Mijn vorige AX was een 1.1i TGE U9 (5-deurs uit '92), maar zag net dat de AX die ik nu heb een 1.1i TGE E2 (3-deurs uit '94) is en ik vraag me af wat nou et verschil is daartussen.
Of het iets "technisch" is, of alleen puur omdat het bouwjaar verschilt. Dat de ene een optie meer heeft of zo als de ander...
Verschil in model/type...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Heb ff wat verder gezocht...
Er bestaan verschillende aanduidingen voor de katalysator, afhankelijk van de afstelling ervan. Die aanduidingen kunnen zijn:
* E2 : Katalysator die voldoet aan de Euronorm 1
* U9 : Katalysator mag maximaal een CO-uitstoot hebben van 0.5 % CO
Meer info over uitlaten en de wet is te vinden op Uitlaten.com
Er bestaan verschillende aanduidingen voor de katalysator, afhankelijk van de afstelling ervan. Die aanduidingen kunnen zijn:
- S6
- K6
- S9
- K9
- U9
- N9
- E2
- N2
* E2 : Katalysator die voldoet aan de Euronorm 1
* U9 : Katalysator mag maximaal een CO-uitstoot hebben van 0.5 % CO
Meer info over uitlaten en de wet is te vinden op Uitlaten.com
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Rob GT wrote:Met andere woorden:
Bij U9 mag je de kat. verwijderen zolang je maar aan de uitstoot voldoet.
Bij E2 heb je altijd een kat. nodig.
Nou ben ik dan wel een beetje blij dat ik niet een power car heb, want daar zou je profijt van hebben als je de kat eronder vandaan haalt. Maar voor een 1.1 maakt dat toch niet zoveel uit, lijkt me?

Bij U9 is het zelfs zo dat bij stationair toerental de CO-uitstoot niet hoger dan 0.5% mag zijn.
BTW...als ik mn kenteken nakijk staat er bij mij geen U9, E2 o.i.d. bij...ik heb een AX 1.1i Volcane...betekent dit dat ik geen katalysator heb?
BTW...als ik mn kenteken nakijk staat er bij mij geen U9, E2 o.i.d. bij...ik heb een AX 1.1i Volcane...betekent dit dat ik geen katalysator heb?
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
TjizZzuH wrote:Bij U9 is het zelfs zo dat bij stationair toerental de CO-uitstoot niet hoger dan 0.5% mag zijn.
Ik zou het niet weten. Ik kwam er toevallig achter toen ik op het keuringsrapport keek van de APK. Staat bij mij volgens mij ook op me Deel I kentekenbewijs:
Type: AX 11 TGE Injection U9 (das de ouwe auto)
Type: AX 1.1i TGE E2 (das de nieuwe auto)
-
- AX super weirdo
TjizZzuH wrote:Bij U9 is het zelfs zo dat bij stationair toerental de CO-uitstoot niet hoger dan 0.5% mag zijn.
Bij een E2 zit er ook een kat. onder deze mag je er met de APK echter niet meer onderuit halen.
Mijn vorige GTI had U9 op het kenteken staan en kam zonder kat. gewoon door de keuring omdat hij onder de gestelde CO bleef

Freude am Fahren.