even een aantal technische vraagjes bij elkaar, wie helpt??!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

even een aantal technische vraagjes bij elkaar, wie helpt??!

Post by Buks »

Jongens ik heb een aantal vraagjes en evt wensen voor mijn ax. Ik heb dus voor 250e een prima ax 1.1i first class uit 92 gekocht, type 2 dus, met slechts 74.000km. Hij heeft wat roest maar daar had ik al een topic over geopend. Wat me verbaasde:

-de auto heeft een 4 bak! dacht dat die alleen in 1.0 ax-en zaten?
-de auto heeft geen interval op de ruitenwisser

Deze twee dingen wil ik veranderen, maar hoe? Bijv een ruitenwisser interval, dat lijkt me geen hele ingewikkelde klus, alleen hoe bouw je zoiets in?? en waar bestaat het uit? (mijn ruitenwisser heeft er trouwens ook geen "stand" voor waarin ie blijft staan, dus wellicht complete stengel vervangen ofzo??)
De versnellingsbak dan. Ik heb dus een 4 bak en rijdt relatief erg veel snelweg, dat betekent toeren. Nu snap ik best dat een 1.1 wat toeren nodig heeft om te presteren maar dit vind ik wel erg aan de hoge en rumoerige kant. Ik moet erbij zeggen dat ik meestal vrij rustig rijdt, en dus geen behoefte heb aan een korte bak voor acceleratie, ik beleef meer lol aan rust en zuinigheid bij 120. Ik zat te denken aan een dieselbak daarom, die zijn vast wel te vinden. Enkele vragen daarover:

-wat is een richtprijs voor een dieselbak met niet TE veel km (max 100.000 ofzo?)
-Hoe is een bak in te bouwen? Past een dergelijke bak zonder aanpassingen op een 1.1 blok? Ik heb geen brug maar volgens mij kan het blok erin blijven zitten toch?? iig hoeveel komt daarbij kijken?

Tot slot de vraag: is zo'n dieselbak verstandig? draait de 1.1 dan nog voldoende toeren om het te redden bij 120? Ik denk het wel maar ik vraag het toch maar ff. En heeft iemand er misschien al panklaar 1 liggen voor me?? zou helemaal fantastisch zijn?

een hoop vragen, een hoop antwoorden??
bedankt alvast!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Wat de versnellingsbak betreft.

De 4 in een 4bak heeft ongeveer dezelfde overbrengverhouding als een 5 in een 5 bak. Je draait iets als 4000 toeren bij 120. Dus een 5 bak inbouwen zal weinig nut hebben. Tenzij je naar een dieselbak gaat dan draai je ongeveer 3500 toeren bij de 120. Ietsjes minder dus. Qua prijs moet je denken aan 75 tot 100 euro.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ja ik heb ook nog een 14trs met 5 bak, en je merkt idd dat het verschil tussen een 4 en 5 bak er wel is maar niet wereldschokkend, ik denk dat de 4 bak bij hetzelfde aantal toeren ongeveer 10km/h minder rijdt dan de 5 bak. Dus ik had idd al bedacht dat ALS ik er een andere bak onder gooi, dat een dieselbak gaat zijn, en anders niet. Hebben deze dieselbakken trouwens ook in andere types auto gezeten van citroen of de rest van PSA? En Sander, hoe zit het met de klus zelf?? blok erin/eruit?? makkelijk moeilijk???

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Geen beginnersklus. Je hebt in heel veel modellen van PSA een TU blok hangen. Daaraan zit dus ook een bak. De dieselbakken zullen in het algemeen wat langer zijn. Bij de zwaardere auto's zoals zxen, bxen en 405en zal er een korte bak opzitten (dus veel toeren) om die tanks van hun plek te krijgen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

nog even een vraagje: de eindreductie, waar zit die?? Ik bedoel zit die in de bak zelf, zodat de eindreductie ook veranderd als ik die vervang, of blijft die gelijk zodat ik als ik een dieselbak erop doe, mijn 1.1 eindreductie houd?

heb net ff zitten rekenen met de waarden uit het Kluwers boek, en het scheelt toch wel een slok op een borrel...

huidige situatie:
120km/h = 4589rpm (4e versn. 0,814 eindred. 4,846)

dieselbak
120= 3515rpm (5e versn. 0,767 eindred. 3,938)

Benzine 1.1i 5 bak (5e versn. 0,85 eindred. 3,938)
120= 3894 rpm

Oftewel het scheelt sowieso rond de 600 toeren! en in het geval van de diesel 1000! ik denk dat dat benzine scheelt toch?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Eindreductie zit in de bak zelf. Dat is de overgang van bakas naar differentieel. Dus die verandert vrolijk mee. Had niet verwacht dat het zoveel zou schelen. Zeker de moeite waard en ja het zal brandstof besparen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ok top, blijft staan mijn vraag over de intervalschakelaar van de ruitenwisser, weet iemand hoe dat zit?? Nog een vraag: weet iemand toevallig een sloop waar een diesel ax staat (voor de bak natuurlijk).

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ik ben ook van plan om mijn 4-bak om te zetten naar 5-bak. de bak heb ik al. Is van een benzine. Zou dit eigenlijk veel in prestatie schelen? Optrekken/topsnelheid?

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Interval zit op de luxere modellen. Bij mijn 1.1 first uit 92 heb ik er zelf een universele ingezet. En ik zou niet teveel klooien met versnellingsbak enzo. Het valt best mee met een 1.1tje de herrie, ik heb er zelfs een sportuitlaat onder zitten en het is goed te doen. Je zou ter vergelijking eens een stukje mee moeten rijden in een oud model 1100, dan moet je schreeuwen om elkaar te verstaan...

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ok maar hoe ziet een universele interval eruit dan? waar bestaat ie uit en hoe bouw je em in, daar ging het me om. Ik vind het geluid ook niet het belangrijkste nadeel, meer gewoon het idee dat ik belachelijk veel toeren draai terwijl het onnodig is, plus het verbruik.

atmozz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 173
Joined: ThuJun12, 2003 4:37:43 PM
Location: Sint-Oedenrode

Post by atmozz »

prijs van een dieselbak is ongeveer 150 euro.

met geluk vindt je een goedkopere. Ik weet er nog wel ??n te liggen mocht je die nog zoeken.
Mzzls Jeroen :)
www.axtreme.photosite.com

- Full RVS spaghettispruitstuk
- GTI CUP chip
- Brock b2 velgen
- Carzone special voorbumper
- Dtm onderlip achter

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Buks wrote:ok top, blijft staan mijn vraag over de intervalschakelaar van de ruitenwisser, weet iemand hoe dat zit?? Nog een vraag: weet iemand toevallig een sloop waar een diesel AX staat (voor de bak natuurlijk).


Als je de stengel naar onderen duwt, gaat ie dan 1x heen en weer, of stopt ie zodra je em weer loslaat??

Is dit het geval dan denk ik dat het relais defect is, hetzelfde effect kreeg ik namelijk zonder een relais in de zekeringenkast.

Zijn de 1e en 2e stand van de stengel allebei qua snelheid identiek, maar wist ie wel 1x compleet met stngel even naar beneden is volgens mij ook een indicatie dat er iets met het relais aan de hand is, dit doet mijn relais namelijk.

Heb er zelf een relais met regensensor op aangesloten nu, en ook een wis/was aansluiting gemaakt, is denk ik geen optie voor dat wagentje, tenzij je dr zelf mee gaat rijden.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat is inderdaad ook nog een optie. Hoeveel klikjes kan je hem naar boven doen?. Als het er 3 zijn en in de eerste 2 doet je ruitenwisser hetzelfde dan is je relais kapot.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

nee dan gaat ie netjes heen en weer. dwz alles doet wat het moet doen, maar de stengel "veert" gewoon terug. Tis gewoon geen onderdeel van de standaarduitrusting denk ik..

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Raar. Maar dan heb je idd ook een ander stengeltje nodig.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Buks wrote:nee dan gaat ie netjes heen en weer. dwz alles doet wat het moet doen, maar de stengel "veert" gewoon terug. Tis gewoon geen onderdeel van de standaarduitrusting denk ik..


In de 1e stand gaat ie gewon heen en weer, of heen en weer met een interval ertussen?

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

heen en weer zonder interval, ik heb dus samengevat de standen

-1klik omhoog, continu langzaam
-2klikken omhoog continu snel
-1 klik omlaag eenmalig wissen

de 1 klik omlaag stand blijft ook niet hangen, maar veert onmiddelijk terug naar de neutraal stand (maar dat hoort ook zo, tis niet kapot)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Buks wrote:heen en weer zonder interval, ik heb dus samengevat de standen

-1klik omhoog, continu langzaam
-2klikken omhoog continu snel
-1 klik omlaag eenmalig wissen

de 1 klik omlaag stand blijft ook niet hangen, maar veert onmiddelijk terug naar de neutraal stand (maar dat hoort ook zo, tis niet kapot)


Geen 3e klik erop zitten, ik heb dr namelijk 3 op mn hendel, 1 interval, 2 normaal wissen, en 3 snel wissen, dacht erst ook dat ik dr maar 2 had, maar zou ns goed voelen.

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Buks wrote:Benzine 1.1i 5 bak (5e versn. 0,85 eindred. 3,938)
120= 3894 rpm



Hmmm...vraag ik me toch iets af...

In mijn AX (met 5 bak) rijd, heb ik de volgende waarden (ongeveer):
  • 120 km/u = geen idee, weet ik nie uit mn hoofd
  • 130 km/u = 3800 rpm (in 5e versnelling)
  • 140 km/u = 4200 rpm (ook in 5e versnelling)


Heeft een AX 1.1i Volcane dan soms andere overbrengingen dan een "normale" AX?

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik heb mijn waarden uit het Kluwers handboek, misschien moet je ff nazoeken of er voor de 1.1 volcane andere waarden gelden. Wat mij logischer klinkt is dat je snelheidsmeter gewoon wat afwijkt.. Hoe dan ook, een 5 bak zal onder de 4000rpm zitten en de 4 bak no way

Post Reply