Temperatuur heeft rare kuren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Temperatuur heeft rare kuren

Post by Axdriver »

IK heb deze week nieuwe radiator en thermostaat gestoken en sindsdien heb ik een raar probleem. Vroeger stond mijn temp wijzer altijd mooi op 80graden. Nu dat alles is vervangen blijft hij op de gewone weg ook mooi 80 graden maar als ik eens op de autostrade rijd dan stijgt, maar hij blijft in de witte zone en mijn temp lampje gaat heel zwak branden, door de dag zie je het niet door het daglicht, maar als ik snachts rij dan zie ik het wel. Wat kan dit zijn? Iemand een idee? Versleten sensors of ????

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Je temp sensor is een temperatuur afhankelijke weerstand, bij elke temp hoort een bepaalde weerstand. het lijkt erop dat je sensor iets te weinig weerstand heeft rond de hoge temperatuur.
je kunt m als volgt testen:
-trek de stekker los
-draai je radiator dop eraf
-start de ax
-meet de weerstand die hij heeft bij verschillende temperaturen
10C 3530-4100 ohm
20C 2350-2670 ohm
30C 1585-1790 ohm
40C 1085-1230ohm
50C 763-857ohm
60C 540-615ohm
80C 292-326ohm
90C 215-245ohm
100C 165-190ohm
je kan natuurlijk ook de sensor eruit halen en de sensor pen in een pannetje houden.

Axdriver
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: WedSep17, 2003 7:32:20 PM
Location: Limburg-Belgi?

Post by Axdriver »

Maar hoe komt het dan dat mijn wijzer hoger gaat? vroeger stond die altijd op 80 en daar bleef die staan, maar nu gaat hij toch wel iets hoger. Denk bijna 100 graden. Of ging mijn vorige thermostaat gewoon vroeger open? NOrmaal is het toch juist dezelfde. En deze morgen had ik het bijvoorbeeld niet dat mijn temp meter over de 80 graden ging op de autostrade, en daarstraks toen ik terug kwam was het weer wel :s

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

je moet de tempwaarschuwingssensor eens rustig los draaien op je termostaathuis, het kan zijn dat daar nog een beetje lucht zit waardoor de thermostaat niet lekker open gaat, ik vermoed dat ik dit probleem enkele afgelopen weken had nl.

let op niet helemaal eruit draaien met lopende motor want dan kan het er echt uitspuiten. je kan hem ook los maken met motor uit dan hoor je de eerste keer lucht eruit lopen door overdruk!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

goed plan wel.
wel raar dat ie het ene moment wel warm loopt en het andere niet.
opzich is een motor temp van 100C geen probleem.....
Het kan ook zijn dat je fan niet aanslaat?
flink WD40 op contachten en ff heen en weer klooien....

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Joost wrote:let op niet helemaal eruit draaien met lopende motor want dan kan het er echt uitspuiten.



Ivar en ik hebben dit zondag aan den lijve ondervonden, kwam een fontein van ongeveer een meter uit de kway zetten toen ik hem startte zonder tempsensor :lol:

Trouwens soms zit er naast de tempsensor op het thermostaathuis ook een ontluchtingsschroef. (dop 16) deze kan je ook gebruiken.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Kakelbont wrote:
Joost wrote:let op niet helemaal eruit draaien met lopende motor want dan kan het er echt uitspuiten.



Ivar en ik hebben dit zondag aan den lijve ondervonden, kwam een fontein van ongeveer een meter uit de kway zetten toen ik hem startte zonder tempsensor :lol:

Trouwens soms zit er naast de tempsensor op het thermostaathuis ook een ontluchtingsschroef. (dop 16) deze kan je ook gebruiken.


Dan doet je pomp het iig nog wel
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply