Bonkend geluid bij achterwiel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
jebbers
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonOct04, 2004 1:16:19 PM

Bonkend geluid bij achterwiel

Post by jebbers »

Nadat ik vandaag de auto wat omhoog gezet heb aan de voorkant om de olie en het filter te verversen heb ik bij het rijden ineens een constant gebonk bij het linkerachterwiel. Het lijkt ook alsof het wiel scheef staat. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

krik m achter eens op en kijk eens of je je wiel kan bewgen.. en dan bedoel ik niet draaien, maar dattie kan kantelen enzo.

dat het wiel scheef staat kan namelijk, dat duidt op een kapot wiellager achter. Heb ik al vaker gezien (bij een Saxo keertje :roll:)
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

en draai je wielbouten eens vast aan. Klinkt stom maar kan zomaar zijn dat ze los zitten.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

jebbers
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonOct04, 2004 1:16:19 PM

Post by jebbers »

Kakelbont wrote:en draai je wielbouten eens vast aan. Klinkt stom maar kan zomaar zijn dat ze los zitten.


Die had ik al geprobeerd, helaas :(

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Dan is het wat Marc zei.

OF, als je geluk hebt, zit de naafmoer die de remtrommel op z'n plaats houdt los. Kan je zo zien door het wiel eraf te halen en die centrale dop los te wrikken.

Is dat het niet, haal je die grote moer los (dop 32) en laat je ?f een nieuw wiellager zetten in die trommel, ?f je rijdt ff naar de sloop voor een complete trommel (inclusief wiellager dus.)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

jebbers
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonOct04, 2004 1:16:19 PM

Post by jebbers »

Kakelbont wrote:Dan is het wat Marc zei.

OF, als je geluk hebt, zit de naafmoer die de remtrommel op z'n plaats houdt los. Kan je zo zien door het wiel eraf te halen en die centrale dop los te wrikken.

Is dat het niet, haal je die grote moer los (dop 32) en laat je ?f een nieuw wiellager zetten in die trommel, ?f je rijdt ff naar de sloop voor een complete trommel (inclusief wiellager dus.)


Bedankt voor je antwoord. Enig idee wat zo'n geintje ongeveer zou moeten kosten? Heb net een kaartje voor Rock werchter gehaald a 140 euro dus moet een beetje zuinig aan doen.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

jebbers wrote:Bedankt voor je antwoord. Enig idee wat zo'n geintje ongeveer zou moeten kosten? Heb net een kaartje voor Rock werchter gehaald a 140 euro dus moet een beetje zuinig aan doen.



Rock Werchter, Cool! :) Maarre wiellager is zo duur niet hoor. Geloof een paar tientjes.

Maar een complete trommel inclusief wiellager op de sloop heb je al voor plus minus 15 eurie :P FF een schade ax zoeken die niet te oud is en je hebt zeker een goeie.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

jebbers
AX Starter
AX Starter
Posts: 18
Joined: MonOct04, 2004 1:16:19 PM

Post by jebbers »

Kakelbont wrote:en draai je wielbouten eens vast aan. Klinkt stom maar kan zomaar zijn dat ze los zitten.


Ahum, dit bleek het toch te zijn,maar dan aan de rechterkant. Schaam schaam. Daar niet gekeken, de band was er bijna afgelopen! Kan een mod dit topic verwijderen misschien? :)

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

jebbers wrote:
Kakelbont wrote:en draai je wielbouten eens vast aan. Klinkt stom maar kan zomaar zijn dat ze los zitten.


Ahum, dit bleek het toch te zijn,maar dan aan de rechterkant. Schaam schaam. Daar niet gekeken, de band was er bijna afgelopen! Kan een mod dit topic verwijderen misschien? :)


Kan iedereen toch gebeuren...

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik heb hetzelfde gehad :oops: Was trouwens best gevaarlijk;

Was uitgeweest in belgie, en lekker gezopen. Vriend van mij was de bob in mijn ax. Dus iedereen behalve de bob zo zat als een toeter en hoppa met z'n 5en de ax in. Nog ff de wieldop vastgeklikt want ik zag dattie er maar half op zat.

Wij rijden. En ik zat achterin (me eige auto dus) en hoorde allemaal vage geluiden. Maarja ik was zat dus weet ik veel. Later begon ook de bob z'n bezorgdheid te uitten over de rare boenk geluiden. Toen we de snelweg opdraaien en boven de 80 kwamen, was het net of we in een levensgrote vibrator zaten. Iedereen werd helemaal gek. Wij dachten dat het een lekke band was. Dus over de vluchtstrook naar het eerste tankstation gerold (300meter verderop). Daar stond het overigens vol met patsers en hun bmw, die zich rot lachte toen er 5 man uit de ax kwam gepropt.

Enfin, bleek dus dat de wielbouten alle3 vakkundig waren losgedraaid door zatte lui die de disco uitkwamen. alle 3 de wielbouten zaten nog met 2 slagen vast in de trommel.
:shock: :shock:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Kakelbont wrote:...bleek dus dat de wielbouten alle3 vakkundig waren losgedraaid door zatte lui die de disco uitkwamen. alle 3 de wielbouten zaten nog met 2 slagen vast in de trommel.
:shock: :shock:


Dat zijn geen leuke geintjes...voor zover je dat nog geintjes kunt noemen (eerder poging tot doodslag of iets dergelijks)

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Inderdaad. :evil:

Het drong pas de volgende ochtend echt tot me door. Kijk en als ze nou heel je velg jatten is dat ook k*t, maar minder gevaarlijk. Dat merk je iets eerder.... :roll:

Achteraf hebben we het er nog over gehad en volgens mij had iemand gewoon een reservewiel nodig voor een of andere citroen. Maar had 'ie de wielbouten niet geteld.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply