Problemen met inregelen ECU

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Problemen met inregelen ECU

Post by menmulder »

Ik heb dus net mijn koppaking enzo vervangen, nu is het verhaal dat ik daarbij ook de accu los heb gehad, en dat het dus normaal is dat de ecu zichzelf weer in moet regelen, ik ben 30 km gaan rijden en na die 30 km deed hij het dus ook goed hij liep mooi stationair enzo. Ga ik een uurtje later weer weg loopt hij weer slecht heel vervelen na 20 km deed hij het weer goed. Savonds nog een keer gereden en weer hetzelfde probleem het lijkt wel of de ECU de gegevens niet onthoud heb hier nooit problemen mee gehad waar zou dit aan kunnen liggen???
Last edited by menmulder on MonApr04, 2005 5:04:53 PM, edited 1 time in total.
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

de ecu reset je door de acuklemmen voor +/- 15minuten los te halen, en daarna de motor stationair te laten draaien totdat de fan aanslaat. niet mee rijden dus! als ie afslaat gewoon opnieuw starten en niet aan je gaspedaal komen
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

yep... alle stroomverbruikers uitzetten... zoals lampen, radio kachel etc...

Dan leest hij de goede waarden in!

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

owke probeer ik dat een keer hoelang moet hij ongeveer lopen hij staat nu al een kwartier aan ongeveer mij de ventilator slaat nog niet aan en hij klinkt ook nog niet best wat ik zo kan horen
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

owke heel bijzonder na een half uur sloeg de fan aan wil ik wegrijden gaat het lampje van het motor management branden, wat me ook opviel, is dat hij water uit de overloop gooide het kan zijn dat ik er teveel in had gedaan maar nu brand het lampje van de koelvloeistof dus kan ik het weer bij gaan vullen enig idee iemand????? Gaat het lampje vanzelf uit als hij klaar is met zichzelf inregelen???
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

niemand ik heb hem vanochtend een half uur laten draaien stationair om hem weer in te regelen ma daarna ging het lampje branden van het motor management doe ik nu wat verkeerd ofzo of moet ik gewoon net zolang wachten todat hij uit gaat ofzo
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Dat ie water uit de overloop gooit betekent dat de druk hoog opliep. Dat kan wel eens gebeuren. Dat nu je lampje blijft branden is zorgwekkender. Betekent ook dat er een foutcode gegenereerd is. Dit is het uitgesproken rijdstip om de garage op te zoeken en ze je ecu uit te laten lezen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Ik laat zo even mijn gedachten gaan he, hij loopt wat onregelmatig enzo en ik heb de bougie kabels eens doorgemeten en die hebben jawel 500000 omh weerstand :oops: :oops: dit lijkt me wel erg veel zou het kunnen dat doordat ik er een nieuwe koppaking op heb gezet de compressie omhoog is gegaan in vergelijking met daarvoor en dat hij in combinatie met de naar mijn idee te hoge weerstand geen goede vonk kan geven. Wat moet normaal de weerstand zijn????
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ff een (domme) vraag: zijn bougiekabels iets wat slijt? of kun je daar rustig 10 jr mee rijden?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Door de hoge temperaturen en stromen slijten de kabels. dmz de mantel nieuwe kabels is geen slechte uitgave
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

en met welke interval moet je zoiets vervangen dan? in tijd/km?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

zo'n beetje om de 5 jaar bij normaal gebruik
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Lol een aantal waren niet eens meer te meten met mijn voltmeter ze hebben dus een weerstand hoger als 2000kohm lijkt me een beetje veel toch maar even nieuwe besteld. Ik heb een sportluchtfilter op me auto zitten dit geeft toch geen problemen bij het inregelen van de ECU he???
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

menmulder wrote:Ik heb een sportluchtfilter op me auto zitten dit geeft toch geen problemen bij het inregelen van de ECU he???


nee, juist niet. als je de ECU inregelt gaat ie exact kijken hoe je motor loopt, aan de hand daarvan stelt ie standaardwaarden in waar hij onder het rijden enz. nog vanuit kan gaan, mocht ie even de weg kwijt zijn.

heb jij dus bijv. een extreem opgefokt blok (snelle nokkenas, bewerkte kop, andere zuigers, lichter vliegwiel, sportluchtfilter, andere spruitstukken, enz.), dan zal je merken dat als je hem met een origineel programma laat lopen hij niet erg lekker z'n best zal doen; laat je hem vervolgens opnieuw inlezen dan snapt ie het ineens wel.

bij mij was het zelfs zo dat ie gewoon door opnieuw inlezen (zonder motorische wijzigingen) spontaan beter ging lopen!

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Maar hoelang moet je hem nu laten inlopen, ik heb al een aantal keer gehad dat ik hem een halfuur heb laten lopen en dat de hele tijd het motor management lampje bleef branden, na een keer opnieuw starten brande die niet meer maar wat is normaal voor het inlopen??

de laatste keer toen ik het had geprobeerd kwam der op een gegeven moment zelfs zwarte rook uit de uitlaat en stinken blijkbaar iets niet helemaal goed gegaan
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

grummmmmmmmmmmblllllllllllllllll :shock: :shock: :shock: :? :( :o :?

kword hier zo vervelend van dat ....... ding schiet de hele tijd in zijn noodprogramma het enige wat ik me nog kan bedenken is dat hij eerder wel liep omdat hij een programma in de ECU had zitten, en dat hij er nu geen nieuw programma in kan zetten omdat de bougie kabels meer als 2000kohm weerstand hebben en hij naar mijn idee geen goede ontsteking meer heeft. Bougiekabels besteld maar wachten duurd zo lang
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Tijdens het wachten kan je mooi je distributieriem goed zetten.

Tom.
Die gewoon bij de automaterialenboer zn bougiekabels haalt.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

distributieriem staat goed nu gelukkig, kheb de kabels bij een vriend besteld die bij een garage werkt maar nog niks gehoord vandaag kheb ze gister ook pas besteld daar niet van maar ik ben wat ongeduldig en ik hoop dat het daar aan ligt verwacht het wel maarja zeker weten doe ik het niet hij krijgt in ieder geval een stuk betere vonk dus de verbranding zal wel beter zijn
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Post Reply