wie kan me helpen?
Ik heb problemen met m'n koelsysteem:
- Ik vul hem gewoon via de radiatordop met alleen het ontluchtingsventieltje bij het kachelsysteem open.
- Ik wacht tot er een tijdje water uit dat ventielgaatje stroomt.
- Ik sluit het ventieltje
- Top de radiator af en sluit hem af
Dan gaat alles prima, de kachel doet het en als hij warm wordt slaat de fan netjes aan.
M??r... Als hij dan een tijdje warm is, gaat hij koelvloeistof uitspuiten bij het gaatje van de vuldop. Er komen echt goeie hoeveelheden uit, zeg maar een liter of twee. Als je hem vervolgens uitzet en af laat koelen kan er weer een boel vloeistof bij. Als je die vloeistof niet bijvult, dan doet de kachel het opeens niet meer. Verder heb ik, als ik in de slang tussen de thermostaat en de radiator knijp niet echt het idee dat er vloeistof inzit...
Ik heb al de tuinslang op het systeem gezet om het helemaal door te spoelen.
Wat mij het probleem lijkt, is dat er ergens een bel lucht blijft hangen, die zorgt voor teveel druk bij hogere temperaturen en op die manier het water eruit drukt.
?f de doorstroming is niet goed, en het water in de motor gaat koken en verhoogt op die manier de druk waardoor het water eruit spuit. In dat geval zou de waterpomp dus niets moeten doen.
Kent iemand deze problemen?
Ik heb het koelsysteem uiteraard helemaal leeg gehad bij de motorwissel en ik heb nog het originele koelsysteem van een 1.1tre. Ik heb ook de riem vervangen, ik hoorde dat oude waterpompen daar wel eens niet zo goed tegen kunnen... Maar ik hoor geen rare geluiden en de kachel doet het vrijwel meteen...