In een lange nachtelijke discussie met bz10 (n.a.v. mijn motoreninfo) stuitten we samen op het volgende:
Wat bepaalt nu eigenlijk de eindreductie? We vinden nl. meerdere typen 205 XS.
In alle carb. en de meeste inj.-versies vinden we de volgende bak:
1e : 3.418
2e : 1.950
3e : 1.357
4e : 1.054
5e : 0.854
eindoverbrenging 3.584
Die bak zit volgens 205gti.com ook in de XS en de Rallye.
Echter vind ik bij 205 XS'jes met de KDY en KDZ motor de volgende bak:
1e : 3.418
2e : 1.950
3e : 1.357
4e : 1.054
5e : 0.880
eindoverbrenging 4.063
Ga ik op 205gti.com kijken, dan kan ik dit ook samenstellen. Alleen dan is het dus ineens 1 t/m 4 van de hierboven beschreven 205 XS-bak, met de 5 van een gewone 205 en de eindoverbrenging van de GTi 1.6...?
Dit lijkt overigens qua top op de AX >> net boven de 180 km/h met 6000 rpm.
Wat ik me nu echter ging afvragen...: waar zit die eindreductie? In de bak? Of in de aandrijving? diff?
M.a.w.: Gaat een 205 XS Carb. stukken harder optrekken met die laatste bak?
Versnellingsbakken: Wat bepaalt je eindoverbrenging?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Eindreductie is de overbrengverhouding naar het diff toe. Zoals we al besloten hadden hangt het van de toepassing af of je sneller bent. Met een kortere bak moet je vaker schakellen maar je trekt wel harder op.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.