spanrol vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

spanrol vervangen

Post by menmulder »

Ik meot dus van de week me spanrol en distributie vervangen en nou scheen je de spanrol te moeten spannen met zo'n tooltje deze kan ik nog wel zelf maken en ik heb ook al een handleiding hoe de distributie vervangen moet worden maar ik weet de werking van het tooltje nog niet der moet een fles aan van 1.5 kg ma is het dan de bedoeling dat als de spanrol niet slipt dat hij dan strak genoeg staat?
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Het beste is idd met een gewichtje werken... nog slimmer is nu voelen hoe strak je distri riem staat, en dan straks nadat je mbv het giwicht de riem hebt gespannen voelen of ie even strak staat(mag iets strakker zijn).

Succes!
Ax is back

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Ik heb gewoon de steel van een M10 bout conisch vierkant geslepen > past dus altijd in die uitsparing en dan met een ringsleutel erop die spanrol aantrekken. Beetje aan de riem jutteren en voelen > soort van Fingerspitzengef?hl. Dan met tweede steeksleutel spanrol vast draaien.

Distributie vervangen is normaal gesproken klusje van een uurtje (minder nog als het meezit).

PS. altijd ff handmatig rondgooien die motor om te horen of zuigers niet tegen de kleppen aantikken. Tip die iedereen wel weet, maar nogal eens vergeten wordt.

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Ja hahaha lijkt me wel handig als je der bij het starten achterkomt dat het niet klopt ben je een beetje te laat opzich
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Kost je een sloop cilinderkopje, nieuwe pakkingen en een berg werk :( Gelukkig nog nooit meegemaakt maar leuk is sowieso anderssss.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

zelf op de gok aanspannen.. dus dat hij aan de voorkant nog net 90graden te torderen is..

en dan naar Citroen rijden en vragen of hun m willen naspannen.. kost je bijna nix!
Image

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

idd, net als bij een V-snaartje of multiriempje :wink:

JJR
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: WedMar30, 2005 9:46:19 PM

Post by JJR »

Dat aanspannen op gevoel is allemaal wel aardig maar gevoel is subjectief. In de boeken vind ik verschillende waarden:

- de vraagbaak geeft 0.2 kgf.m (2,0 kg aan 10 cm) voor benzinemotoren

- Haynes geeft 0.16 kgf.m voor moteren met een gietijzeren blok en 0.12 kgf.m voor motoren met een aluminium blok

Tussen 0.12 en 0,2 zit bijna een factor twee verschil.

Iemand ervaring met het aanspannen met een gewicht aan een arm in het vierkante gat van de spanrol? Hoeveel?

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

ik doe het gewoon op gevoel, en ik merk de tandwielen ff op het blok dan komt ie altijd weer goed te staan.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

Svend
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 73
Joined: ThuSep30, 2004 12:43:23 PM
Location: niedorp

Post by Svend »

heb een staafje van een binnendeurklink (dat vierkante ding tussen je handvaten) haaks omgebogen, een gaatje op 8cm, lege colafles (2l) gevuld met water, op de weegschaal gezet. 2kg bij stalen blok 1,5 kg bij alu blok. (volgens haynes) toutje ertussen en spannen maar.

Je kan natuurlijk ook de fles leegdrinken naar het juiste gewicht, houd je nog genoeg over voor tijdens t klussen :D

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

ghehe, das ok een idee :wink: wist niet dat da past > vierkant staafje van een deurklink.

Waar laat je die colafles trouwens? auto ver genoeg omhoog dattie eronder past?

Svend
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 73
Joined: ThuSep30, 2004 12:43:23 PM
Location: niedorp

Post by Svend »

touwtje aan t deurklinkje, dan recht eronder hangen. Ik had de auto op assteunen staan aan de bijrijderskant.

Post Reply