Schokken...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber

Schokken...

Post by Mekkio »

Wat ik de laatste tijd steeds meer schijn te merken is dat me auto wel es schokt. Is een beetje moeilijk uit te leggen, vind ik, maar zal me best doen het te beschrijven...

Het gebeurd niet altijd op eenzelfde moment, maar gebeurd spontaan. Dus bij stantionair draaien (meeste keren), bij optrekken (ook wel geregeld) en gewoon als ik aan et rijden ben (af en toe). Hard of langzaam, met of zonder warme motor, maakt niet uit. Het voelt net of de motor een slag mist, of de electronica niet helemaal in orde is.
Auto van m'n vader heeft dat ook heel af en toe en aangezien hij wel een toerenteller heeft en ik het 1x heb meegemaakt... Was lekker aan et tuffen op de snelweg en opeens vielen alle toeren weg en een fractie van een seconde later waren de toeren er weer. Dit is een fout in zijn electronica, zegt ie zelf ook. Is er al wel es mee naar de garage geweest, maar kunnen er niet veel aan doen begreep ik. Maar goed, hij heeft geen AX en is een nieuwe auto, dus die hebben standaard veel meer electronica als de ouwe AX-jes :?
Anyway, als ik aan het rijden ben en hij schokt een keertje, dan is het net of je heel ff remt en dan weer gewoon door blijft gassen. Als je niet oplet merk je het ook haast niet, maar ik let wel op en et begint mij te irriteren! Als hij stationair loopt is het toerental niet altijd even stabiel. Lijkt soms alsof ie iets langzamer wil draaien als het eigenlijk kan en dan begint ie een beetje te schokken. Als ik wat gas geef, al is het maar een klein beetje, gaan de toeren omhoog en is het geschok voorbij, tot het toerental weer omlaag gaat :?

Is er misschien iets niet goed met de ontsteking of injectie of zo? Moet dat niet 1x in de zoveel tijd of na zoveel km's weer es afgesteld worden of zo?

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

misschien moeten je kleppen gesteld worden. :?:

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by menmulder »

moet je eens kijken of je bougie kabels nog goed zijn je kunt ze doormeten ze moeten niet boven de 15 kohm uitkomen, het kan nooit kwaat trouwens om ze een keer te vervangen samen met je bougies.
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Mekkio »

menmulder wrote:moet je eens kijken of je bougie kabels nog goed zijn je kunt ze doormeten ze moeten niet boven de 15 kohm uitkomen, het kan nooit kwaat trouwens om ze een keer te vervangen samen met je bougies.

Maar dat gaat ook weer wat centjes kosten :? Heb bij me vorige auto dat volgens mij ook es moeten doen. Heeft me toen ? 250 gekost :?
Maar goed, als et moet, dan moet et natuurlijk. Heet onderhoud :)

jaap1980
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by jaap1980 »

Mekkio wrote:
menmulder wrote:moet je eens kijken of je bougie kabels nog goed zijn je kunt ze doormeten ze moeten niet boven de 15 kohm uitkomen, het kan nooit kwaat trouwens om ze een keer te vervangen samen met je bougies.

Maar dat gaat ook weer wat centjes kosten :? Heb bij me vorige auto dat volgens mij ook es moeten doen. Heeft me toen ? 250 gekost :?

:shock: of je bent heel hard gen**id of je hebt het over iets anders.. maar bougies zijn ongeveer ? 2,- per stuk en een kabelsetje kost ? 11,- bij de dealer! Dus ik weet niet wat ze voor arbeidskosten rekenen maar volgens mij ben je er in 10 minuten mee klaar........
Ik wilde nog iets aardigs zeggen maar had al op ok gedrukt

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

ik zou eerst eens je accupolen loshalen, halfuurtje wachten, er weer op. motor starten, MINSTENS een kwartier stationair laten draaien (tot ie goed warm is eigenlijk), geen gas geven.

dat is een soort van harde reset voor je motormanagement. hielp bij mij perfect!

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Marc01 »

jaap1980 wrote:
Mekkio wrote:

:shock: of je bent heel hard gen**id of je hebt het over iets anders.. maar bougies zijn ongeveer ? 2,- per stuk en een kabelsetje kost ? 11,- bij de dealer! Dus ik weet niet wat ze voor arbeidskosten rekenen maar volgens mij ben je er in 10 minuten mee klaar........

Als je het doet, doe het dan goed, en haal meteen siliconen kabels (heb zelf van bosch. Incl bougies van NGK was ik iets van 35 euro kwijt.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by menmulder »

kabels voor 11 euro vind je niet voor een ax echt niet ben bij de dealer geweest wouden ze er 55 voor hebben bij de brezan gekocht voor 37 euro inc korting
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver

Post by RichardRR »

als de moter in zn geheel een seconde wegvalt is het egt iets in het geheel van de onsteking.... denk aan bijvoorbeeld de bobine waarmee iets mis gaat.. kan ook dat je ecu om een vage reden een seconde geen stroom krijgt. Dit soort dingen zijn erg baggen... maar het zal in de onsteking zitten denk ik.
Ax is back

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Mekkio »

RichardRR wrote:als de moter in zn geheel een seconde wegvalt is het egt iets in het geheel van de onsteking.... denk aan bijvoorbeeld de bobine waarmee iets mis gaat.. kan ook dat je ecu om een vage reden een seconde geen stroom krijgt. Dit soort dingen zijn erg baggen... maar het zal in de onsteking zitten denk ik.

Nou, een seconde duurt het ook weer niet hoor :) Is steeds maar heel ff een klein schokje

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Mekkio »

jaap1980 wrote:
Mekkio wrote:

Zou nie weten of ik genaaid ben, maar zou best kunnen. Was trouwens de transistormodule??? die vervangen moest worden en dat kostte alles bij elkaar (incl. ontluchten koeling) ? 205. Heb et net nagekeken :)

Mekkio
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Mekkio »

kakanox wrote:ik zou eerst eens je accupolen loshalen, halfuurtje wachten, er weer op. motor starten, MINSTENS een kwartier stationair laten draaien (tot ie goed warm is eigenlijk), geen gas geven.

dat is een soort van harde reset voor je motormanagement. hielp bij mij perfect!

Denk dat ik dat in et weekend ff ga proberen. Is niet zoveel moeite om te doen :)

Post Reply