Euro 95 of 98
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Re: Euro 95 of 98
master-arnie wrote:En toch raad mijn pa (oud Citro?n-monteur) aan 98 in mijn GTtje carburateur te gooien. Het zijn hoogtoeren-blokjes en die vinden dat toch echt wat lkkrder waardoor ze beter lopen.... Dat is ook duidelijk te merken bij mij!
Bij mijn (oude) SPORT stond dat zelfs in het instructieboekje....
Maar in het geval van AX_freak kan hij gewoon 95 tanken het is tenslotte maar een 1.1tje
GTi heeft inderdaad compressie van 9,9:1 en Sport 9,6:1. Die zullen wel op 98 moeten denk ik zelfs. Rest kan ongestraft op 95 (of diesel).
Re: Euro 95 of 98
Handjes wrote:master-arnie wrote:En toch raad mijn pa (oud Citro?n-monteur) aan 98 in mijn GTtje carburateur te gooien. Het zijn hoogtoeren-blokjes en die vinden dat toch echt wat lkkrder waardoor ze beter lopen.... Dat is ook duidelijk te merken bij mij!
Bij mijn (oude) SPORT stond dat zelfs in het instructieboekje....
Maar in het geval van AX_freak kan hij gewoon 95 tanken het is tenslotte maar een 1.1tje
GTi heeft inderdaad compressie van 9,9:1 en Sport 9,6:1. Die zullen wel op 98 moeten denk ik zelfs. Rest kan ongestraft op 95 (of diesel).
Bedoel je nou gooi diesel in je benzine motor of gooi benzine in je benzine motor en diesel in je diesel motor?
Neem aan het 2de.

Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...
Nu in de testfase beland...
Re: Euro 95 of 98
Handjes wrote:GTi heeft inderdaad compressie van 9,9:1 en Sport 9,6:1. Die zullen wel op 98 moeten denk ik zelfs. Rest kan ongestraft op 95 (of diesel).
Sport en GTI kunnen beide makkelijk op euro 95. Pas als je boven de 1 op 10 uitkomt loop je serieus risico.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Re: Euro 95 of 98
Ok, wist ik niet. Je kunt trouwens niet per definitie aan de compressie zien op welke brandstof hij moet. Het is weliswaar zo dat een hogere compressie een hoger octaangetal vereist, maar er tellen veel meer zaken mee, met name de (vorm van de) ontbrandingskamer. Sommige auto's moeten bij een compressie van 9.0:1 al op 98. Mijn 2cv heeft bijvoorbeeld 8.5:1 en moet ook op 98. Het gaat vaak om het onderlinge vergelijk met dezelfde (of kleinere variant) motor met minder pk's.Sander wrote:Sport en GTI kunnen beide makkelijk op euro 95. Pas als je boven de 1 op 10 uitkomt loop je serieus risico.
Vorm van de verbrandingskamers compressie ontstekingstijdstip en belasting van de motor hebben allemaal hun effect op het tijdstip van zelfontbranding.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Spontane ongecontroleerde zelfontbranding van van het mengsel in een benzinemotor is pingelen. Op verschillende plaatsen in de resterende ruimte in de cilinder begint de benzine te ontsteken dit gebeurt voordat de zuiger in het bdp staat en daardoor krijg je extreme krachten op je zuiger. Dit is dus pingellen dit klinkt alsof je een zak knikkers in je motor hebt gegooit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 5
- Joined: TueDec07, 2004 7:16:32 PM
- Location: Zutfun
- Contact:
Ik tank met mijn AX shell V-power. Als ik 98 tank haal ik 1:15 als ik v-power tank 1:20 terwijl mijn moter lekkerder loopt (vooral boven de 100 km per uur)
Het is wel zo met v-power dat je het verschil pas merkt na 4X volledig vol getankt te hebben want dan pas is de gewone 98 pas goed uit je tank.
Het is wel zo met v-power dat je het verschil pas merkt na 4X volledig vol getankt te hebben want dan pas is de gewone 98 pas goed uit je tank.
FF reclame mkn: De coolste beltonen en logo's vanaf 1 euro; maar ook online je gsm unlocken of je beltegoed cashen! Alle mobiele diensten verzameld op 1 site! http://www.firesms.nl
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
stuiterbal wrote:Ik tank met mijn AX shell V-power. Als ik 98 tank haal ik 1:15 als ik v-power tank 1:20 terwijl mijn moter lekkerder loopt (vooral boven de 100 km per uur)
Het is wel zo met v-power dat je het verschil pas merkt na 4X volledig vol getankt te hebben want dan pas is de gewone 98 pas goed uit je tank.
vind ik toch sterk. 98 heeft een hoger octaan gehalte als v-power (97)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
jaap1980 wrote:Ik heb mijn AX ook maar eens 'verwend' met V-power, en misschien zit het gewoon tussen mijn oren maar heb nu al het idee dat ie lekkerder loopt
V-Power werkt bij de ene motor beter dan bij de andere. Misschien bij een 1.1i AX dus wel heel goed. Ik ken ook iemand die met zijn Visa 1.1 veel zuiniger is gaan rijden na te zijn overgestapt naar V-Power. Maar ik ken ook mensen die geen verschil merken.
Sander wrote:Spontane ongecontroleerde zelfontbranding van van het mengsel in een benzinemotor is pingelen. Op verschillende plaatsen in de resterende ruimte in de cilinder begint de benzine te ontsteken dit gebeurt voordat de zuiger in het bdp staat en daardoor krijg je extreme krachten op je zuiger. Dit is dus pingellen dit klinkt alsof je een zak knikkers in je motor hebt gegooit.
pngelen is de zelfontbranding na ontsteking van het mengsel dus meestal na het bdp door dat het rest mengsel erg heet wordt (hoge druk en temp) ontbrandt dit mengsel gevolgen zware mechanische belasting gescheurde kop,zuiger/veren koppakking.
ontsteking voor het bdp noem je pre-ignition komt door bijv nagloeiende koolafzettting of hotspot. pre-ignition verzorgt mooi gesmolten zuigers of een vastloper...dus t wordt iets warmer dan de bedoeling is

bz10 wrote:pngelen is de zelfontbranding na ontsteking van het mengsel dus meestal na het bdp door dat het rest mengsel erg heet wordt (hoge druk en temp) ontbrandt dit mengsel gevolgen zware mechanische belasting gescheurde kop,zuiger/veren koppakking.
Er zijn verschillende soorten pingelen. De eerste die jij beschrijft is echter zeldzaam, vaak het gevolg van gloeiende koolresten die restmengsel een naontsteking meegeven.
De pre-ignition is ook een soort pingelen en de meest voorkomende. Het is ontsteking voor de vonk, dus voor het BDP. Omdat de zuiger nog omhoog beweegt, krijgt deze een enorme klap van het te vroeg ontstoken mengsel. Daaroverheen komt dan ook nog eens de gewone ontsteking, waardoor er twee vlamfronten elkaar botsen.
P.S. Zou je wat interpunctie kunnen toepassen, want je bijdragen zijn simpelweg niet te lezen.
Handjes wrote:Er zijn verschillende soorten pingelen. De eerste die jij beschrijft is echter zeldzaam, vaak het gevolg van gloeiende koolresten die restmengsel een naontsteking meegeven.
De pre-ignition is ook een soort pingelen en de meest voorkomende. Het is ontsteking voor de vonk, dus voor het BDP. Omdat de zuiger nog omhoog beweegt, krijgt deze een enorme klap van het te vroeg ontstoken mengsel. Daaroverheen komt dan ook nog eens de gewone ontsteking, waardoor er twee vlamfronten elkaar botsen.
P.S. Zou je wat interpunctie kunnen toepassen, want je bijdragen zijn simpelweg niet te lezen.
Je kwam er blijkbaar toch uit!!
Wat ik bedoelde met de eerste was pingelen, de ontsteking ontstaat door dat de eindkompressie en dus ook de temperatuur zo hoog is dat er zelfontbranding ontstaat.
Het botsen van vlamfronten geeft geen klap anders zouden die alfa's nog korter meegaan.
Natuurlijk geeft dat een klap. Pre-ignition is de meest voorkomende vorm van pingelen. Dat komt omdat bij het opbouwen van de compressie (de zuiger gaat omhoog) een mengsel met een te laag octaangetal al uit zichzelf ontbrandt voordat de bougie vonkt. Zie het plaatje hieronder. De andere vorm van pingelen (met restmengsel en nacompressie en eventueel gloeiende kooldeeltjes) die je noemt komt veel minder voor.bz10 wrote:Het botsen van vlamfronten geeft geen klap anders zouden die alfa's nog korter meegaan.

-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
Nou om alle verwarring maar eens op te lossen ben ik maar eens in de boeken gedoken.
Een diesel pingelt niet maar klopt. Het is in principe hetzelfde het heet alleen anders
Bij een benzinemotor:
Bij een normaal verlopende verbranding wordt het brandstof-luchtmengsel door de bougie ontstoken en het vlamfront breidt zich als een bolvormige golf met een gemiddelde snelheid van 20 m/s door de verbrandingskamer uit. Ook bij een kloppende verbranding ontsteekt de bougie het mengsel. De temperatuur en de druk van het brandende gas stijgen dan en er lopen drukgolven door de verbrandingskamer. In het nog niet brandende mengsel worden de temperatuur en de druk eveneens hoger. Als daarbij de zelfontbrandingstemperatuur op enkele plaatsen wordt overschreden, ontstaan brandhaarden die het begin zijn van een explosieve verbranding van de rest van het mengsel. Er ontstaan sterke drukgolven die bij het botsen met de wanden het hel klinkende klopgeluid veroorzaken.
Bij een dieselmotor:
Bij de dieselmotor wordt de verse lucht in de cilinder zo hoog gecomprimeerd dat de temperatuur ver boven de ontstekingstemperatuur van dieselolie ligt. Kort voordat de zuiger BDP bereikt, wordt de brandstof ingesporten. De hoeveelheid diesleolie die tijdens de ontstekingsvertraging in de lucht wordt ingespoten, verbrandt explosief. Als deze hoeveelheid groot is, treden er sterke drukgolven op, die het dieselklop-geluid veroorzaken.
Zo is dat ook weer uit de wereld.
Een diesel pingelt niet maar klopt. Het is in principe hetzelfde het heet alleen anders
Bij een benzinemotor:
Bij een normaal verlopende verbranding wordt het brandstof-luchtmengsel door de bougie ontstoken en het vlamfront breidt zich als een bolvormige golf met een gemiddelde snelheid van 20 m/s door de verbrandingskamer uit. Ook bij een kloppende verbranding ontsteekt de bougie het mengsel. De temperatuur en de druk van het brandende gas stijgen dan en er lopen drukgolven door de verbrandingskamer. In het nog niet brandende mengsel worden de temperatuur en de druk eveneens hoger. Als daarbij de zelfontbrandingstemperatuur op enkele plaatsen wordt overschreden, ontstaan brandhaarden die het begin zijn van een explosieve verbranding van de rest van het mengsel. Er ontstaan sterke drukgolven die bij het botsen met de wanden het hel klinkende klopgeluid veroorzaken.
Bij een dieselmotor:
Bij de dieselmotor wordt de verse lucht in de cilinder zo hoog gecomprimeerd dat de temperatuur ver boven de ontstekingstemperatuur van dieselolie ligt. Kort voordat de zuiger BDP bereikt, wordt de brandstof ingesporten. De hoeveelheid diesleolie die tijdens de ontstekingsvertraging in de lucht wordt ingespoten, verbrandt explosief. Als deze hoeveelheid groot is, treden er sterke drukgolven op, die het dieselklop-geluid veroorzaken.
Zo is dat ook weer uit de wereld.

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact: