d-riem vervangen?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

d-riem vervangen?

Post by batman »

Hallo,

Mijn distrubutieriem is 19.000 km geleden vervangen. Echter, de riem zit er al 7 jaar op, maar heeft 2 jaar stilgestaan. Kan die nog een tijdje mee, of is het tijd om te vervangen?
AX 1.0 k-way '91
81000 km

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Er wordt doorgaans gezegt bij de 80000km vervangen of na 8 jaar.

Maar als je toch twijfeld zou ik geen risico nemen.
Als zou die breken ben je echt de pineut.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

vervangen!

voor die 70,- (als je het zelf doet) en wat frustraties moet je het niet laten..

als hij knapt (of je spanrol kapot gaat) dan is het ECHT over.. ik heb nog een kapot blokje liggen.. als je wilt zien hoe het eruit ziet? :roll:

die interval zegt overigens ook niets.. want die riem was dus bij die GT net 5000km trg vervangen.. alleen hadden ze het spanrol dus NIET vervangen, en dat is veeel funester! dat was bij mn 1.1 die ik 'gekregen' had ook.. spanrol slecht.. die riem breekt niet zomaar..
Image

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

hoe lang duurt het ongeveer om de riem te vervangen als het het voor het eerst doet? en zijn er nog speciale gereedschappen nodig? een momentsleutel is nodig om te spannen, maar die heb ik niet, dus lukt het ook goed met een gewicht?
AX 1.0 k-way '91
81000 km

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Een uurtje of 2 a 3 denk ik. Mijn momentsleutel pastte niet dus ik heb de vast is vast methode gebruikt en hij zit nog steeds.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik heb hem ook op gevoel gespannen. Je merkt het vanzelf als ie te strak zit, dan hoor je de spanrol gillen.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Bixie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 90
Joined: ThuJul22, 2004 2:15:46 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Bixie »

AX-bestuurders..

Hoe kun je trouwens checken of je spanrol nog picobello is?
Ik herinner me dat mijn vrouw een keer een fluitende toon gehoord heeft een paar maanden terug en die fluittoon verdween langszaam die dag.
Duidelijk een geval van spanrolprobleempje...zoals al door anderen in dit forum eerder werd aangegeven.
Het geluid is nooit meer teruggekeerd en de auto rijd perfect.

Groetjes

Harry
Citrofilus Totallus

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

tja de enige manier om dat te controleren is de boel los te draaien en eens goed te luisteren hoe de lagers klinken van je spanrol, bij mij maakte ze redelijk wat lawaai en heb het compleete zooitje inc waterpomp dus ook maar vervangen voor de zekerheid :)
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

zou dit eventueel kunnen:

ik zet markeringen op de tandwielen en de oude riem. dan leg ik de riem naast de nieuwe riem en neem ik de markeringen over op de juiste tanden. dan nieuwe riem op gemarkeerde wielen.


dan zouden alle tanden op de juiste positie blijven staan toch?

bedankt
AX 1.0 k-way '91
81000 km

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

boven in het nokkenas tandwiel zit een blokkeergat als je hier een boor van 10 mm instop is deze geblokeerd vervolgens zit er bij je vliegwiel naar de BDH sensor een klein gaatje waar je een boor 6 in kunt stoppen dan is alles exact goed geblokeerd
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

willem
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: FriJun20, 2003 7:54:54 AM
Location: houten

Post by willem »

je spanrol kan je spannen door in het vierkante gaatje een armpje te maken en daar een gewicht van 1,5 kilo (colafles met water) aan de te hangen op 8 cm afstand. Zo staat het in ieder geval in de haynes.
Met strepen ga je harder.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

lang leve de beunwijze van de Haynes..


@Bixie: als je spanrol begint te fluiten, dan staattie waarschijnlijk al vast, het is namelijk (zo is mij verteld) niet het lager dat fluit, maar de riem die over de buitenkant schuurt!! dattie nu weer los is zegt gewoon dat het lager nog niet helemaal kapot is, maar wel bijna..

ik zou m snel vervangen! je riem wordt nu zwaar belast en zou eventueel kunnen knappen (zie ik niet zo snel gebeuren) maar als je lager iut elkaar klapt DOOR de belasting, dan ligt je riem opeens scheef en staat je nokkenas vast maar je krukas niet.. en dan heb je een probleem.
Overigens was bij mij toen de d-riem nog geen eens geknapt.. wel beschadigt, maar niet kapot.. en ook de lengte was nog goed.
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

je moet je d-riem zo vast zetten dat je hem een kwart slag kan draaien. Dus als ie zeg maar horizontaal erop zit, dat je hem in het midden dus verticaal kan draaien. Beetje vaag uitgelegd he?

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

dag allemaal,

ik hem mn distributieriem en spanrol succesvol vervangen (riem op gevoel aangespannen)

bij het starten begon iets onder de motorkap te fluiten, zou dit de v snaar zijn of is het dat de nieuwe riem een beetje in moet slijten? is dit normaal? na een kort ritje is het fluiten verdwenen.
AX 1.0 k-way '91
81000 km

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

batman wrote:dag allemaal,

ik hem mn distributieriem en spanrol succesvol vervangen (riem op gevoel aangespannen)

bij het starten begon iets onder de motorkap te fluiten, zou dit de v snaar zijn of is het dat de nieuwe riem een beetje in moet slijten? is dit normaal? na een kort ritje is het fluiten verdwenen.


Dit KAN de v-snaar zijn, deze heb je ook los gehad en misschien is ie niet helemaal goed gespannen. Dit kan je spannen door de dynamo los te draaien bij het stelboutje, dan aanspannen en het boutje weer vast.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Je spanrol moet nog even inlopen tot die tijd heb je een raar fluitend geluid. Als het na 200 km nog steeds zo is staat je dis riem wat te strak. Check voor de zekerheid wel je v-snaar nog even.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply