Welke distributieriem?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Adri
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: FriNov07, 2003 11:19:05 AM
Location: Leusden

Welke distributieriem?

Post by Adri »

Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort mijn distributieriem vervangen. Ik wil hiervoor bij iddstechnique een distributieset bestellen, maar ik weet niet precies welke ik dan nodig heb. Heb die toko gemailed met deze vraag en kreeg als antwoord:
Set kost bij 108 tanden: 3243110: E49,87, anders: 3243111 E55,13

Kan iemand mij vertellen of mijn AX 1.4i TGS uit 93 108 tanden heeft, of dat ik die andere moet hebben? of maakt een tandje meer of minder geen verschil voor een distributieriem?

Alvast bedankt,

Adri

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

een tandje meer of minder is erggggg problematisch dan zou hij elke keer een tandje verkeerd gaan staan en is je motorblok zo in de soep
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

ghehe cool > tandje meer of minder, what the fuck, doesn?t interrest me, doe maar gewoon de goedkoopste :lol: Vind de opmerking echt meesterlijk.

Ik denk dat er dezelfde riem op moet als bij een 1.4GT of 1.4 GT injectie > en dat is (geloof ik) 104 tandjes. Zal hier wel ergens op het forum te vinden zijn. Bekijk ok ff de vorm van de tanden > rechthoekig of rond (ook belangrijk). En gelijk de spanrol vervangen. Als dat lager daarin vast slaat is het gauw gedaan met je d-riempje.

Adri
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: FriNov07, 2003 11:19:05 AM
Location: Leusden

Post by Adri »

Haha, die paar euro boeit niet zo, maar het leek mij logisch dat de grootte van de verschillende tandwielen bepalend is voor de verhouding waarin ze tot elkaar staan en niet zo zeer de lengte van de riem. Ik ga tenslotte ook niet sneller of langzamer fietsen van een grotere ketting om m'n fiets.Weet alleen niet of het allemaal past.

Ik zag net op de site van h-base dat ze daar riemen hebben voor een ax met 101 en met 108 tanden. :?

Bedankt voor die tip van de spanrol, was ik idd al van plan.
Last edited by Adri on FriApr08, 2005 12:01:42 PM, edited 1 time in total.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Dan moet je waarschijnlijk toch die met 108 tanden hebben. Dacht ff dat ik ergens in een grijs beeld van het verleden 104 tanden herinnerde, maar aangezien dat hier geen optie is en ik zeker weet dat het er geen 101 waren, moeten het er wel 108 zijn.

Zoek ff op het forum > dan kom je met 100% zekerheid meerdere topics tegen die over d-riempjes gaan, en waar wellicht jou vraag beantwoord wordt.

Succes ermee!!! en nog vele goeie kilometers :wink:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Adri wrote:Haha, die paar euro boeit niet zo, maar het leek mij logisch dat de grootte van de verschillende tandwielen bepalend is voor de verhouding waarin ze tot elkaar staan en niet zo zeer de lengte van de riem. Ik ga tenslotte ook niet sneller of langzamer fietsen van een grotere ketting om m'n fiets.Weet alleen niet of het allemaal past.

Ik zag net op de site van h-base dat ze daar riemen hebben voor een AX met 101 en met 108 tanden. :?

Bedankt voor die tip van de spanrol, was ik idd al van plan.



klopt allemaal het verschil zit hem in de motor de nieuwere ax heeft 108 tanden meen ik (je kan het terug vinden op je eigen riem)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De lengte van de dis riem maakt niet uit voor de overbrengverhouding. Toch zou ik de goeie nemen. Als het goed is staat op de riem zelf welke het is. Als je het bovenste kapje van je dis riem eraf haalt en je draait even met de hand de motor rond dan kom je vanzelf de tekst tegen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Dat mag ik wel hopen, anders ligt ie er toch al heeeel lang op :P Dan ist idd wel tijd om hem te verwisselen :wink: Iid ff kijken, das het beste > dan weet je ok zeker dat je de goeie hebt, als je dr eentje nieuw haalt.

Adri
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: FriNov07, 2003 11:19:05 AM
Location: Leusden

Post by Adri »

Bedankt voor de tips, ga ik straks ff kijken als m'n vrouwtje er mee terug is. Die belde net dat de motor warm werd en of ze dan de wegenwacht moest bellen... Helaas was toen de batterij van haar telefoon leeg en weet ik nu nog niks en zij ook niet... :shock: :shock: :shock:

Adri
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: FriNov07, 2003 11:19:05 AM
Location: Leusden

Post by Adri »

Heb even gekeken op m'n distributieriem en het enige wat er op staat is Flennor 1648 - 24010103 Daar werd ik nog niet veel wijzer van.
Vervolgens even de citro?ndealer gebeld. Deze vertelde me dat de types met een gietijzeren onderblok 101 tandjes op de D-riem hebben en de types met een aluminium onderblok 108 tandjes. De mijne ziet er uit als gietijzer en dus ga ik voor de 101.

@ bokkie, die 104 tandjes is voor een 1.1


Warmlopen viel trouwens allemaal erg mee, waarschijnlijk een kapot thermocontact, de koelvin slaat nl niet meer aan en hij wordt alleen warm in de stad en niet op de snelweg.

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

heeft je onderblok een hele andere kleur als je kop? helemaal roestig enzo? dan is het gietijzer.
als ie dezelfde kleur ongeveer heeft als je kop, dan is het aluminium.

ik kan me trouwens bijna niet voor stellen dat er een gietijzeren 1400 blok in een ax zit.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

gietijzer volgens mij alleen de gti en de mensen met bx/zx/205blokjes :lol:

Adri
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 68
Joined: FriNov07, 2003 11:19:05 AM
Location: Leusden

Post by Adri »

Mijn onderblok is idd helemaal roestig en duidelijk donkerder dan het bovenstuk. Meneer Citro?ndealer zei dat in '93 zowel aluminium als gietijzer door elkaar gebruikt werden en dat niet aan de hand van het type na te gaan was welk type onderblok er in gehangen was.

Post Reply