raar...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
raar...
hey hallo
ik heb een ax uit het jaar 1990
zoals jullie miss ook al wel gezien hebben op mijn wie is wie
alleen de laatste tijd schokt hij heel erg en houdt in..
sinds een paar dagen brandt nu ook af en toe het lampj links boven in..
een rood lampje, met 3 streepjes erboven en een verdikking in het midden..
heeft iemand miss het zelfde probleem gehad en weet wat het is..
of heeft iemand een tip hoe ik er achter kan komen wat het is..
groeten arnaud
ps. ook loopt hij heel onregelmatig in toeren..
zo loopt hij heel hoog
en zo slaat tie bijna of zlefs helemaal af
alvast bedankt
ik heb een ax uit het jaar 1990
zoals jullie miss ook al wel gezien hebben op mijn wie is wie
alleen de laatste tijd schokt hij heel erg en houdt in..
sinds een paar dagen brandt nu ook af en toe het lampj links boven in..
een rood lampje, met 3 streepjes erboven en een verdikking in het midden..
heeft iemand miss het zelfde probleem gehad en weet wat het is..
of heeft iemand een tip hoe ik er achter kan komen wat het is..
groeten arnaud
ps. ook loopt hij heel onregelmatig in toeren..
zo loopt hij heel hoog
en zo slaat tie bijna of zlefs helemaal af
alvast bedankt
Volgens mij is dat het storingslampje van je ECU. Kan van alles zijn. Je kan proberen of het helpt je ECU te resetten. Motor warm rijden. Dan een half uur de + pool van je accu loshalen. Weer aansluiten. Auto 1 minuut stationair laten lopen en daarna 1 minuut op ca 3000 toeren houden.
NB Tijdens het inleren geen stroomverbruikers zoals radio, lichten, ventilator aan.
NB Tijdens het inleren geen stroomverbruikers zoals radio, lichten, ventilator aan.
arnaud wrote:hey
bedankt alvast voor je reactie..
en moet ik na het warm rijden
de moter uitzetten, dan die accupool der af, derop ect
of moet kan die gewoon blijven lopen..
groeten
Hij moet uit! Of je hem echt warm moet rijden, daar bestaat nogal verschil van mening over. Ik doe het meestal niet omdat ie toch weer afkoelt in dat 1/2 uur. Er zijn er ook die beweren dat je bij het inleren de auto stationair moet laten draaien tot de fan aanslaat. Ik leer hem iig altijd zo in als hierboven staat. En dat werkt altijd goed. De methode is mij overigens aangeraden door Citroën monteurs uit een garage hier uit de buurt.
Last edited by Marc01 on TueApr19, 2005 5:01:54 PM, edited 1 time in total.
Ook even luisteren of je iets steeds hoort regelen... Ik heb dat met m'n BX 1.4 gehad, de stappenmotor bleef maar regelen.
Als het lampje gaat branden moet er iets verkeerd zitten in ?f het injectiehuis (gasklep potentio meter) ?f onsteking ?f lambda sonde.
Ben ik iets vergeten??
Als het lampje gaat branden moet er iets verkeerd zitten in ?f het injectiehuis (gasklep potentio meter) ?f onsteking ?f lambda sonde.
Ben ik iets vergeten??
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.
kheb ook al aan de lamdasonde zitten denken..
er is nog wel iets
toen ik de auto kocht zat er een behoorlijk groot luchtfilter op..
na een tijdje begon hij slechter te lopen
en iemand kwam met het id dat hij te veel lucht kreeg.
toen een oude sok geprobeerd en hier liep hij wel goed mee..
dus miss dat ik een orgineel filter moet regelen en dat is moet proberen,
alleen eerst deed hij wel goed dus ik denk zelf dat het wat anders is..
maar iig bedankt voor je ractie
groeten
er is nog wel iets
toen ik de auto kocht zat er een behoorlijk groot luchtfilter op..
na een tijdje begon hij slechter te lopen
en iemand kwam met het id dat hij te veel lucht kreeg.
toen een oude sok geprobeerd en hier liep hij wel goed mee..
dus miss dat ik een orgineel filter moet regelen en dat is moet proberen,
alleen eerst deed hij wel goed dus ik denk zelf dat het wat anders is..
maar iig bedankt voor je ractie
groeten
Marc01 wrote:Hij moet uit! Of je hem echt warm moet rijden, daar bestaat nogal verschil van mening over. Ik doe het meestal niet omdat ie toch weer afkoelt in dat 1/2 uur. Er zijn er ook die beweren dat je bij het inleren de auto stationair moet laten draaien tot de fan aanslaat. Ik leer hem iig altijd zo in als hierboven staat. En dat werkt altijd goed. De methode is mij overigens aangeraden door Citroën monteurs uit een garage hier uit de buurt.
Eh... correct me if I'm mistaken....
Maar ik ken het anders..
Halfuur accu ontkoppelen.. oke.. of de kabel van je ecu..(om ervoor te zorgen dat je klop en radiozenders nog blijven bestaan!)
Vervolgens na dat halfuur starten.. en zonder gas te geven (uiteraard!)
Geen stroomverbruikers aan.. dus geen radio, geen blower of wat dan ook...
Rustig laten draaien totdat hij warm is.. en daarna pas met de auto wegrijden!
Brutus wrote:Marc01 wrote:Hij moet uit! Of je hem echt warm moet rijden, daar bestaat nogal verschil van mening over. Ik doe het meestal niet omdat ie toch weer afkoelt in dat 1/2 uur. Er zijn er ook die beweren dat je bij het inleren de auto stationair moet laten draaien tot de fan aanslaat. Ik leer hem iig altijd zo in als hierboven staat. En dat werkt altijd goed. De methode is mij overigens aangeraden door Citroën monteurs uit een garage hier uit de buurt.
Eh... correct me if I'm mistaken....
Maar ik ken het anders..
Halfuur accu ontkoppelen.. oke.. of de kabel van je ecu..(om ervoor te zorgen dat je klop en radiozenders nog blijven bestaan!)
Vervolgens na dat halfuur starten.. en zonder gas te geven (uiteraard!)
Geen stroomverbruikers aan.. dus geen radio, geen blower of wat dan ook...
Rustig laten draaien totdat hij warm is.. en daarna pas met de auto wegrijden!
Stekker van je ECU moet je er nooit zomaar aftrekken als de stroom er nog op staat. Je hebt kans op kleine vonkjes en daar is ie erg gevoelig voor, als je pech hebt kan je hem weggooien.
Op de manier die ik beschreven hebt werkt het inregelen goed. Je kan ook horen wanneer de ecu niet meer aan het regelen is.
Bij het inregelen doet de ecu als het ware een serie metingen die hij wegschrijft in een tabel. Later regelt ie op basis van die gegevens. Waar nodig past hij dan een marge toe op die gegevens. Hij heeft dus gewoon een aantal gegevens nodig op stationair eneen aantal op toeren.
Je blok een half uur warm laten draaien in z'n vrij kan gewoon niet goed zijn. Als je niet rijdt komt je olie lang niet overal, daarnaast loop je een grotere kans dat het blok ongelijk opwarmt met alle gevolgen vandien.
Brutus wrote:Ok... kan wezen..
Maar de minuut stationair draaien.. en vervolgens een minuut lang 3000 r/min draaien met gas vind ik nog vreemder...
En mijnes is in een kwartiertje wel warm hoor...
Daarom zeg ik ook, iedereen heeft weer een andere methode. De ratio van 1 minuut stationair is dat dan de standaardtabel gevuld is. Daarna 3000 rpm is om een tabel met gegevens voor hogere toeren te vullen. Maar 100% zeker weet niemand het volgens mij. In dit geval leiden alle wegen naar Rome, want uiteindelijk doet ie het bij iedereen
Marc01 wrote:Brutus wrote:Ok... kan wezen..
Maar de minuut stationair draaien.. en vervolgens een minuut lang 3000 r/min draaien met gas vind ik nog vreemder...
En mijnes is in een kwartiertje wel warm hoor...
Daarom zeg ik ook, iedereen heeft weer een andere methode. De ratio van 1 minuut stationair is dat dan de standaardtabel gevuld is. Daarna 3000 rpm is om een tabel met gegevens voor hogere toeren te vullen. Maar 100% zeker weet niemand het volgens mij. In dit geval leiden alle wegen naar Rome, want uiteindelijk doet ie het bij iedereen
Dan heb ik nog een leuk vraagje voor je: Hoe moet ik nou weten dat ik 3000 toeren draai zonder een toerenteller?
Ik had overigens ook een tip gekregen van Kevin die veel lijkt op die van Ivar. Accu ontkoppelen 30 min en 15 min stationair laten draaien. Maar goed, had van et weekend naar me accu gekeken en die polen zitten zowat op de accu gesoldeerd Zitten echt goed vast, dus weet niet eens of ik die polen wel kan loskoppelen...
TjizZzuH wrote:Mekkio wrote:Dan heb ik nog een leuk vraagje voor je: Hoe moet ik nou weten dat ik 3000 toeren draai zonder een toerenteller?
Das inderdaad tricky...
Hoeven niet exact 3000 rpm te zijn, ongeveer gokken en dan je voet stil houden. Gaat erom dat ie wat hogere toeren loopt dan stationair.
hey ik heb de ecu gereset..
heb er nog niet heel ver mee gereden
maar hij doet iig een stuk beter...
alleen hij schokte nog wel een paar keer..
kan het zijn dat ik door het ontbreken van de toerenteller
te laag in de toeren ben gaan zitten en dat tie daarom nog steeds een btje zo doet?
en kun je dit zo vaak doen als je wilt?
en dan de laaste vraag
als je de ecu opnieuw inleert kijkt de moter dan als het ware gewoon naar de gegevens en stelt dan de computer alles opnieuw in?
bedankt voor degene die gereageerd hebben
en voor degene die miss nog gaan reageren..
groeten arnaud
heb er nog niet heel ver mee gereden
maar hij doet iig een stuk beter...
alleen hij schokte nog wel een paar keer..
kan het zijn dat ik door het ontbreken van de toerenteller
te laag in de toeren ben gaan zitten en dat tie daarom nog steeds een btje zo doet?
en kun je dit zo vaak doen als je wilt?
en dan de laaste vraag
als je de ecu opnieuw inleert kijkt de moter dan als het ware gewoon naar de gegevens en stelt dan de computer alles opnieuw in?
bedankt voor degene die gereageerd hebben
en voor degene die miss nog gaan reageren..
groeten arnaud