Aanlopende achterbanden op binnenkant wielkast...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 56
- Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
- Location: Kop van Noord Holland
Aanlopende achterbanden op binnenkant wielkast...
Mijn toekomstige AX heeft gereden met 2 volwassenen erin en een aangetrokken handrem. Resultaat, rondom nieuwe remmen...
Later bleek dat de rechterbevestigingsbout van de torsieas achter los zat. deze weer vastgezet, echter heeft de AX met de standaardbandenmaat 155/70-13 net 1 cm ruimte tussen de band en de binnenzijde van de achterwielkast, het wiel lijkt ook overdreven scheef te staan, maar de camber is niet te stellen.
Weet iemand even een serieuze oplossing ???
Torsierubbers of schokdempers? of hoort het zo???
Later bleek dat de rechterbevestigingsbout van de torsieas achter los zat. deze weer vastgezet, echter heeft de AX met de standaardbandenmaat 155/70-13 net 1 cm ruimte tussen de band en de binnenzijde van de achterwielkast, het wiel lijkt ook overdreven scheef te staan, maar de camber is niet te stellen.
Weet iemand even een serieuze oplossing ???
Torsierubbers of schokdempers? of hoort het zo???
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Re: Aanlopende achterbanden op binnenkant wielkast...
1992ax11i wrote:echter heeft de AX met de standaardbandenmaat 155/70-13 net 1 cm ruimte tussen de band en de binnenzijde van de achterwielkast, het wiel lijkt ook overdreven scheef te staan, maar de camber is niet te stellen.
Ik heb dezelfde bandenmaat maar en ook maar 1 tot 2 cm speling achterin de achterste wielkast. Maar aanlopen doettie niet hoor!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Als de lagers van de draagarmen inslijten gaan de wielen ook aan de binnenkant aanlopen. Bij bx-en een zelfs heel vaak voorkomend euvel. wiellager kan natuurlijk ook. maar dat moet je voelen als de auto op een pootje staat en je het wiel probeert te bewegen.
Bij cup auto's die stevig op hun donder kregen kon zelfs de hele achteras verbuigen, geeft ook dit effect.
P.
Bij cup auto's die stevig op hun donder kregen kon zelfs de hele achteras verbuigen, geeft ook dit effect.
P.

-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 56
- Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
- Location: Kop van Noord Holland
Karretje is vandaag naar de dolter geweest. Alle lagers zijn goed en hebben geen speling.
De torsieas is iets verschoven, deze weer teruggeplaatst, alles uitgemeten en beide zijden hebben nu weer dezelfde ruimte. Ook de hoogte van de auto is zoals in de vraagbaak wordt beschreven correct.
We gaan het weer een tijdje proberen.
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen.
De torsieas is iets verschoven, deze weer teruggeplaatst, alles uitgemeten en beide zijden hebben nu weer dezelfde ruimte. Ook de hoogte van de auto is zoals in de vraagbaak wordt beschreven correct.
We gaan het weer een tijdje proberen.
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen.
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 56
- Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
- Location: Kop van Noord Holland
JOEPIE, OORZAAK GEVONDEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vandaag voor APK, keurmeester zag de slijtplek op de wielkast en fronste, ik lachend vertellen dat het probleem was opgelost. Hij riep mij nogmaals bij zich en showde mij het tegendeel.
Handrem erop, steunen onder de as, flink eraan sleuren en jawel.......
ruim een centimeter speling op het lager van de torsieas rechtsachter, lager van draagarm op torsieas dus.
Tijdens het rijden nooit gemerkt, geen gebonk niets van dat.
Kosten van dit grapje...., bij dealer 185,00 eurie ex BTW voor het lager, komt totaal op ongeveer 600 euries inclusief alles. Te rade gegaan bij een citroen specialist voor second opinion, gaf hetzelfde antwoord:
zoek een goede gebruikte sloopas en monteer deze, is goedkoper en sneller dan dit lager wisselen.
Sloopas gehaald, kosten 100 euries compleet met alles, morgen monteren...
Vandaag voor APK, keurmeester zag de slijtplek op de wielkast en fronste, ik lachend vertellen dat het probleem was opgelost. Hij riep mij nogmaals bij zich en showde mij het tegendeel.
Handrem erop, steunen onder de as, flink eraan sleuren en jawel.......
ruim een centimeter speling op het lager van de torsieas rechtsachter, lager van draagarm op torsieas dus.
Tijdens het rijden nooit gemerkt, geen gebonk niets van dat.
Kosten van dit grapje...., bij dealer 185,00 eurie ex BTW voor het lager, komt totaal op ongeveer 600 euries inclusief alles. Te rade gegaan bij een citroen specialist voor second opinion, gaf hetzelfde antwoord:
zoek een goede gebruikte sloopas en monteer deze, is goedkoper en sneller dan dit lager wisselen.
Sloopas gehaald, kosten 100 euries compleet met alles, morgen monteren...
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia
mooi dat je de oplossing gevonden hebt!
achteras vervangen is niet moeilijk.. maar ga voorzichtig te werk! alles zit MUURVAST en de kopere remleidingen breken snel.. dus werk voorzichtig en doe rustig aan.. zou je best wel eens een weekendje kunnen kosten.
en hulp is zeker bij het monteren noodzakelijk
achteras vervangen is niet moeilijk.. maar ga voorzichtig te werk! alles zit MUURVAST en de kopere remleidingen breken snel.. dus werk voorzichtig en doe rustig aan.. zou je best wel eens een weekendje kunnen kosten.
en hulp is zeker bij het monteren noodzakelijk

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM