zou best kunnen dat ie het pas gaat doen als ie uit staat, dan is er namelijk geen circulatie en rijwind meer, en lijkt me dat het geheel door de motorwarmte nog opwarmt.
Zou kunnen dat de druk daardoor te hoog wordt en dat ie gaat lekken.
Heb je al ns geprobeerd em te ontluchten op zo'n moment, zo ja, krijg je dan alleen lucht of alleen koelvloeistof, of een combinatie van beide?

Ik zou dit een aantal keer proberen als er lucht bij zit, dan kan het lucht in het systeem zijn, blijft er telkens lucht uitkomen, dan vrees ik een koppakking

Je zou de oude radiator van mn dieseltje moeten zien, deze is door de druk op het koelsysteem uit zn fatsoen gedrukt, 1 hoek onderin is gewoon naar buiten gedrukt, en was daar dus ook lek

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik heb erbij gestaan toen het probleem zich voordeed bij bas r, en het is dus niet zo dat de koelvloeistof erg warm was toen het eruit ging spuiten, helemaal koud natuurlijk niet, maar de motor kookte dus niet. Na het koud aanzetten van de motor zagen we geen bubbels in de radiator, het leek meer op een bad wat langzaam gaat overlopen. Het ontluchten is ook wel degelijk goed gebeurd, dus dat is em ook niet. Het lijkt er dus op dat een extra bron van druk zich voordoet in het koelsysteem. Dat leek mij dan te wijzen richting koppakking, alleen toen de motor uitgezet werd spoot ie nog eventjes door, wat dan weer gek is toch?? Iig misschien hebben jullie aan nog wat aan deze extra info...

Post Reply