Blokkeren van de wielen. 185/55/14" Waarom lukt het nie

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Blokkeren van de wielen. 185/55/14" Waarom lukt het nie

Post by Mark »

Ben al sinds ik de AX gekocht heb. 3 jaar terug ofzo. Al niet helemaal tevreden over het remvermogen.

Nu heb ik er wel een gechipt ZX 1.4i blok in gelepeld. Maar alleen geen grotere remmen erop gezet.

Zitten wel betere schijven en blokken op. Brembo gegroefde schijven en EBC Greenstuff blokken.

Maar nog steeds vind ik het eigenlijk bagger. Het lukt me niet eens om te slippen op asfalt. Nu zaten er standaard 155 brede banden onder en nu 185. Dus logisch dat je minder snel slipt. Maar toch...

Hieft iemand hier ook de 1.1i remuitrusting met brede banden? En zo ja. Is het die persoon gelukt om te slippen?

De remmen achter zijn pas ook vervangen. Inclusief de remcilinders. Vraag me nu af of de hoofdremcilinder wel in orde is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Kort maar krachtig...

185/50/14.... 1.1tje....

En het antwoord is NEE (1x dan wel)....

Maar remsysteem is dan ook bagger ja....
Ben druk op zoek naar dieselpoten van type II

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Lekker is dat dan. Vriend van me heeft een splinternieuwe Seat Ibiza Sport 2.0i. Voor Gev. schijven achter schijven.

Als je daar de rem aantipt lig je al door de voorruit. Zelfs bij 200+ remt ie nog als een dwaas. :evil:

Dat wil ik ook! Maar heb pas nieuwe 3 gaats AEZ Ecco velgen gekocht. Dus naar 4 gaats upgraden voor een Peugeot 205 reminstallatie heb ik weinig zin in.

En de schijven en blokken zijn nu splinternieuw.

De enige 3 gaats upgrade zou dus Peugeut 106 remmen zijn of AX 1.4i
Die schijven en blokken zijn maar een heel klein beetje groter. Verwacht ik eigenlijk ook geen wonderen van. Geventileerd zal de enige grote upgrade zijn. Maar dat heb je volgens mij niet 3 gaats.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Ik kreeg het wel voormekaar op de GT hoor, geen probleem. Alleen nieuwe remblokjes, verder helemaal standaard. Maar verder was het bagger, geen remvermogen.
Maar goed nu het 4 gats wordt heb je wat meer keuze ;)
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

idd bij mn oude GT hapte ie juist soms wel te erg dat ie onbewust wel eens slipte als ik stevig remde
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Zowel met de 1.1i First als met de 1.4i GT lukt het. Met de GT ook met 185 banden. Met de First heb ik nooit breder dan 165 gehad.


Wat je kan proberen is stalen remslangen. Staan o.a. op www.dutchpowertrading.nl volgens mij...

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: ThuFeb10, 2005 10:34:41 PM
Location: Hapert

Post by Figuur »

Mij lukt het ook niet met 195/45/15's, misschien als ik met 2 voeten op de rem stamp.
Binnenkort een keer de remmen ontluchten, schoonmaken en kijken of de blokken en schijven verder nog goed zijn. Ik denk da er weinig aan te doen is.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

TTF wrote:idd bij mn oude GT hapte ie juist soms wel te erg dat ie onbewust wel eens slipte als ik stevig remde


Dat komt me heel bekend voor! Ik moet echt met belijd remmen anders heb ik onbewust blokkerende wielen :?

Had het een keer op de snelweg dat ik flink doorreed op de linkerbaan en er voor me neus ff iemand met 90 in ging halen (je kent het wel). Toen moest ik flink in de ankers en gleed ik echt richting die voorganger.... Maar mijn banden zijn ook ZWAAR bagger, dus dat scheelt. Hebben 7 jaar staan uitdrogen :oops:
Freude am Fahren.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

tijd voor nieuwe banden Arne.. uitgedroogt is levensgevaarlijk


mijn 1.0tje wil met 165 breed ook nauwelijks blokeren op droog.. en alstie al blokkeerd, dan blokkeerdtie achter! maar als het nat is.. :roll:
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik kan uit ervaring zeggen dat het VEEEL remvermogen scheelt met de AX 1.1 remmen of de diesel type II remmen (=ZX remmen onder andere)

Oja de diesel heeft trouwens ook een andere rembekrachtiger.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Schijven van de 1.1i:

238X29X8.0 MASSIEF 3 GATEN

Blokken:

71.9X60.6X16.5 MET SLIJTINDIC

-------------------------

Schijven van de 1.4i en Diesel zijn NIET gelijk:
Diesel is:

247X33X10.0 MASSIEF 3 GATEN

Blokken:

105.0X55.0X18.0 MET SLIJTINDIC

---------------------------

de 1.4i grote schijven uitvoering is 256x29x10.0


---------------------------

De hoofdremcilinders zijn gelijk bij de 1.1i / 1.4i en 1.5D.
Er zit dus wel duidelijk wat verschil in de 1.1i en 1.4i remmen.

Een wat grotere dikkere schijf zal minder snel heet lopen.
Maar van wat ik aan afmeting verschillen zie lijkt het me nog steeds geen wonderen doen verrichten.

Kwaliteit van de banden speelt natuurlijk ook enorm mee. Heb je goeie banden zul je veel minder snel kunnen blokkeren.

Ik kan er toch maar met maximaal 2 personen inzitten. Maar als je met zijn 4en zit lijkt het me toch behoorlijk eng als je hard moet ankeren.

Maar goed. Aangezien veel meer dus niet kunnen blokkeren is er niets stuk. Ben ik in ieder geval dat wijzer! :roll:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

schijven kunnen dan wel gelijk zijn (hoewel ik dat betwijfel) maar de remklauwen toch niet. Een zx 1.6 remklauw past echt niet zomaar onder een ax 1.4 benzine.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Als je 4 gats hebt passen 288mm schijven van een Xsara 2.0 16v VTS of een 306 GTi6 ;)
Moet je wel 15" velgen hebben.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Dat gaat me toch wat te ver! :D

Een upgrade naar een 1.4i reminstallatie gaat nog wel.

Nieuwe klauwen, blokken en schijven. Had ik beter meteen kunnen doen. :?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Mark wrote:---------------------------

de 1.4i grote schijven uitvoering is 256x29x10.0

---------------------------


kleine aanpassing voor je gedaan Mark

de 1.4 grote uitvoering is nog groter!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Hallo Mark.
Werkt je rembekrachtiging wel goed,er hoeft maar een piepergaatje in de
slang of het membraam te zitten en jouw probleem lijkt me opgelost.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Als je remvermogen te laag vind.... stop je trommels ens vol met nieuwe onderdelen.... remcylinders en nieuwe voeringen. Je zult denken:trommels? maar als je ze goed afsteld is het een WERELD van verschil.... meer verschil als je schijven vervangen door betere etc.... je achterkant blijft "duwen". Dus pep je trommels maar ens op.
kosten +/- 120 euro excl montage(als je dit niet zelf kunt)
Ax is back

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

De trommels zijn al vernieuwd. Zowel de remschoenen als de cylinders.

Maar als de rembekrachting niet zou werken door een gaatje. Dan zou je toch olie moeten verliezen. En dat doet ie niet. Het reservoir blijft vol zitten.

En je pedaal geeft wel flinke tegendruk. Die duw je echt niet dieper. Dan lijkt mij niet dat er ergens een gaatje zit. Blokkeren ging met die 155 brede banden wel. Met de 185 nu niet meer.

Denk dat het remsysteem het gewoon simpelweg niet aankan.

[/quote]
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

je remsysteem kan t echt wel aan, de mijne remt perfect met 195.40.16 op een GT en voorheen met 195.45.15 op een 1.1carb en slippen ging goed 8)

hoe staat t met de remslangen en leidingen? een lek moet je toch wel kunnen vinden als die r is...
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Remslangen voor en achter zijn vorig jaar vervangen.

Misschien moet ik nog harder trappen. Maar dan krijg je het idee dat je het pedaal naar buiten gaat trappen. Lekkage in het systeem is vrijwel uitgesloten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply